כמה עדכונים על וירטואליזציות שונות

כפרילאנסר שמציע שרותים בתחומי לינוקס ווירטואליזציה, אני נתקל בכל מיני חידושים מעניינים. חלקם טובים, חלקם… לא ממש טובים, ומדי פעם אני שמח לשתף אותם. להלן 2 מהעדכונים האחרונים:

העדכון הראשון נוגע ל-vSphere גירסה 6 שאמורה לצאת בשנה הבאה. ישנם לא מעט חידושים (כל אחד יכול להצטרף לבטא) ואחד מהחידושים שכבר נכנס בגירסה 5.5 הוא NDDK חדש (ר"ת של Native Driver Development Kit). מי שמעוניין לקרוא קצת יותר מה שכתבו על כך, אפשר לקרוא כאן. אני אתייחס לאספקט טיפה שונה.

טכנית, עד גירסה 5.5 חברת VMWare די "תפסה טרמפ" על הדרייברים שיש ללינוקס. לא, ESXI אינו בנוי עם קרנל של לינוקס, אך ישנה מעין "שכבה" (vmkernel) שמתרגמת בין לקרנל הקנייני של ESXI לדרייברים שכתובים עבור לינוקס. היתרון: כבר ביום הראשון, היה אפשר להתקין את ESXI על כל דבר, כל עוד שזה היה מעבד X86 עם 64 סיביות ותמיכת VT. החסרון: שכבת ה"תרגום" הורידה חלק מהביצועים.

ב-6.0 שיגיע, החגיגה נגמרת. למען האמת, ב-5.5 כל הדרייברים שמגיעים עם ה-ISO הם Native אבל יש עדיין אפשרות להכניס דרייברים ישנים אם קימפלת ויצרת ISO חדש, אך לא תוכל לבצע את הטריק הזה ב-6.0 ולכן "קופסאות לבנות" (PC גנרי) לא יוכל להריץ גירסה 6.0, וכבר ב-5.5 קמו צעקות ש-VMWare העיפה דרייברים לכרטיסי רשת ביתיים.

ה-NDDK הוא קוד סגור ו-VMWare בשלב זה לא מתכננת לשחרר אותו לציבור, כך שיהיה מעניין לראות איך קהילת המשתמשים הביתיים תתגבר על הבעיה (מה עוד שב-6.0 תצטרך להתרגל להשתמש ב-VCSA במקום ה-vCenter שהיה רץ על Windows).

ומכאן נעבור לחדשות הקשורות יותר לוירטואליזציה וגרפיקה:

אחת הבעיות הגדולות בגרפיקה עם וירטואליזציה – היא המהירות של הגרפיקה. היא פשוט א-י-ט-י-ת. אינטל הוציאה את תמיכת ה-VT-D שמאפשרת לך (תאורתית) למפות כרטיס PCi-E (כמו כרטיס מסך) למערכת הפעלה אורחת. לצערי, התמיכה של אינטל בתוספת הזו היא כמו הליכה בשדה מוקשים: יכול להיות שהמעבד החדש שלך תומך בכך, אבל אתה צריך לבדוק שגם ה-Chipset בלוח האם שלך תומך ושגם ה-UEFI/BIOS בלוח האם שלך תומך, אחרת לא תוכל להשתמש ב-VT-D.

אז נניח שעברת את החלק הזה בשלום והחלטת שאתה רוצה להשתמש בפונקציה הזו. אם תחליט להשתמש ב-VMWare Workstation האחרון לדוגמא (גירסה 11), תמצא שאין פונקציונאליות כזו. את זה VMWare מאפשרת רק ב-ESXI. אז תתקין ESXI על המחשב שלך ותעבוד מ-VM, לא משהו מסובך, נכון?

אז זהו, שגם אם תעשה את השמיניות באוויר הללו, אתה תמצא שאתה לא יכול למפות כרטיס GTX מבוסס nVidia אלא רק כרטיסי Quadro יוקרתיים (יש אפשרות "להמיר" כרטיסים ישנים יותר שיהיו Quadro אבל זה לא לבעלי לב חלש, בחלק מהמקרים תצטרך להלחים..). עם כרטיסי Radeon יהיה לך יותר מזל אבל גם לכך תצטרך לשחק עם כל מיני הגדרות (כמו למפות את הזכרון שהמכונה תיקח כזכרון שלא ניתן למיפוי ל-VM אחר, אחרת הכל יתקע, מנסיון…), אבל תוכל לעשות משהו, שכמובן לא נתמך ע"י אף אחד.

ל-nVidia יש פתרונות – שתקנה כרטיס יקר או שתקנה פתרון יותר יקר, כמו כרטיסי ה-GRID שלהם (כולה כמה אלפי דולרים..). יש גם פתרונות "באמצע" כמו Horizon של VMWare, אך עדיין – כל הפתרונות הנ"ל יקרים ולא תמיד מתאימים.

לתוך הבעיה הזו אינטל נכנסה לאחרונה, עם גישה מאוד מעניינת: עד היום, הפתרונות שיש נתנו לך להריץ רק מכונה וירטואלית אחת עם האצה גרפית אמיתית (במקרה של Hyper-V אפשר מספר מכונות עם RemoteFX אך התמיכה הזו מאוד מוגבלת ולא כוללת דברים כמו OpenGL כך ששום אפליקציה רצינית לא תרוץ בצורה מואצת). מדוע שלא נבנה מחדש את כל רעיון ה-vGPU כך שכל מכונה וירטואלית תוכל לגשת למעבד הגרפי (של אינטל, לא מעבדים גרפיים אחרים) ותקבל ביצועים מעולים? אז 3 מהנדסים באינטל עובדים על כך והפרויקט נקרא KVMGT. תוכלו לראות מצגת (PDF) על כך כאן.

העבודה עדיין בעיצומה אולם לפני ימים ספורים אינטל שחררה מעין "אב טיפוס" (מצריך קימפול) שיכול לרוץ על וירטואליזציית KVM. הביצועים – מאוד מרשימים:

graph

אינטל כמובן לוקחת את הצד הניטרלי והשינויים יכנסו גם ל-QEMU, גם ל-XEN וגם ל-KVM. זה עדיין כמובן לא אומר שתוכל לרנדר פוטשופ עם כמה מאות שכבות בשניות, וכמובן זה לא ממש יתאים להריץ את המשחקים האחרונים שחונקים את המעבד הגרפי עד שהוא מתחנן לטישו, אבל זהו צעד ענק שאין ספק שיאומץ על ידי פתרונות וירטואליזציה אחרים כמו VirtualBox ואולי גם ע"י VMWare ומיקרוסופט (מי יודע..). בשלב זה המתחרים (AMD ו-nVidia) לא מציגים פתרונות מתחרים, אולם אני מאמין שלחץ מהמשתמשים יגרום להם לחשוב מחדש לגבי פיתוח פתרונות שיאומצו ע"י יצרני פתרונות הוירטואליזציה השונים.

אגב, למי שמחפש לדעת מה קורה עם VMWare בכל הקשור להאצה, אז אפשר לקבל רמז מגירסת VMWare Workstation 11., בגירסה זו התווספה האפשרות להגדיל את הזכרון הגרפי עד 2 ג'יגה (ע"ח ה-RAM שלך, לא על חשבון ה-RAM בכרטיס הגרפי שלך). מנסיון פשוט שביצעתי, זה משפר בטיפה, לא הרבה.

עוד עדכונים – בקרוב.

Comments

comments

2 תגובות בנושא “כמה עדכונים על וירטואליזציות שונות”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *