האם VSAN יכול לשמש כתחליף ל-Storage יעודי?

Print Friendly, PDF & Email

פרסמתי כאן בבלוג בעבר פוסט לגבי הדברים שצריך בשביל ש-VSAN 5.5 ו-6 יעבדו בצורה טובה, אך יש נקודה אחת שלא כל כך התייחסתי אליה ולקוחות פוטנציאליים שאלו אותי בזמן האחרון לגביה.

השאלה פשוטה: האם VSAN יכול להחליף פתרון Storage יעודי?

אסביר: במקרים רבים לחברות יש Storage יעודי שנקנה לפני מס' שנים ועלות חידוש חוזה תמיכה/תחזוקה גורמת להרהורים לגבי פתרון חלופי. יש מקרים שה-Storage מגיע ל-End Of Life ויש גם מקרים שמוצאים שמי שהחליט לרכוש Storage החליט להקשיב יותר לנציג השיווק מאשר לבדוק מספרים טכנית לגבי מה ה-Storage יכול להנפיק והתוצאות כרגע לא מספקות.

אם תקשיבו לתשובה מנציגי המכירות של VMWare (או ריסלרים שלהם) אז במקרים רבים התשובה תהיה ש"כן", בוודאי ש-VSAN יכול להחליף קופסת Storage.

החלק שהם לא כל כך ישימו עליו דגש – זה המחיר שצריך לשלם כדי להגיע לביצועים של Storage רציני מודרני מהשנתיים האחרונות. אם לדוגמא יש לך 10 ברזלים ואתה מחפש מקסימום IOPS, תצטרך למלא כל תושבת PCI וכל כניסת SAS ב-SSD מבוססי PCIe או SAS (מה-12 ג'יגהביט) מהקצה העליון כלומר שכל SSD כזה עולה לך כמה אלפי דולרים טובים. כך תקבל באמת מקסימום Performance ומיליוני IOPS אבל אתה כבר מדבר על עשרות אלפי דולרים ומעלה, ובמקרים כאלו, לעיתים הכדאיות הכלכלית נוטה לכיוון הארכת חוזה על ה-Storage הקיים ושדרוגו. אחרי הכל, קל יותר לדחוף מגש SSD, לשדרג/להוסיף SP (כל זה אם האפשרויות קיימות) מאשר להתחיל מאפס.

גם במקרים בהם ה-CEO וה-CTO מחייכים ומוכנים לממן VSAN עם כל הציוד שתיארתי בלינק ועם מילוי כל חור ב-SSD מהקצה הגבוה – ישנה בעיה מהותית אחת.

כפי שאנו יודעים, ב-Corporate טיפוסי במקרים רבים הוירטואליזציה אינה אחידה. פה הכניסו Hyper-V שנשאר כ"ירושה" מה-CTO הקודם שהחליט לעבור לפתרונות מבוססי מיקרוסופט בלבד, שם החבר'ה שמפתחים בלינוקס הכניסו Docker, ובל נשכח כל מיני שרתי ESXi ישנים שקיימים פה ושם כי מישהו הנחית הוראה מגבוה לא לשדרג כי אין יותר דרייברים חדשים לכרטיסים שבתוך ה-ESXi והמערכת עובדת ו"נא לא לנגוע" (כן, ראיתי גם מקרים כאלו). במקרים של Storage רגיל – אין בעיה, לכאן אתה מוציא SMB, לכאן אתה מוציא NFS ולשם אתה מכין כמה LUNs ומייצא כ-iSCSI ונגמרה הבעיה.

אבל VSAN לא יודע לעבוד כך. VSAN מכין Datastore ענק שהוא מיועד עבור ה-VM שרצים ב-hosts שמשתתפים ב-VSAN. יש לך ערימת שרתי ESXi שלא משתתפים ב-VSAN או שהם עם וירטואליזציה אחרת? הפתרון היחיד שיש לך הוא הקמה של VM באשכול השרתים שמשתתפים ב-VSAN ומשם לייצא החוצה CIFS/NFS/iSCSI. כמה זה מהיר וטוב? זה מאוד תלוי מה רץ על ה-VM שמייצא את השרותים הללו החוצה, אבל בכל מקרה אני מהמר שמול Storage מודרני מול VM כזה, ה-Storage המודרני ינצח עם יד קשורה מאחור מכיוון שיש לו הרבה יותר פונקציונאליות ממה ש-VSAN בתוספת ה-VM שמייצא – נותנים. בל נשכח של-VM עם VSAN אין גישה ישירות לבקר או לדיסקים, את זה יש רק ל-VSAN כך שאין לך דברים כמו dedup, tiering וכו'.

היתרון הגדול של VSAN הוא רק כשאתה מריץ ESXi וכל השרתים משתתפים ב-VSAN (אגב, לא חובה "לפוצץ" את כל הברזלים ב-VSAN, אפשר למלא את רובם ולחבר עוד כמה ללא SSD/דיסקים מכניים ואותם שרתים ישמשו כ-Compute Only). אז באותם מקרים אפשר לקבל שרידות מעולה ואין מקרים של "Storage נופל וכל ה-VMs למטה". גם אם שרת פיזי יקרוס אז המכונות VM שרצו עליו יעשו reboot בשרתי ESXi האחרים ואפשר גם להגדיר ש-2-3 שרתים נופלים, אז ה-VM החשוב יעלה במכונה תקינה (מה שנקרא FTT ולזה כמובן יש מחיר מבחינת כמות נמוכה יותר של Free space בדיסקים).

כל מה שתיארתי לעיל מדבר על גירסת VSAN הנוכחית (6.0). ב-VMWare החליטו שעם כל הכבוד לחברה האחות (EMC) – הם יתחרו בשוק ה-Software Defined Storage ואין לי ספק שהם יוסיפו הרבה מאוד פונקציונאליות ל-VSAN כדי לפתור גם את הבעיות שתיארתי לעיל, כך שכדאי לעקוב. כנס VMWorld יתחיל ביום שלישי כך שסביר להניח שביום שני והלאה יצאו הכרזות מצד VMWare ושותפים לגבי גרסאות חדשות למוצרים. אני אפרסם את ההודעות החשובות בפורום VMWare בפייסבוק ואתם מוזמנים להצטרף.

[stextbox id="info"]גילוי נאות: הח"מ מספק שרותי הטמעה גם ל-VSAN :-)[/stextbox]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.