הפריצה ב-Equifax והבעיות ב-Enterprise

Print Friendly, PDF & Email

כל מי שנמצא בעולם אבטחת המידע שמע בוודאי על אירוע הסייבר הכי גדול שהיה בארה"ב עד היום: פריצה לחברת בדיקת קרדיט עם גניבת פרטים של 143 מיליון איש (ועוד 400,000 בבריטניה, ועוד מגה-פדיחות לגבי הסניף שלהם באוסטרליה מבחינת אבטחת מידע).

מקור הפריצה גם ידוע: בחברה השתמשו בפלטפורמת פיתוח Apache Struts המאפשרת פיתוח אפליקציות WEB ב-JAVA בקלות. חור האבטחה התגלה וטלאי תיקון שוחרר במרץ, אבל ב-Equifax לא ממש טרחו להטמיע את הטלאי, מה שנוצל בחודש מאי כדי לפרוץ ולגנוב את הררי המידע.

אני מניח שכל מיני מנהלי IT/מנמ"רים שקראו ושמעו על האירוע אולי בדקו אם הם מריצים אצלם את הפלטפורמה אבל אם תשאל אותם כיום, רובם יאמרו שהם מוגנים די טוב כיום, יש להם מגוון מערכות IPS, WAF, חומות אש ושאר ירקות שנועדו בדיוק למנוע זאת.

וכאן בדיוק מתחילה הבעיה..

בתור עצמאי שמוכר שרותי הקשחה לשרתי לינוקס, אני רואה בהרבה מקרים את ההסתמכות הדי-עיוורת על טכנולוגיות חיצוניות (כמו IPS ו-WAF), אני רואה הקשחות די בסיסיות שעושים לשרתים (יש סיבה שהקשחות שמומחה עושה עולות 5 ספרות ולפעמים יותר.. זה פשוט לא תהליך קצר וזה שונה בין לקוח ללקוח, תלוי במורכבות, תלוי מה השרותים וכו') ובמקרים לא מעטים הפתרון הזה יכול בהחלט לעזור, אך עד גבול מסוים.

אבל ישנם 2 בעיות בסיסיות ששום טכנולוגיה כמו FW/IPS/WAF וכו' לא ממש יכולות לפתור.

נתחיל בבעיה היותר קלה לפתרון שרובם כלל לא מיישמים. אני קורא לה "סימוכין עיוור" – שורת שרתי אפליקציה פנימיים מתחברים ל-SQL כלשהו ושולפים מידע. בד"כ אתר מבוסס Web או אפליקצייה וובית או אפליקציית מובייל – יעבירו בקשות מהאפליקציה או מהשרתי Front End לשרתי Back End, שרתי ה-Back End יתשאלו את ה-SQL, יבצעו סינון/סידור פלט ויעבירו את הנתונים בחזרה לשרתי Front End או אפליקציה. עד פה הכל טוב ויפה, וכאן יש לנו "סימוכין עיוור" – מכיוון שכל השרתי Back End ושרת ה-SQL נמצאים בכתובות פנימיות, אין שום מגבלה לכמות השאילתות (ובמקרים מסויימים גם אין סינון שאילתות) ששרתי ה-Back End יכולים לשלוח אל ה-SQL ולהעביר הלאה את המידע. שאילתה אחת או מיליון – זה אותו דבר. ה-IPS או ה-WAF יכולים להגן נגד שאילתות רחבות (ה-*), וכך בדיוק נגנב המידע מ-Equifax (מבלי להיכנס לכל הפרטים הטכניים של הפריצה).

הבה נדגים זאת: חברת תקשורת סלולרית מפעילה מוקד שרות לקוחות. מחשבי פקידי השרות לקוחות מריצים אפליקציות ווביות שמתשאלים ה-SQL נון סטופ לגבי פרטים על הלקוחות והפקידים גם מבצעים שינויים בפרטים (שינוי חבילה, חסימת מספר, שינוי פרטי לקוח ועוד ועוד). האם יש איזו מגבלה של כמות שאילתות פר PC? סביר מאוד להניח שלא וסביר להניח שגם לא נמצא מגבלה כזו גם באפליקציה הסלולרית או באתר החברה, וכך יוצא מצב שאם מאן דהוא פורץ ואני מוצא פריצה בספריה שהחברה משתמשת כדי לבנות את האפליקציית Web – אני יכול להקים מספר מכונות VM אצל ספקי ענן שונים (או יותר גרוע – כמה עשרות קונטיינרים פר VM) – הפורץ יכול לתשאל דרך החור שהוא מוצא את ה-SQL שאלות ובעזרת סקריפט שהוא יכול לבנות – הוא יכול לשאוב את המידע מה-SQL, ועד שהחברה תעלה על כך – הפורץ כבר יעלם לו (אחרי הכל, כשפתוחים חשבון אצל ספקי ענן, ספק הענן אינו מחטט בציציות הלקוח – כל עוד יש ללקוח כרטיס אשראי כלשהו [גם אם מדובר בכרטיס חד פעמי או אפילו קרדיט שהתקבל מביקור בכנס]), אף אחד לא יעצור את אותו פורץ לעשות כרצונו, ואם הוא רוצה – הוא יכול לעשות את הכל דרך VPN או הקמת VPN על ספק הוסטינג נידח כלשהו. בהצלחה במציאת הפורץ.

הבעיה השניה שהיא הרבה יותר מהותית – אלו תוכנות, פלטפורמות וספריות צד ג', ואין זה משנה אם מדובר בקוד פתוח או סגור (ולחובבי מיקרוסופט, הנה חור אבטחה רציני שמיקרוסופט בהתחלה פשוט לא רצתה לתקן כי לדעתם "זה לא חור אבטחה", ואם אתם רוצים לדעת – מכונה שלא עשיתם לה אקטיבציה, לא תקבל עדכוני אבטחה. לא מאמינים? תתקינו Windows 10, אל תפעילו אקטיבציה לכמה ימים, אחרי זה תבצעו אקטיבציה ותבדקו עדכונים – הפלא ופלא, פתאום יש ערימת עדכוני אבטחה).

כיום רוב העולם כבר למד לעבוד עם תוכנות/ספריות/פלטפורמות חיצוניות שמדיניות עדכוני האבטחה שלהם לא תמיד ברורה והם אינם כלולים באיזה Repository של הפצת לינוקס. יש כיום את Github שבמקרים רבים יכול להציל מפתחים ואנשי IT עם פרויקטים שאנשים כתבו והעלו ורבים משתמשים בכך כדי לפתור בעיות וכדי לממש דברים שונים, אולם כלי ה-IPS לדוגמא לא ממש מגלים חורי אבטחה וכלי סריקה לא ימצאו את החורים כי לפעמים אין CVE לחור אבטחה לכלי שמישהו פיתח, העלה ל-github ושכח בכלל מהפרויקט לאחר זמן מה. יותר מכך – במקרים רבים ההטמעה עצמה מוטמעת עם הרשאות שגויות (ברמת Administrator או root), עם הרשאות קבצים שגויות, או שפתחו יוזר ב-SQL ברמת "הכל כלול" (רוצים דוגמא? לכו תבדקו בחברה אלו הרשאות ה-Jenkins מותקן ורץ. הוא לא אמור לרוץ כ-root).

אני מתאר לעצמי שעתה יבואו אנשים ויאמרו "מה זה משנה, זה רץ רק פנימית, לאיש אין גישה מבחוץ" וכאן הטעות הגדולה ביותר שיש שבגינה עדיין חברות מריצות פנימית (או חיצונית) שרתי FTP לדוגמא: לא חשוב כמה תסגרו דברים ותשימו רק דברים מסויימים ב-DMZ לשרות מוגבל החוצה ללקוחות, תהיה דרך לגשת לדברים שרצים פנימה שאינם ב-DMZ. כל מה שפורץ מתוחכם צריך היום בשביל לגשת למשאבים הפנימיים שלכם זה לשתול תוכנת שליטה (פרי פיתוח עצמי או משהו מתקדם) על אחד מהלאפטופים של המפתחים או אנשי IT (לדוגמא) וברגע שאותו עובד חברה מתחבר לחברה פנימית (בעבודה) או VPN – לפורץ יש גישה למשאבים הפנימיים ואם אתם סומכים על האנטי וירוס/אנטי Malware שלכם, דעו שאת אותו טריק אפשר לבצע על הסמארטפון, הפורץ פשוט צריך לעשות שיעורי בית ואם אתם חברה גדולה מאוד עם מתחרים מעבר לים – יש סיכוי לא רע שהמתחרים יעשו זאת לכם.

נקודה חשובה נוספת שהיא לצערי נקודה בעייתית אצל חברות רבות: עדכוני אבטחה מעודכנים רק אחת למספר חודשים. זו טעות רצינית. כל CVE מדורג לפי רמת סיכון ולכן מדיניות עדכוני אבטחה אמורה להיות גמישה ולאפשר עדכוני אבטחה מהיום למחר אם דירוג ה-CVE הוא לדוגמא ברמה קריטית, ואחת למספר ימים (או שבועות) לחורי אבטחה בדירוג נמוך יותר. כיום בכל חברה יש מערכות וירטואליזציה ומערכות טסטים. לא אמורה להיות בעיה ליצור snapshot, להתקין עדכוני אבטחה ולהריץ מספר טסטים. ב-Equifax הלכו לפי השיטה של עדכונים אחת לכמה חודשים (כנראה) – ואתם רואים את התוצאה.

לסיכום: הפריצה ל-Equifax מראה לא רק מחדל אבטחה גדול, היא גם מראה מה שקיים עדיין אצל חברות רבות, אותו סימוכין עיוור והסתמכות על כל מיני כלים יקרים שאמורים לעצור את הדברים תוך כדי כך ששוכחים שהכלים האלו הם רק כלים שאין להם מוח אנושי מתפתח. אבטחת מידע כיום צריכה להיות ברמה כזו שהתשתית הפנימית צריכה להיות מוגנת כאילו היא תשתית חיצונית, כל דבר צריך להיבדק כיצד הוא מותקן ויש צורך ללמוד לעומק כל כלי שנכנס, מהם הרשאותיו, מה ניתן לצמצם ומה החשיפה שלו מבחינת אבטחה. חברות קטנות כגדולות בדיוק נפלו לדברים האלו (תשאלו את DELL לפני כמה שנים כמה קל היה ניתן לקנות מחשבים בדולרים בודדים תוך שינוי פשוט של URL). זה מצריך יותר מאמץ ויותר לימוד לגבי כל כלי, אבל לבטחונכם – זה שווה את זה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.