הגנה פשוטה נגד Defacement – לבעלי VPS

Print Friendly, PDF & Email

כל מי שתיחזק אתר או בנה אתר ונמצא בתחום במשך שנים, כבר חווה את התופעה הבאה: מישהו מטומטם בעולם הריץ סקריפט ששינה קבצי index.php באתר שלך וכתוצאה מכך במקום שיראו את האתר שלך, רואים הודעות פוליטיות כגון להציל את פלסטין, לדפוק את ישראל וכו' וכו'.

טכנית במקרים כאלו אין הרבה עבודה גם אם אין לך גיבוי: אתה מרים מערכת חדשה בצד ומעתיק את קובץ ה-index.php. לעיתים תצטרך להחליף מספר קבצי index.php בתת תיקיות שונות (במיוחד בתיקיות עיצוב). כמו שציינתי, אין הרבה נזק, אבל לקוחות לא ממש לוקחים את זה בקלות, ובמקרים רבים הצעקות מתחילים, הספק שמכר את האחסון המשותף ומבקשים ממנו שיבדוק מדוע זה קרה בד"כ לא יבדוק ויטיל את האשמה על בונה האתר, ובקיצור – שמייח.

אם אתה מאחסן את האתר בפתרון אחסון שיתופי, הפתרון הבא לא יסייע לך כי הוא מצריך הרשאות root או שמנהל השרת אישר לך לבצע פקודת chattr עם הרשאות sudo.

הטריק שאנחנו הולכים להשתמש, הוא טריק שמשנה הרשאות ברמת ה-File system אך לא ברמת ה-UNIX אלא ברמה של ה-EXT2/3/4, כלומר ברמה של הקבצים ב-Partition. שם ההרשאות הן שונות מרמת הלינוקס הרגילה שאנחנו מכירים וניתן לעשות דברים רבים עם זה. אפשר לקרוא על כך עוד כאן.

בעקרון אנו צריכים לשנות את הרשאות הכתיבה כך שלא ניתן לשנות או למחוק את הקובץ בכלל, גם משתמש root לא יוכל למחוק את הקבצים הנ"ל. אלו קבצים אנו צריכים לשנות? את קבצי ה-index.php שלא ישתנו בהמשך הדרך. בד"כ זה קובץ ה-index.php הראשי וגם קבצי index.php של תוספים.

שימו לב: שינוי כזה לא יאפשר עדכון באותה תיקיה, כך שאם הגנתם על קובץ index.php של תוסף, אותו תוסף לא יוכל להיות מעודכן, כנ"ל לגבי עיצובים ושדרוגים (אני אסביר איך להפעיל ואיך להסיר).

ההרשאה שאנו מדברים עליה נקראת immutable bit, וכפי שהסברתי מקודם, שינוי הרשאה של קובץ עם הביט הזה, ולא ניתן יהיה לשנות או למחוק אותו. על מנת לשנות את הקובץ ולהגן עליו, בצעו את הפקודה הבאה כ-root או עם sudo:

chatter +i index.php

כעת אתם יכולים לנסות לערוך את הקובץ ולשמור. המערכת פשוט תאמר לכם שלא ניתן לכתוב.

רוצים לשנות את הקובץ בחזרה למצב רגיל כך שניתן יהיה לכתוב עליו? בצעו את הפקודה הבאה:

chatter -i index.php

עכשיו תוכלו לעדכן.

טכנית, אפשר להשתמש בפקודה כמו find למצוא קבצי index.php ולהשתמש בפרמטר exec כדי לשנות את כל קבצי index.php אבל אז כל עדכון שיצטרך לשנות קובץ index.php יפול, ולכן אם החלטתם ללכת בשיטה של find, בצעו פעולת ביטול עם find לפני עדכון, עדכנו, וחזרו עם פקודת find והוסיפו את הביט להגנה.

השיטה הזו אינה מגינה 100%. אם פורץ הצליח לקבל הרשאות root ע"י שימוש ב-exploit כלשהו, הוא יגיע לקבצים ואם הוא יודע קצת לינוקס, הוא יוכל לשנות עם פקודת chattr, אבל גם בלי זה, אם האתר שלכם נפרץ, אז יש מצב שהפורץ יעלה לשם קבצים או שישנה לכם את ה-DB, ולכן אם אכפת לכם מהאתרים, מומלץ מדי פעם להציץ ב-DB לראות שהכל תקין, שאתם יכולים להיכנס ל-wp-admin (אם זה וורדפרס) או administrator (אם זה ג'ומלה), ובדקו שאין בתיקיית האתר קבצים שלא אתם הוספתם. כבר ראיתי מקרים שמישהו הגן על האתר שלו אבל הצצה לתיקיית ה-public_html שלו הראתה ערימות של קבצי פריצה רק מחכים לשימוש.

 

תגובה אחת בנושא “הגנה פשוטה נגד Defacement – לבעלי VPS”

  1. הי חץ,

    תודה על המאמר!

    האם תוכל לרשום כאן את הסינטקס המדוייק של פקודת find עם exec שמבצעת חיפוש על כל קבצי האינדקס ונועלת אותם?

    אגב, אולי כדאי להוסיף בכל ספרייה גם קובץ index.html ולנעול אותו גם?

    תודה!

    מיכל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.