כמה מילים על Microsoft SQL 2017 ללינוקס

Print Friendly, PDF & Email

מיקרוסופט שחררה בשנה האחרונה את שרת ה-SQL שלה ללינוקס. כולם כמובן שמעו על כך, ורציתי בפוסט זה להיכנס לפרטים היותר טכניים והאם כדאי לעבור למוצר זה.

אתחיל במידע כללי: מדוע מיקרוסופט בעצם שחררה את שרת ה-SQL שלה ללינוקס? התשובה די פשוטה: להתחרות מול אורקל ולהציע לחברות שמריצות לינוקס בפרודקשן בגלל היציבות – את שרת ה-SQL שלהם. בדרך להציע זאת ללקוחות, מיקרוסופט פתחה לעצמה פתח להציע דברים אחרים ללקוחות עם Linux עם פרויקט Draw bridge וזאת מבלי לשנות שום קבצים באפליקציה שלהם ומבלי לשבור תאימות, כך שהכלים של SQL ב-Windows יוכלו להתחבר לשרת לינוקס ולעשות את אותה עבודה. כלל, מבחינה טכנית, כשאתם מורידים SQL Server של מיקרוסופט ללינוקס, אתם מקבלים את האפליקציה + ספריות וגם קבצים בינאריים של .. Windows 8 (אפשר לקרוא על כך ולשחק עם זה, למעוניינים. פרטים כאן).

נעבור לאספקט הטכני: שרת SQL של מיקרוסופט ללינוקס נראה בדיוק כמו כל אפליקציה אחרת ללינוקס. כשרוצים להתקין לדוגמא על שרת CentOS או RHEL או SLE של SuSE – מורידים קובץ אחד של REPO ומשתמשים ב-YUM להתקין (או zypper במקרה של SuSE) (לצערי מיקרוסופט לא כל כך עקבו אחרי תקן ה-LSB ללינוקס והקבצים ימצאו ב-var/opt/mssql/ בשעה שהסטנדרט מדבר על opt/). הנה וידאו על התקנה של SQL על CentOS 7 כולל שימוש בכלי חדש של מיקרוסופט לעבוד עם ה-SQL (אפשר לעבוד כמובן גם עם הכלים הרגילים):

וכאן יש וידאו כיצד לבצע Auto Tune עם SQL על לינוקס:

כלומר מבחינת עבודה עם SQL Server של מיקרוסופט, אתם יכולים לעבוד עליו בדיוק כאילו התקנתם אותו על שרת Windows. הרשיון הוא אותו רשיון ואין צורך בתשלום נוסף ולאנשי ה-DBA אין שינוי כלשהו שצריך לבצע. לעומת זאת, לאנשים שאוהבים לעבוד ב-CLI, מיקרוסופט מספקת את mssql-cli שמאפשר עבודה ב-cli (כפי שמודגם בוידאו הראשון) ויש גם את פקודת sqlcli שמאפשרת לגבות DB, לשחזר וכו' וכו'. מנסיוני, ה-sqlcli עובד יפה (רק חבל שמיקרוסופט לא הטמיעו שיטה להכנסת סיסמאות מוצפנות דרך ה-cli).

אחד העניינים שכמובן חברות גדולות יתעניינו בו, הוא עניין האשכולות (Clusters). מה עושים כשרוצים להריץ SQL Server כ-Cluster בתשתית? התשובה במקרה הזה די פשוטה: משתמשים בכלי לינוקס כמו CoroSync ו-PaceMaker כדי לבצע זאת (הוראות נמצאות כאן).

אבל אחד היתרונות הגדולים של SQL Server של מיקרוסופט בלינוקס – זה שאפשר להריץ אותו כקונטיינר, ואז כל עניין ה-Cluster מתייתר. כל מה שצריך לעשות זה להריץ את גירסת הקונטיינר של SQL Server של מיקרוסופט תחת Kubernetes או OpenShift ואז תקבלו לא רק ביצועים גבוהים, אלא שרידות הרבה יותר גבוהה ממה שהייתם משיגים מכל פתרון Cluster קלאסי (לינוקס או Windows), החל מרמה פשוטה של הרצת SQL ב-Pod שכשהוא נופל אוטומטית Pod אחר קם ואז ניתן לעבוד שוב, וכלה בפתרון של הרצת 3 PODs כשבכל אחד מהם רץ SQL Server וכאשר אחד מהם נופל, מתקיים תהליך "בחירות" אוטומטי והזוכה נהיה ה-Primary. אפשר לראות הדגמה של כך בלינק הזה.

לסיכום: SQL Server של מיקרוסופט מאפשר לכם לעבור מ-Windows ללינוקס מבלי להיתקל ביותר מדי בעיות ומבלי לשלם על רשיון SQL נוסף. תגבו את כל ה-DB בגירסת SQL ל-Windows, תקימו SQL Server ללינוקס, תשחזרו נתונים על הלינוקס ותתחילו לעבוד (וכן, אפשר לחבר את המכונה ל-AD). אתם יכולים גם להשתמש בכלי אוטומציה שקיימים ללינוקס ולבצע פעולות רבות על ה-SQL ללינוקס בדיוק כמו לכל שרת לינוקס אחר. אין Kernel Modules (מיקרוסופט העיפה את כל ה-syscalls של Windows) כך ששום דבר לא אמור להפריע למערכת לעבוד בצורה נורמלית, יש את כל התמיכה ב-SystemD וכן .. זה רץ גם על אובונטו 🙂

4 תגובות בנושא “כמה מילים על Microsoft SQL 2017 ללינוקס”

  1. בגדול , אין שום סיבה הגיונית שהעסק הזה יצליח , אני ממש לא רואה שום סיבה להעביר מוצר חלונות מובהק לסביבת לינוקס.

    נתחיל מתמיכה , הכרת מוצר של ספקים תומכים אנשי אפליקציה DBA ועוד ועוד , בקיצור – זה מה שנקרא להיכנס לבעיות מיותרות ללא צורך.

    על פי ההכרה שלי שוק הDB הוא די שמרני וחשדן , כך שהפעם אני די בטוח שבעוד זמן מה הכיוון הזה ישבוק חיים.

    (בנוסף – יש תחליפים מצוינים – בחינם – למשל פוסטגרסSQL שעובדים טבעי בלינוקס)

    1. מוצר החלונות הוא עדיין מוצר שרץ יפה מאוד על לינוקס.
      מבחינת תמיכה – התמיכה היא אותה תמיכה, אנשי ה-DBA ממשיכים לעבוד בדיוק באותם כלים מבלי צורך לשנות דברים.
      לגבי הכרתך – בנק אחד גדול כבר הטמיע, השני בודק 🙂
      לגבי PostgreSQL – עם כל החיבה שלי למוצר, אלו 2 מוצרים ברמות אחרות לחלוטין.

      1. "אלו 2 מוצרים ברמות אחרות לחלוטין" – לא ברור , אלו שני מסדי נתונים , אני לא לגמרי רואה רמה שונה , למה בדיוק אתה מתכוון ?

        חוץ מזה העסק עם בנקים הוא לא תמיד משכנע, לבנקים יש כידוע המון מערכות , חלק קריטיות חלק ממש לא .

        1. יש הבדל ענק בין SQL Server ל-PostgreSQL כמעט בכל מובן אפשרי. זה כמו שתשווה את PostgreSQL ל-DB של אורקל – ה-DB של אורקל עושה לא רק מה ש-PostgreSQL עושה, אלא הרבה הרבה הרבה יותר מזה, ואתה מוזמן לשאול כל DBA שמתעסק בזה.

          גם הבנקים וגם חברות גדולות משתמשים לעיתים ב-MySQL או PostgreSQL לצרכים שונים, אבל לא בשביל להחליף שרת SQL של מיקרוסופט או אורקל, ללא קשר אם זה קריטי או לא.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.