כשרוכשים SSD – תוספת קטנה למאמר

Print Friendly, PDF & Email

בעקבות הפוסט הקודם שכתבתי על SSD, חלק מהקוראים תהו לגבי החלטותיהם וגם לגבי כדאיות רכישה של SSD, רכישה מיצרן המכונה וכו'. בתוספת הזו אנסה לענות על הדברים.

כשאתה מרים טלפון לנציג מכירות של יצרן שרתים ומבקש שרת, בברירת המחדל אתה תקבל את הדיסקים הכי איטיים והכי זולים. בדיסקים מכניים אתה תקבל SATA 7200 RPM וב-SSD אתה תקבל דיסקים שמיועדים לקריאה ברוב הזמן ופחות לכתיבה (תיכף אתעכב על כך).

אחד הדברים החשובים הוא לשים לב לאיזה דיסקים SSD אתם הולכים לרכוש ומה המשימות שיריץ השרת עם הדיסקים שאתם רוכשים.

לדוגמא: יש לכם 2-3 שרתי ESXI, אין לכם אחסון משותף (NAS או SAN) ואתם מפעילים DRS (זה אפשרי, אם עומדים בדרישות). אחד מהשרתים נהיה עמוס והמערכת מתחילה להעיף VM החוצה לשרתים אחרים, מה שאומר – הרבה קריאה, הרבה כתיבה, אבל אם בחרתם SSD מבלי לבחור לדוגמא Mixed Intensive כל פעילות המיגרציה תהיה איטית ולא רק המיגרציה תהיה איטית אלא כל פעילות המכונות הוירטואליות שרצות בין השרתים שעוברים מ/אל השרתים הפיזיים – תהיה איטית. מדוע? כי זה שביקשתם SSD לא אומר שתקבלו את הדיסקים העוצמתיים, קיבלתם את הדיסקים שהם לא ממש "חיות ביצוע" (בלשון המעטה).

אחת הטעויות שרבים הרוכשים שרתים שעושים – היא להסתכל בטבלה של היצרן ולבדוק IOPS. קחו לדוגמא את HP שמציגים את ה-SAS SSD שלהם עם IOPS מעולה של 6 ספרות בקריאה ו-5 בכתיבה. נשמע מעולה, נכון? רק שהמספרים הללו משקפים עומס צפוי ולפרק זמן קצר, כלומר המספרים משקפים עומס שאינו רלוונטי במציאות. כמו שאנו יודעים, במציאות כשאנחנו מעבירים לדוגמא VM (ולא משנה אם מדובר ב-Hyper-V או ESXi) גודל ה-VM הוא עשרות ואפילו מאות ג'יגהבייטים, כך שאתם תראו העברה שמתחילה מהר אך כבר לאחר רגעים ספורים ההעברה תהיה איטית. איפה כל ה-IOPS שהובטח? אז הבטיחו.

ציינתי לעיל שבמקרה של DRS דברים נהיים איטיים בדיסקים SSD שקונים בברירת המחדל, אך נקודה חשובה  לא פחות היא העובדה שכל VM גם הוא דורש כתיבה/קריאה ובחלק מה-VM הכתיבה היא מרובה יותר מקריאה ובחלק אחר זה הפוך ובעוד חלק – זה "באמצע". כל כתיבה/קריאה נכנסת ל-Queue, מה שנקרא Queue Depth וככל שה-Queue יותר גדול, כך לוקח זמן ל-SSD שמגיע בברירת המחדל ברכישת שרת – לעשות את העבודה, וזאת בניגוד ל-SSD שתוכננו מראש גם לעמוד בעומסים של QD 32-256 לדוגמא, כך ששוב – תכנון ובחירת SSD נכונים עושים הבדלים של שמיים וארץ!

זו, אגב, אחת הסיבות שאני מאוד אוהב את השרתים של DELL. בניגוד ל-LENOVO ו-HP, ב-DELL מופיע לך עוד בזמן בחירת החומרה באתר – איזה דיסקים אתה הולך לקבל (DELL מוכרים ברוב הזמן דיסקים של סמסונג למעט SSD PCI שהם של אינטל), כך שכל מה שאתה צריך לעשות זה לפתוח TAB חדש ולחפש בגוגל סקירה על הדיסק ולראות תוצאות, לא צריך לקנות חתול בשק.

וזה אחד הדברים שלצערי הרבה מנהלי IT מסרבים בעקשנות לעשות: לקנות דיסקים מספק חיצוני במקרים של LENOVO/HP. סמסונג, ואינטל (וקצת משתרכת מאחור Sandisk ו-Toshiba) מרעננים דגמים כל שנה עם בקרים יותר משוכללים, עם מהירויות מטורפות ועם אורך חיים יותר גדול. גם לסמסונג וגם לאינטל יש נציגים רציניים בארץ עם שרות שליחים במקרה של תקלות (בדיסקים Enterprise) ובמקרים רבים אפשר לחסוך מאות דולרים פר דיסק וגם לקבל את המילה האחרונה ב-SSD ובכך לקבל ביצועים מעולה ושרות מנציג יצרן הדיסקים (אגב, אני תמיד ממליץ לרכוש את כל הפלסטיקים של ה-Tray – היכן שיושבים הדיסקים, כך שבעת רכישת דיסק נוסף, לא צריך לחפש את ה-Tray כדי להכניס חדש).

אני מודע לכך שמנמר"ים רוצים את הכל מאותו יצרן (כדי לקבל שקט בכל הקשור לשרות ותמיכה) ולכן במקרים כאלו אני ממליץ שמישהו במחלקת ה-IT יבצע בדיקה מהירה איזה דיסק של ספק אחר מתאים לצרכים ואז לפנות ליצרן השרת ולבקש דיסק שנותן את אותם ביצועים בהתחייבות (תזכרו, מספרי IOPS שרשומים באתרי שיווק, במקרים רבים אינם כאלו במציאות!) ואז להתחיל איתם תהליך מו"מ של מחיר.

נקודה שנשאלתי כמה פעמים: קנינו כבר שרתים עם SSD. הם ב-RAID-5 כבר. מה לעשות? פה זה תלוי בכם. אם אתם מרוצים מהביצועים – השאירו את הדברים כך ובהזמנה הבאה תשנו דברים. לא מרוצים מהתוצאות? העבירו VM שדורשים יותר כתיבה לשרתים אחרים והעבירו VM שקוראים הרבה יותר משכותבים – למכונות הנוכחיות עם ה-SSD שכבר קניתם.

לסיכום: אם אין לכם את הידע, קחו יעוץ. שעה שעתיים של יעוץ יכולה לחסוך המון כאבי ראש ואכזבות בעתיד.

תגובה אחת בנושא “כשרוכשים SSD – תוספת קטנה למאמר”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.