על אתרים שגודלים ו-Google Cloud Platform

Print Friendly, PDF & Email

cloud-homepage-logo_short_900px

הנה סיטואציה שמוכרת לכל מי שיש לו אתר מצליח עם גולשים רבים, ושאותו אתר בנוי על פלטפורמה פתוחה וידועה כמו וורדפרס או ג'ומלה…

במקרים רבים בעל האתר מתחיל בבניית האתר בהתחלה ובאחסונו אצל ספק שנותן אחסון אתרים משותף במחיר נמוך. במקרים רבים, כשהאתר מגיע לפופולריות של כמה מאות גולשים (עד אלפים בודדים) ביום, בעל האתר כבר יחפש לשכור שרת וירטואלי (VPS או VM) לאחסן בו את האתר.

ככל שהאתר יותר פופולרי, האופטימיזציות שבעל האתר (או מי שהוא שוכר שיעשה עבורו את העבודה הטכנית) יצטרך לעשות הן יותר עמוקות, כמו שימוש בתוספי Cache, אופטימיזציות לבסיס הנתונים, שימוש ב-Cache ב-DB והמתקדמים ישתמשו בפתרונות כמו memcache או Varnish (או שילוב שלהם).

עד פה הכל טוב ויפה, אבל הבעיה מתחילה לגדול כשיש לך עשרות אלפים או מאות אלפי גולשים ביום. פה בעל האתר צריך להיכנס להשקעות הרבה יותר מאסיביות ותכנון מחדש של הכל, הכנסה של מספר שרתים וירטואליים, Load Balancer, CDN, ובקיצור – העלות לאירוח האתר עולה פי כמה וכמה, שלא לדבר על תחזוקה שוטפת שהאתר צריך מבחינה טכנית.

יותר מזה – אם בעל האתר הפופולרי מספיק מפורסם כך ששמו מגיע לכל מיני משועממים – גם ההתקפות נגד האתר מתחילות ובמיוחד התקפות DDoS, במיוחד אם האתר ישראלי ובארץ צה"ל עשה איזו פעילות בשטחים וילדים משועממים החליטו "להיכנס באתר". או אז בעל האתר יהיה בבעיה, כי רוב הספקים לא נותנים שרות נגד DDoS (במיוחד בישראל), כך שבזמן התקפה, האתר יכניס לבעליו 0 שקלים.. לא נעים.

גוגל בשבוע שעבר הכריזה על מגוון שרותים חדשים במסגרת ה-Cloud Platform שלה, ובאותה הזדמנות הם גם חתכו מחירים בכל השרותי ה-Cloud שהם מספקים, וזו הזדמנות מצויינת לבעלי אתרים פופולריים להסתכל על ה-Google App Engine (ובקצרה: GAE)

שרות GAE קיבל לפני יותר משנה "הרחבה" של שפה פופולרית: PHP, כך שאפשר לארח דרך GAE אפליקציות PHP וכאלו – יש הרבה, הרבה יותר מכל שפת תכנות אחרת. יש ב-PHP אפליקציות על כל דבר שנחשוב, החל מניהול אתרי תוכן, ניהול בסיסי נתונים, ניהול תצורות ועוד דברים רבים אחרים.

השימוש ב-GAE מצריך "החלפת דיסקט" אצל בעל האתר. עד היום, כפי שתיארתי לעיל, כשהאתר היה יותר פופולרי, היה צריך לעבור לפלפטפורמה של שרת וירטואלי שאותו מגדילים כמה שצריך עד למצב שצריך מספר שרתים, Load Balancing ועוד.

עם GAE – כל העניין נהפך למיותר. אין צורך בשרתים וירטואליים, אין צורך בתחזוקת שרת, וגם אם מחר יכנסו לו 10000 איש במכה אחת, כולם יקבלו את האתר בצורה מהירה מבלי שתצטרך לעשות כלום. ילדים מטומטמים מתקיפים את האתר שלך? כל עוד שמרת על הרשאות נכונות של קבצים ותיקיות, התקפות כאלו (כולל DDoS) לא יזיזו לאתר שלך! 

עם GAE, כל אתר או אפליקציה שמארחים בו, הגדילה היא אוטומטית לחלוטין. לא רק שהגדילה אוטומטית, אתה גם "על הדרך" מרוויח שרות CDN כך שאם האתר שלך הוא באנגלית ונקרא בארצות שונות, כל גולש יקבל את התוכן משרת Cache של גוגל שקרוב אליו, כך שמבחינתך אין צורך עוד בשרותי CDN, הם ניתנים לך ללא תשלום נוסף ע"י גוגל (כמובן שיש צורך בתשלום על תעבורה, תיכף נגיע לזה).

מבחינת בעל האתר, כל מה שנשאר לעשות הוא תחזוקת אתר שוטפת (עדכון תוספים אחת לחודש נניח), וכמובן מעקב אחרי הטראפיק (דבר שכל בעל אתר עושה גם כך). השאר – גוגל עושה ובצורה מועילה והרבה יותר טובה מכל איש טכני.

עכשיו נגיע לחלק של עלויות.

גוגל באופן עקרוני נותנת לכל אחד להתנסות בחינם עם GAE. פשוט כנסו לכאן, פתחו פרויקט ותתנסו. התוכנית החינמית מאפשרת דברים מוגבלים, כמו כמות תעבורה של 1 ג'יגה ליום, מקסימום 28 סשנים של GAE ועוד כפי שניתן לראות באתר הנ"ל, שזה מספיק לדוגמא לדברים פשוטים כמו לארח אתרים אישיים שלכם (למען האמת, הח"מ מתכנן השבוע להעביר את הכל ל-GAE).

אז כמה עולה התענוג? העלות מורכבת מכמה חלקים שנצטרך כדי להשתמש ב-GAE ומומלץ להשתמש בדף הזה כדי לחשב עלויות (לא לשכוח בכל סעיף שאני מזכיר להכניס מספר וללחוץ על Add to Estimate  – התוצאה תהיה מימין למעלה):

  • אנחנו צריכים קודם כל מקום לאחסן את האתר, זה נקרא Google Cloud Storage והמחיר שם מצחיק – 100 ג'יגהבייט יעלו לכם 2.60$ לחודש.
  • אנחנו צריכים לחשב רוחב תעבורה החוצה (תעבורה פנימה היא בחינם). כאן מומלץ לכם להיכנס לאתר שמודד לכם את הטראפיק כדי לראות כמה ג'יגהבייט השתמשתם בממוצע בחודשים האחרונים. אם לדוגמא יש לכם 100 ג'יגהבייט של תעבורה החוצה, העלות תהיה 12$ לחודש. שימו לב: המחיר הזה כולל שרות CDN, כך שאם אתם משלמים כיום לספק CDN, תוכלו לחסוך את ההוצאה הזו.
  • אנחנו צריכים בסיס נתונים. מה גודל ה-DB שלכם וכמה השרת שלכם "מבלה" בעיבוד ה-DB? גוגל מציעים את Cloud SQL שהוא תואם MySQL. אתם יכולים לבקש מהאיש הטכני שלכם לאמר לכם מה גודל ה-DB או שאתם אתם יודעים להשתמש ב-MySQL שימוש פשוט, בצעו mysqldump ל-DB וראו מה גודל הקובץ. בדף החישוב, תבחרו Part Time. מבחינת גודל Instance תבחרו במשהו קטן (תיכף אסביר מדוע) והכניסו את גודל ה-DB שלכם (סביר להניח שהוא לא יותר מכמהה ג'יגה בודדים אם בכלל הוא מגיע לג'יגה. באתרי תוכן רוב הדברים הגדולים הם קבצי המדיה).
  • מה עם שרותי Cache? שרות memcache הוא בחינם. לא עולה לכם כלום 🙂
  • מה עם שרת מייל? אין צורך. ל-GAE יש משלו, כך שהוורדפרס יוציא מיילים בלי שום בעיה.
  • מה עם שרת WEB? יש ל-GAE שרת משל עצמו ואתם לא צריכים להגדיר אותו, כך שאין צורך בשרת Web משלכם.
  • מה עם תוספים לאפליקציות CMS שלכם? את זה אתם מתקינים כמו שאתם מתקינים כרגיל בתוך האפליקציה. אין שינוי.
  • שרותים כמו Compute Engine ו-Persistent Disk במקרה שלנו – אין לנו צורך בהם.
  • מה עם Load Balancing ושאר ירקות לאתרים גדולים? זה מבוצע אוטומטית ע"י ה-GAE ללא תשלום נוסף.

ויש עוד עלות נוספת – עלות ה-Instance. בכל זאת, האפליקציה צריכה לרוץ על משהו. כפי שאתם יכולים לראות כאן, ישנם 4 סוגי instance עם מחירים בין 5 סנט לשעה ל-30 סנט לשעה. עכשיו, לפני שאתם שולפים מחשבי כיס ונבהלים, צריך לזכור כי כבר יש memcache משותף לשרתים (instances) והוא לא נכלל ב-RAM של ה-instance, כך שאתם בעצם צריכים פחות זכרון ממצב רגיל שהייתם משתמשים ב-VM/VPS ובעברית פשוטה: נסו את F1 או F2 ותראו איך האפליקציה שלכם עובדת (וקראו את המסמך בלינק!) לפני שתבחרו את F4.

על מנת שלא תצא לנו חשבונית עם 4 או 5 ספרות ודולרים (והתקף לב בדרך), מומלץ שכשאנו מקימים את האפליקציה ב-GAE, שנשתמש ב-memcache. כך לדוגמא אנחנו נחסוך בפניות רבות ל-SQL ופניות אליו יתבצעו רק אם יש צורך בעדכון (אם מישהו הגיב, או אם אתם מעלים תוכן חדש שיכנס ל-DB).

הגענו לחלק המעניין – של ההתקנה.

בניגוד להתקנה רגילה שבה אתם מרימים אצל הספק VPS (הוא מרים עבורכם), פה יש צורך שתרימו אצלכם סביבה עבור ה-GAE (זה חד פעמי בין כה). ישנם הוראות מפורטות מאוד כאן מה לעשות ואיך.

רוצים להתקין וורדפרס או ג'ומלה? בכיף. כאן ההוראות איך להתקין וורדפרס, וכאן ההוראות איך להתקין Joomla. שימו לב: תצטרכו להתקין שרת MySQL אצלכם במכונה (בכלל הייתי ממליץ לבצע את ההוראות התקנה על מכונת VM אצלכם בבית), ורק לאחר שתריצו את פקודת ה-update והנתונים יעברו ל-GAE ול-Cloud SQL תוכלו להיפטר מהסביבה (אם כי יכול להיות שתרצו לעשות הכל מקומית ואחרי זה לעשות deploy ל-GAE – הכל תלוי בכם).

עוד משהו אחד: יש לכם ערימות של דומיינים? גוגל מציגה שרות חדש שנקרא Google Cloud DNS שנותן לכם להשתמש בתשתית DNS של גודל לנהל את כל הדומיינים שלכם בחינם. לא צריך יותר שרתים שלכם לכך, ולא צריך לדאוג אם שרת זה או אחר נפל או ששוב מישהו אצל רשם הדומיינים דפק רקורד (סבלתי מספיק מהדברים האלו, תודה לכם נטויז'ן!). עוד פרטים – כאן.

בהצלחה

(גילוי נאות: הח"מ נותן שרותי פרילאנס להעברת אתרים ל-GAE ול-Google Cloud).

2 תגובות בנושא “על אתרים שגודלים ו-Google Cloud Platform”

  1. אני חושב ששווה להרחיב מעט בנושא:
    Memcached עולה, אם אתה משתמש בפול הלא משותף. לאתרים עם עומס חריג, זה חשוב. אני עצמי עושה בו שימוש בפרוייקט הנוכחי שלי.
    מייל – עד 100 ביום. אחרת צריך ליצור קשר עם המכירות. ומשם משלמים, סכום שאם להודות על האמת, איני יודע מה הוא (כי אני לא צריך מייל מGAE).
    שימוש בלוגים גם גובה את המחיר שלו, וזה יכולהיות מעצבן קצת.
    לפי הבנתי (ויש סיכוי שאתה מבין יותר טוב), Mysql ייתקע בשלב כלשהו בגבול העליון של היכולת שלו (יותר בגלל מספר רשומות גבוה, פחות בגלל קריאות מרובות). לכן כדאי למפתחים לשקול מעבר לbigtable. אני משתמש בו, והוא מדהים.
    בכל מקרה, גם מי שנשאר בסוף עם 100 דולר יותר, אני מאמין ששימוש בGAE יישתלם לו, משום שנחסכות הרבה עלויות של עבודת system (זו אחת הסיבות שאני בחרתי בפלטפורמה הזו). מצד שני, אם מדובר בפיתוח custom, גוגל אינם היחידים שמציעים פלטפורמה כזו. לRed-hat יש את Openshift. ישנה חברה נחמדה בשם Openshift, שעושה עבודת קודש. ולגבי WordPress ספציפית – האם אין לחברה של WordPress שירות דומה?

    1. כן, memcache אכן עולה 6 סנט לשעה אם אתה משתמש בשרות יעודי עבורך.

      לגבי MySQL – אתה יכול ש-סשן שלך יהיה עד גודל חצי טרהבייט. אם אתה משתמש בחוכמה ב-cache אז רוב הפניות כבר יהיו ל-Cache כך ש-MySQL יוכל לעמוד בכך. כמובן אם האתר הוא למיליוני אנשים אז בהחלט מומלץ לעוף מ-MySQL לכיוון Big Table.

      היתרון הנוסף שיש ל-GAE הוא ההרחבה שנכנסת לתוקף ביום ג' (פוסט עליה יופיע כאן יותר מאוחר) כך שיהיה ל-GAE יתרון על נותני שרות PAAS אחרים.

      לגבי וורדפרס – נתתי אותם כדוגמא, גם נתתי את ג'ומלה. כמובן שאם יש כסף ורוצים לארח אתר וורדפרס גדול, אז אולי כדאי לפנות ל-wp.com ישירות, אבל בארץ עוד לא ראיתי כאלו שלקחו את הצעד הזה בצורה מסחרית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.