נקודות למחשבה בעת קניית סטורג' קנייני (סגור)

Print Friendly, PDF & Email

בפוסטים קודמים דיברתי על יתרונות ופונקציואנליות של סטורג' מבוסס קוד פתוח. סטורג' פתוח ברוב המקרים יתקבל בזרועות פתוחות במקרים בו:

  • מדובר במוסד אקדמי ששם יש אנשים טכניים רבים במחלקת ה-IT שיוכלו להיכנס "לקרביים" של הסטורג' ולהגדיר דברים רבים גם ללא התמיכה הטכנית של יצרן תוכנת הסטורג'
  • בחברות המאמצות קוד פתוח כעקרון כך שאין להם בעיה להשתמש במוצר מבוסס קוד פתוח ויש להם את הכ"א לטפל בבעיה או בהגדרות.
  • סטארטאפים

פתרונות סגורים לעומת זאת – הם הרוב המוחץ כרגע בישראל, החל מפתרונות NAS פשוטים לעסק הקטן, המשך בפתרונות SAN עם חיבורי FC (כלומר Fiber Channel) וכלה בפתרונות המכילים לא רק את שכבת הדיסקים/LUN וכו' אלא גם פתרונות לפרוטוקולים כמו NFS/CIFS ולאחרונה פה ושם ישנם פתרונות שמציעים בנוסף גם Object Storage. מכיוון שכל יצרן נותן לזה שם מפוצץ אחר, נקרא להם בפוסט זה "פתרון משולב".

להלן כמה נקודות שאולי כדאי לחשוב עליהם לפני שרוכשים סטורג' חדש או מחליפים ישן או מרחיבים:

צריך NFS/CIFS?
אם נקנה מחר פתרון SAN שכל מה שהוא נותן לנו זה iSCSI, אנחנו לא נקבל שרותים כמו CIFS/NFS. זה נראה חסרון קריטי במבט ראשון, אך מצד שני לא חסרים Appliance וירטואליים (שרצים כמכונות VM) שיתנו את אותן פונקציונאליות, בין בפתרון מבוסס קוד פתוח, או פתרון סגור לחלוטין. אותם Appliance עולים כסף (למעט אם הקמת מכונת לינוקס ובחברה יגדירו את הדברים) אך במקרים רבים אותם Appliances יעלו פחות מרשיון CIFS או NFS ופחות מפתרון משולב וישנם גם Appliances שעובדים כצוותא בצורה מעולה כ-Cluster (אקטיבי/אקטיבי או אקטיבי/פאסיבי). אפשר כמובן גם להשתמש ב-Windows עצמו כשרת קבצים לדוגמא (אם כי אינני בטוח שזהו פתרון טוב לאלפי חיבורים סימולטנית). חשוב לזכור: לא חשוב כמה הסטורג' יהיה יקר, מימוש דברים כמו NFS/CIFS מבוצע בתוכנה בלבד והכל עניין של מימוש. יש מימושים טובים יותר ויש מימושים טובים פחות הן ב-Appliances והן בסטורג'.

פתרון  Cluster?
פתרון Cluster הוא פתרון מעולה לשרידות, הכל נכתב כפול ואם אחד נופל, השני ממשיך לתת שרות וכשאותו אחד שנפל הוקם, יש סינכרון ביניהם מבחינת קבצים. הבעיה בד"כ? המחיר. אם נניח פתרון סטורג' יחיד עולה 40,000$ (סתם זורק מספר), פתרון Cluster יעלה הרבה יותר מ-80,000$ בגלל הרשיון. על זה אפשר להתגבר כמובן, אך הבעיה המרכזית שבגינה חברות מחליטות לעבור לפתרון סטורג' אחר – הינם מחירי ההרחבות. אם נרצה להוסיף מגש, נצטרך כפול (וכמובן כפול דיסקים). מגש האצה? אותו דבר. אם תסתכלו באינטרנט על מחירי דיסקים ל-Enterprise (ולא משנה אם מדובר בדיסק מכני או SSD) – אתם תוכלו למצוא בכל מיני אתרים גרפים שמראים על ירידות מחירים, בשעה שאצל יצרני סטורג' אין כמעט דבר כזה. דיסק עולה 700$ היום והוא יעלה 700$ (אם לא יותר) גם עוד חודש. בלא מעט מקרים, כשלסטורג' יש כבר מעל שנתיים או שלוש "ותק" – תראו יותר ויותר חברות שכבר מוכנים לקחת סיכון ולקנות דיסקים ממקור חיצוני אחר ולא ספציפית מהיצרן (חשוב לשים לב שפורמט הסקטורים יכול להיות שונה, כמו במקרים של NetApp אם כי יש כלים בלינוקס שיכולים לשנות את פורמט הסקטורים למה שתרצו ובכך להשמיש דיסק "זר" לסטורג').

מעבר לפתרון Scale Out
מדי פעם אני נשאל "מתי לדעתך כדאי לחשוב על מעבר לפתרון Scale Out?" ותשובתי היא פשוטה: כמה טרהבייט של מידע יש לך? ככל שכמות המידע שלך גודלת ועוברת נפחים של עשרות טרהבייטים (נניח 80-100) – יהיה כדאי לחשוב על פתרון Scale Out.
בפתרונות Scale Out דברים רבים "נזרקים" החוצה בהשוואה לעולם הסטורג' עם ראש אחד או כפול. כך לדוגמא, כל האחסון מבוצע על שרתים (אם כי תמיד אפשר לחבר להם JBOD). ליצרן התוכנה לא משנה ממש איזה שרתים יש לך (כל עוד הם עומדים בפרמטרים מסויימים) וגם את הדיסקים אתה יכול לרכוש בעצמך מאיזה גורם שתרצה. ב-Scale Out עובדים יותר דרך Ethernet (או Infiniband – תלוי בכם) בחיבור Copper או סיבי (החלטה שלכם) כאשר הרשת בין השרתים צריכה להיות מינימום 10 ג'יגהביט (מומלץ יותר 40 או 50 ג'יגהביט). לא חייבים שהכל יהיה Flash אבל צריך כמה וכמה דיסקים SSD ומה שהכי חשוב – הכל מבוסס תוכנה וכאן מגיע שלב מעניין: רוב מוחלט של המשתמשים ב-Scale Out אינו פוסל פתרון מבוסס קוד פתוח (כמו CEPH) ומבחינת פונקציונאליות – מה יש לקוד הסגור, יש גם לקוד הפתוח. כמובן שאינני ממליץ להוריד מהאינטרנט ולהתקין אלא לרכוש את התוכנה (תצטרכו תמיכה, האמינו לי) כך שבסופו של דבר השיקול העיקרי כאן הוא המחיר רשיון ופחות מחיר שרתים (אין שום בעיה להשתמש בשרתים מדור קודם או לפניו).
עוד נקודה שחשוב לזכור בכל הנוגע ל-Scale Out: אם צריך יותר ביצועים, לא מרחיבים יותר זכרונות / מחליפים למעבדים מהירים יותר – אלא מוסיפים כל פעם שרתים נוספים שיריצו את התוכנה, וכך גם כמות המקום הפנויה גודלת והביצועים גדלים.

זהירות עם מנהלי שיווק/מכירות
לא פעם ולא פעמיים ישבתי בישיבות הקשורות למכירת פתרונות סטורג' ושמעתי את אנשי השיווק של יבואני פתרונות סטורג', ולא פעם מצאתי את עצמי מתאמץ שלא לאמר לנציג השיווק "די כבר עם השטויות שאתה מדבר". ניפוח, הגזמה, הסתרת פרטים ולפעמים גם הטעיה – הם חלק מהכלים שמשתמשים נציגי שיווק שונים בכדי למכור ללקוח פתרונות, ולכן אני ממליץ לקחת יעוץ בלתי תלוי בכדי לקבל החלטה ובשביל לסנן את את ההצעות ולשלות את המוקשים מההצעות על מנת שתוכלו לקבל תמונה אמיתית מה מומלץ ומה עדיף לוותר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.