אחסון משותף וחשיבות תחזוקה שוטפת

Print Friendly, PDF & Email

(המאמר הבא לא מדבר ספציפית על שרתים וירטואליים, אלא על אחסון אתרים וחשיבות תחזוקה שלהם. הסיבה שהמאמר מפורסם ספציפית כאן – כי אין שום קשר לספקים עצמם וזה רלוונטי אצל כולם).

לקוחות רבים משקיעים כספים רבים על מנת שיבנו להם אתרים. ברוב המקרים, האתר הוא ה"תצוגה" של אדם,עסק,עמותה,חברה וכו' והם מפרסמים את כתובת האתר בכל מקום אפשרי: אימיילים, מכתבים, פרסומות, אתרים אחרים (פייסבוק וכו') – הכל כדי שהגולשים יכנסו ובסופו של דבר יבצעו משהו, בין אם זה להשתתף במשהו, לרכוש מוצר, לתרום, ליצור קשר, לשכור בעל שרות ועוד ועוד.

בדרך כלל תהליך הקמת אתר קטן עד בינוני הולך במסלול הבא: אדם נפגש עם בונה אתרים, מציג לו את הרעיון, בונה האתרים בונה את האתר, מאחסן אותו זמנית (או קבוע) במקום כלשהו, הלקוח מחווה דעה על האתר, בונה האתרים מתקן עד שכולם מרוצים והאתר מפורסם, לעיתים הלקוח בוחר לעצמו ספק אחסון ולעיתים הוא סוגר "דיל" אחסון עם בונה האתר שהאתר ישב באחסון של אותו בונה.

בדרך כלל ה"פגישה" הבאה בין הלקוח לבונה האתרים תהיה אם אותו לקוח היה מרוצה מהשרות ומהאתר עצמו, וברוב המקרים רק אם הלקוח רוצה לשנות דברים באתר, אולי להוסיף חלקים לאתר, לשנות גרפיקה ועוד.

וכאן הבעיה המרכזית שלקוחות אינם מודעים אליה.

כיום אתרים נבנים עם תוכנות המיועדות לכך (כמו WordPress, Joomla, Drupal), כאשר בונה האתרים מתקין את התוכנה, "מלביש" עליה עיצוב מוכן (חופשי או קנוי), משנה אותו מבחינה חזותית (בד"כ בוני אתרים עובדים מול גרפיקאי/ת), מוסיף תוספים כאלו ואחרים, כותב כמה חלקים (בהתאם למהות האתר והצורך בכך), ולבסוף מוסיף תכנים לאתר. יש עוד תוכנות המיועדות לסקטורים אחרים, כמו תוכנות להצגת/ניהול חנויות באינטרנט, צ'אטים, פורומים ועוד, כלומר בהרבה מקרים בונה האתר משתמש בתוכנה מסויימת (או תוכנות מסויימות) ומשם ממשיך.

מכיוון שתוכנות אלו הן מאוד פופולריות (השלישיה שציינתי למעלה הן בקוד פתוח וניתנות בחינם, אך תוספים רבים עולים כסף, וגם גרפיקאי עולה כסף ועוד), פורצים רבים מחפשים לפרוץ את התוכנות האלו, לחדור למערכת ולעשות מה שהם רוצים: חלק רוצים להשחית את העמוד הראשי ולהפוך אותו מעמוד יצוגי לעמוד עם אג'נדה פוליטית (ברוב המקרים נגד ישראל), וחלק אחר מעוניינים לגנוב או להשחית את הנתונים באתר. יש גם פורצים שעובדים מטעם מתחרים שונים ומעוניינים לפרוץ כדי לגנוב פרטי לקוחות, מסמכים וחוזים ודברים אחרים שאינם מפורסמים בציבור.

כאשר בונה האתר שלך בונה ומעלה את האתר, הוא מתקין גירסה מסויימת של התוכנות, ומהרגע שהאתר נפתח לציבור, האתר בעצם גם זמין לאותם פורצים והם ינסו לפרוץ בכל דרך שהם מכירים. מכיוון שהתוכנות פופולריות, מתגלים לעיתים קרובות פרצות בתוכנות, ואז כותבי התוכנות משחררים גירסה חדשה יותר של התוכנה שמתקנת את אותם פריצות, וצריך להתקין את הגירסה המועדכנת של האתר על מנת למנוע ככל האפשר את הפריצה.

לקוחות רבים אינם מודעים למצב שתיארתי למעלה, וכך אתרים רבים מאוד מותקנים ואינם מעודכנים, ואין מדובר רק באתרי נישה קטנים כמו בלוגים אישיים, אלא גם אתרי תדמית של חברות גדולות וידועות, אתרי מסחר קטנים ובינוניים ועוד.

מישהו צריך לעדכן את התוכנה שמותקנת עבור הלקוח ואין זה תפקידו של ספק האחסון לעדכן את התוכנה. שום ספק בארץ אינו מעדכן את התוכנות שהותקנו עבור הלקוחות מסיבה פשוטה: לעיתים עדכון כלשהו יכול "לשבור" תוספים מסויימים או עיצובים מסויימים ואז לאחר עדכון האבטחה, האתר לא יעלה או שיראה גרוע, ולכן ספקי אחסון אתרים אינם נכנסים לכך והאחריות לעדכונים מוטלת על הלקוח.

לקוחות רבים "בונים" על כך שכל חברת אחסון אתרים רצינית יהיה לה גיבוי לאתר, ובמקרים רבים יש גיבוי, אבל שחזור גיבוי אינו פותר את הבעיה, הואיל ואותם "חורים" בתוכנה עדיין נמצאים ובדרך כלל תוך יום יומיים אותו פורץ יחזור ושוב יפרוץ את האתר. גרוע מכך, כיום ישנם תוכנות "רובוטיות" רבות שכל מטרתן הן לסרוק אתרים שונים ולבדוק אם החורים קיימים, ואם כן אז אותן תוכנות מדווחות חזרה למפעילי התוכנה ה"רובוטית" ואותם מפעילים כבר יפרצו ויעשו כרצונם באתרי הלקוחות. אגב, גניבה והשחתה הם לא רק הדברים שפורצים עושים באתרים. במקרים רבים מאוד הפורצים מעלים לאתר מעין "תת אתר" ואותו תת-אתר הוא זיוף של אתרים גדולים ומוכרים (כמו אתרי בנקים בחו"ל, Paypal ועוד) שכל מטרתן הם לגרום ללקוח להאמין שהוא נמצא באתר לגטימי ושיכניס את שם המשתמש והסיסמא שלו. כמובן שאותו לקוח לא יגיע לשום מקום, אבל הפורץ יקבל את שם המשתמש והסיסמא של אותו גולש תמים שגלש בתת-אתר – ומכאן הוא יוכל להשתמש בפרטי החשבון כדי לגנוב כספים וכו'. אישית זכור לי מקרה מסויים לפני מספר שנים שעבדתי כתומך ולקוח שסירב לעדכן את התוכנה ומצא את האתר שלו לא רק פרוץ, אלא עם 3 תתי-אתרים עם זיוף של בנקים שונים בארה"ב. נסיונות למחוק את החשבון ושחזור הגיבוי לא עזרו כי הרובוטים מצאו את הפרצות והפורצים האלו מחדש את האתר, ורק לאחר שאחד הבנקים איים בתביעה על אותו לקוח, הלקוח נאות לשכור מישהו לעדכן את האתר שלו.

לכן, לקוח שיש לו אתר צריך לסגור הסכם עם בוני האתרים שלו, שאחת לחודש אותו בונה אתרים יכנס לחשבון האחסון של הלקוח ויעדכן מה שצריך לעדכן. ללא עדכון, האתר חשוף לפריצות כל הזמן והדבר האחרון שלקוח רוצה לראות זה 0 קניות מהאתר או שום רווח מהאתר כי הוא נפרץ. כדאי לזכור גם כי במקרים מסויימים שהאתר נפרץ, הוא הופך לעיתים גם ל"מחסן" לתוכנות ותכנים לא חוקיים, ולא יקח זמן רב עד שספק האחסון פשוט יחסום את החשבון והאתר עצמו.

אז איך מתקדמים? רוב בוני האתרים יסכימו לחתום הסכם עדכון שוטף תמורת מחיר חודשי מסויים. כל מה שצריך הוא לסגור הסכם (אם אתה מרוצה מבונה האתרים שלך, אם לא יש רבים אחרים) ולהשאיר את פרטי ההתחברות לאותו בונה אתרים. מומלץ לסגור הסכם כולל כך כשיש בעיה עם האתר, בונה האתרים הוא זה שיטפל בבעיה מול ספק האחסון המשותף, במקום שהלקוח יעבוד מול אותו ספק. לעיתים דברים נופלים בין הכסאות עקב אי הבנה האחד של השני ובונה אתרים ברוב המקרים יודע יותר מהלקוח על מה מדובר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.