כמה נקודות חשובות לגבי תכנון הטמעת VMWare VSAN 6

Print Friendly, PDF & Email

יצא לי לאחרונה להיתקל במה שאני קורא "סקרנות" של כל מיני חברות לגבי VSAN-6 של VMWare וראיתי פה שם כל מיני תכנונים והצעות שחברות הציעו כדי להטמיע לנסיון את VSAN ב-DC של החברות ובחלק מהמקרים היו מספר דברים שאינם נכונים או אינם מומלצים. לפיכך, הנה המלצות שנוסו ואינם רק "פרי" של הסתכלות במצגות השיווקיות של VMWare.

אחלק זאת למספר חלקים:

דיסקים
בגירסה 6 של VSAN ישנה תמיכה של All Flash, כלומר גם הדיסקים שאמורים לשמש כתכולה (Capacity) וגם הדיסקים שמשמשים לביצועים (Performance) יכולים להיות SSD. זה מעולה, אבל המחיר של דיסקים SSD מבוססי SAS (שלא לדבר על NVME) מאוד יקרים, ולכן VMWare ממליצה שתבחרו בסקאלה בין דיסקים שיכולים להכיל טרהבייטים של מידע אך אינם מהירים לבין דיסקים מגנטיים מהירים אך שאינם יכולים להכיל הרבה מידע.

האמת היא שהדיסקים המהירות במהירות 15000 RPM לא יסייעו לכם הרבה מכמה סיבות:

  • כל דיסק SSD הכי פשוט (כל עוד הוא מבוסס SAS) יתן לכם IOPS הרבה יותר גבוה מדיסק של 15000 RPM.
  • הכתיבה לדיסקים האלו בין כה נעשית ברקע וגם דיסקים NL-SAS במהירות 7200 RPM יתנו תוצאות שנמוכות באחוזים בודדים מדיסקים במהירות 15000 RPM
  • בדיסק מבוסס NL-SAS תוכל להכניס הרבה יותר מידע, חשוב לזכור – מידע של VM נשמר במספר שרתים במקביל כך שבכל מקרה לא תקבל 4 טרהבייט אם הכנסת 4 דיסקים של 1 טרהבייט (לדוגמא)

נקודה נוספת שמאוד חשובה בתכנון – VSAN אינו תומך בשום RAID וגם כמות הדיסקים שהוא תומך כקבוצות (קבוצה = דיסק SSD + לפחות דיסק מגנטי אחד) היא קטנה, עד 7 דיסקים מגנטיים בקבוצה, כך שאינך יכול לבוא ולחבר JBOD עם 20-60 דיסקים לדוגמא. תצטרך לכל קבוצת דיסקים להוסיף דיסק SSD (בחברות – SAS או NVME או PCIe, ב-LAB גם SATA יספיק), כך שאם לדוגמא אתה מתכנן להכניס 24 דיסקים של 1.2 טרהבייט מבוססים SAS, תצטרך לפחות 4 דיסקים SSD. נקודה חשובה נוספת – גודל ה-SSD המומלץ הוא לפחות 10% מגודל הדיסקים בקבוצה (כלומר אם הקבוצה מכילה 4 דיסקים של 1 טרה, תצטרך SSD בגודל של לפחות 400GB).

עוד נקודה ש-VMWare מאוד ממליצה עליה היא חלוקה קטנה של דיסקים, כלומר אם יש לך 4 דיסקים, חלק אותם ל-2 קבוצות כאשר לכל קבוצה יהיו 2 דיסקים ודיסק SSD. עוד המלצה של VMWare (שבחלק מהמקרים היא פרקטית ובחלק לא, תלוי בגודל השרת) – היא שכל קבוצת דיסקים יהיה בקר דיסקים יעודי (אגב, אם אתם קונים שרתים מוכנים ל-VSAN, מה שנקרא Node Ready, ברוב המקרים לא תמצאו 2 בקרי דיסקים אלא רק אחד). כמובן שקבוצות קטנות נותנות יותר ביצועים – אבל הכל תלוי בתקציב שלך.

רשת ב-VSAN
כשזה מגיע לרשת, לא מומלץ לעבוד במהירות של 1 ג'יגהביט (ו-LAG בין כה לא יעזור הרבה, מנסיון..) ומומלץ לעבוד עם חיבורי 10 ג'יגהביט בזוגות, כאשר ההמלצה האישית שלי היא להשתמש בסה"כ ב-6 פורטים לפי הפירוט הבא:

  • זוג 10 ג'יגהביט לתעבורת VSAN – אין מה לעשות, VSAN מעביר המון מידע נון סטופ (ואגב, לידיעת מנהלי הסוויצ'ים, הוא משתמש ב-Multicast כדי "להכריז" על שרתים) בין השרתים. את הזוג מומלץ להגדיר כ-Fail Over.
  • זוג 10 ג'יגהביט לתעבורת VM – חובה אם אתם חושבים להשתמש ב-SAN בשילוב Horizon לשם VDI. גם כאן – Fail Over.
  • זוג 1 ג'יגהביט – ל-Management. גם כאן – תצורת Fail Over.

שימוש ב-vCenter
לא מומלץ להקים את תשתית ה-vCenter על תשתית ה-VSAN, מכיוון שאם השרתים יפלו (יותר מ-1) – לא יהיה לך vCenter, ולכן מומלץ להשתמש ב-vCenter שרץ על ESXI שלא קשורים למערך VSAN. לחוצים במקום ובמשאבים? תקימו ESXI קטן ועליו vCenter Appliance לינוקסי כ-VM, זה יספיק.

הוספת ESXI כ-Compute Only
אם אתם רוצים להוסיף שרתי ESXI שישמשו כ-Compute Only (ללא דיסקים בתוכם) זה בהחלט אפשרי, אבל לא מומלץ להקים VSAN Cluster עם 3 שרתים שכוללים דיסקים ועוד 4 שרתים שלא כי אז העומס יזרק על כל השלישיה הראשונה. מומלץ להוסיף קבוצות דיסקים קטנות לשרתים שאתם מייעדים ל-Compute Only אם כמות השרתים הנ"ל תהיה גדולה, כך שהעומס יתפזר.

שימוש מאסיבי ב-Storage Profiles
בעקרון VSAN מאפשר לכם להגדיר כל מיני פרופילי Storage עם מאפיינים שונים כמו כמות שכפולים (Replications), או FTT (ר"ת failures to tolerate – כמה ה-VM ישאר חי אם X שרתים פיזיים נופלים) ועוד, אבל כדאי לתכנן זאת בחוכמה, ככל שתגדילו את ה-FTT וכמות הרפליקציות, כך ישאר לכם פחות מקום בדיסקים וכל מערכת הדיסקים תעבוד הרבה יותר אגרסיבי. אז כן, אם הרמתם VM שמריץ DB פרודקשן של אורקל או של מיקרוסופט, כדאי להגדיר לו FTT של 2 (לדוגמא), אבל אם אתם מריצים VDI ויש לכם 20 VM של Windows 7, במקרה ושרת ימות וה-VM יפלו – לא יפול העולם.

צורך ב-DEDUP וכו'.
ישנן מספר חברות שמוכרות Appliance VM שנותנים שרותים כמו File Server, DeDup, דחיסה ועוד. לגבי File Server, אם אין לכם רשיון 2012 פנוי, תמיד אתם יכולים להרים לינוקס עם SAMBA, לחבר אותו ל-AD שלכם ולתת שרותים כאו. לגבי שאר הפונקציונאליות – חכו להכרזות בסוף חודש הבא 🙂

רכישת SSD מאוד יקרים
ישנם כרטיסי SSD PCIe מאוד יקרים שנותנים יותר מ-100K IOPS בכתיבה וקריאה. הם מעולים, אבל הם לא נתמכים רשמית ב-6 VSAN, כך שלא מומלץ לבצע השקעה כזו.

כרטיסי בקר
אם אתם מסבים שרת קיים לשימוש ב-VSAN, ודאו שיש לבקר Queue Depth כמה שיותר גבוה (256 זה לא רע בתור התחלה, כמה שיותר – יותר טוב). כרטיסים פשוטים כמו LSI 9211 ומעלה נותנים Queue Depth של 640 וכרטיסים יותר מעודכנים נותנים 1024. בדקו את הבקר אם הוא ב-HCL כאן.

לסיכום: זה מאוד מאכזב לבנות מערכת VSAN, להרים עליה כמה עשרות VM בתור התחלה ואז לראות שהיא בקושי "סוחבת". הסיבה לכך בד"כ היא תכנון לא נכון מבחינת דיסקים (או שימוש ברשת של 1 ג'יגה). הכל תלוי מה ה-VMs שהולכים לרוץ עליה. VM של דסקטופים מצריכים קבוצות קטנות של דיסקים עם SSD מהירים (מומלץ PCIe או NVME) מכיוון שמדובר בד"כ בהרבה יותר כתיבה מאשר קריאה, בשעה ש-VM של שרתים בד"כ מצריך הרבה יותר קריאה מאשר כתיבה, ולכן חשוב לתכנן מראש לפני שקונים ציוד. מתחילים בקטן (3 שרתים מינימום) ומשם גודלים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.