שרות יעוץ בנושא חומרה לוידאו

כשזה מגיע לכל מה שקשור לעריכת וידאו/אפקטים, ישנם לא מעט גופים וחברות המגדירים עצמם כ"יועצים" לתחומים אלו, אבל כפי שחבר טוב שלי מציין – יש יועצים, ויש יועצים.

אתחיל, ברשותכם, בסיפור קטן: חברה מסויימת בגרמניה מפיקה תכני פרסומות וסרטוני תדמית לגופים שונים. הם נוהגים בד"כ אחת ל-3 שנים לשדרג מערכות על מנת לקבל את הביצועים הגבוהים ביותר שהם דורשים והם מוכנים לשלם על כך. אישית מעולם לא הכרתי את אותה חברה, אולם רצה הגורל ואחד מאנשי ה-IT שם הוא ישראלי לשעבר שקורא את הבלוגים שלי. הם קיבלו הצעת מחיר ממספר יצרני מותג לתחנות עבודה, כאשר ממוצע המחיר המוצע נע בסביבות ה-8000 יורו. הוא ביקש לדעת אם אפשר לעשות משהו כי בחברה בחיים לא יאשרו לו 400K יורו לרענון.

הסכמתי לקחת את הפרויקט. שוחחתי בסקייפ מספר שיחות עם האנשים הטכניים שם, ביקשתי מהם מספר פרויקטים כדי שתהיה לי סקאלה מוערכת על דברים שהם עובדים. ביקשתי ממנו שיקים תחנת עבודה כמו שיש לאחרים ושיקנה או ילווה מספר ציודים על מנת שאוכל לערוך בדיקות. בסופו של דבר לאחר שבועיים בדיקות, הגשתי לו הצעה עם רשימת דברים שהוא יצטרך לרכוש ורשימת חלקים שהוא יצטרך לרכוש מיצרן המותג הנוכחי שהוא משתמש. הראתי לו במכונה שהוא הקים לבדיקות שלי שהשיפורים נעים בין 60-280% וסך עלות שדרוג פר מכונה הוא כ-1240 יורו, במקום ה-8000 יורו לערך שהוא היה צריך להוציא פר מכונה.

איך הגעתי למחיר כזה נמוך? התשובה לכך פשוטה: יש יעוץ של "שיווק" ויש יעוץ של אופטימיזציה.

ברוב המקרים שתקבלו יעוץ, היועץ מקבל בונוסים מכך שהוא "דוחף ברזלים", כלומר מוכר לכם מערכת זו או אחרת על מנת שתקבלו ביצועים יותר גבוהים. כל מכונה שהוא מצליח למכור כ-Reseller, הוא יקבל אחוזים עליה, אבל במקרים רבים – החלפת תחנה אחת בתחנה אחרת אינה מבטיחה שתקבלו את הביצועים המיטבים עבור אותו סכום ששילמתם פר תחנה. לכך אני קורא "יעוץ שיווקי" כי מבחינת אותו יועץ, אתם בעצם לקוח שאפשר להרוויח ממנו כפול: גם לשלם על היעוץ, וגם בונוסים שהוא יקבל ממשווק החומרה.

היעוץ שהח"מ נותן הוא יותר יעוץ אופטימיזציה. בשיטה זו, החלפת מערכת אחת במערכת אחת היא אופציה, אך היא האופציה האחרונה. לכל סטודיו או אולפן יש Workflow שכולל מספר אפליקציה, עבודה בפורמטים מסויימים, עבודה בצוותים ודרישות שונות בין עסק אחד לעסק אחר או אפילו בין מחלקה אחת למחלקה אחרת. אלו עובדים עם פרמייר, אלו עובדים עם After Effects, אלו עובדים עם Davinci ויש כאלו שעובדים עם הכל ביחד. מחלקות שונות גם מייצאים בפורמטים מסויימים ולעיתים הפרויקטים כוללים שילוב של מספר תת פרויקטים באפליקציות אחרות (הדוגמא הכי ידועה היא שילוב פרויקטים ב-After Effects בתוך פרמייר פרו) ודרישות החומרה הן שונות בהשוואה למחלקות שעובדות אך ורק בפרמייר. לעיתים "חיתוך" זמן יצוא הוידאו הוא דבר מאוד חשוב לחברות ולעיתים רינדור סופר-מהיר לאפטר הוא דבר חשוב בעדיפות עליונה ללקוחות ועוד לא דיברנו על אלו שמעוניינים לקבל ביצועים גבוהים מאוד על Davinci כי יש דד-ליינים היסטריים.

אצל כל לקוח כזה לאחר חתימת הסכם סודיות, אני עובר על פרויקטים ועל החומרה שיש ומחפש היכן ניתן לשפר. במקרים רבים ההצעות שאני מציע ללקוח יכולות להפתיע מכיוון שלא רבים מודעים לטכנולוגיות חדשות או לסוגי ציוד שכביכול מיועד לשוק הפרטי אך אותו ציוד נותן את אותם ביצועים שציוד יקר נותן – בחסכון של עשרות אחוזים. בנוסף אני עובר גם על SKU/FRU של התחנות כדי למצוא איזה ציוד ניתן להחליף על מנת לשפר את הביצועים, צעד שלא ממש מוכר למשווקי תחנות אך בהחלט מוכר ליצרן. בנוסף אני לוקח בחשבון מה הדברים שרצים במקביל ומה העורך צריך להריץ על התחנה בין במצב "לחוץ" לבין מצב "רגוע" וישנם עוד פרמטרים רבים שאני בודק, מנסה ולוקח בחשבון לקראת הוצאת טבלה מפורטת ללקוח מה כדאי לשדרג ואיך.

בסופו של דבר, הלקוח מקבל את הטבלה ויכול לשבת עם יצרן המותג ולרכוש את אותו ציוד ואת שאר הציוד הוא יכול לרכוש מכל ספק שבא לו, לי אין שום הסכם עם יצרן מותג או מוכר חלקי ציוד, כך שאינני מרוויח ולו שקל אחד ממכירת ציוד. הרווח שלי מגיע מיעוץ נטו וליווי הלקוח בתהליך השדרוג ואופטימיזציה של המערכות. גם אם הלקוח מחליט לרכוש מערכות חדשות, המלצתי תמיד תהיה לקחת יעוץ לפני כן מכיוון שבמקרים רבים, חלקים שונים בתחנות החדשות לא יתנו ביצועים מספקים בעתיד וציודים קיימים בתחנה המוצעת מומלץ להחליף לציודים אחרים על מנת לקבל ביצועים טובים אך במחיר נמוך בהרבה.

לכן מומלץ לפני שמבצעים שדרוג או החלפת ציוד, ליצור קשר. מי יודע, אולי תוכלו לחסוך לעצמכם כספים רבים.

ניתן ליצור קשר טלפונית (054-5297156) או במייל: [email protected]