על VDI: מה הפתרון שיכול להתאים?

Print Friendly, PDF & Email

בשבוע שעבר כתבתי את הפוסט הזה לגבי VDI, וירטואליזציה ומה המעבדים שקיימים בשוק זה ומה מומלץ. הפעם אני רוצה לדבר על הרגע שכבר יש את הברזלים בחוות שרתים שלנו והשאלה היא כמובן איזה פתרון יכול להתאים.

מבחינת מתחרים, יש כמה ש"תפורים" ל-VDI (בצורה מלאה):

  • מיקרוסופט RDS
  • חבילת המוצרים של Citrix
  • VMWare Horizon
  • RHV/oVirt * (כמעט מלאה)

יהיו כמובן אלו שיציצו ברשימה הקטנה ויטענו שחסרים המון פתרונות אחרים, החל מ-Hyper-V ובוודאי יש עוד כמה. התשובה לכך היא שכשאני מדבר על "צורה מלאה" הכוונה מוצר שכבר יש בו פורטל עבור משתמש הקצה להריץ אפליקציות או להיכנס לתוך VM דסקטופי ולהתחיל לעבוד. על oVirt/RHV שמתי כוכבית כי לפתרון חסר מספר "תפירות" בשביל לתת פתרון מלא. כמו כן לא ציינתי מוצרים לדסקטופ כמו VirtualBox, VMWare workstation, Fusion, KVM מכיוון שאלו פתרונות שרצים על דסקטופ, לא על שרתים.

מבחינה טכנית, אין פתרון אחד שיכול להתאים לכולם, וברשותכם אדגים על משרד עו"ד קטן, 10 מחשבים (כולל פקידות ועו"ד). אם מחר משרד כזה היה פונה אליי ומבקש יעוץ לגבי VDI, השאלה הראשונה שהייתי שואל אותו היא פשוטה: מה יותר חשוב לך? מחיר נמוך או שרידות גבוהה? אם מדובר בלקוח ש-2 שרתים, NAS וסוויטצ' ורשיון Essentials של VMWare יקר לו, אז השרידות יורדת מהפרק ובמקרים כאלו שרת ESXI חופשי עם דיסקים מקומיים (נניח RAID-1 ועוד RAID-1 לצרכי גיבוי) יכול להיות פתרון VDI בשבילו (זיכרו, אין לו כסף מעבר לברזל יחיד), כאשר כל המכונות המקומיות עוברות P2V ולאחר העבודה כל העובדים מתחברים ב-RDP. מחיר הרשיונות? אפס (ה-Windows עובר מכונה, לא נשאר מקומית) ויכול להיות שהדבר היחיד שיצטרך לשלם (מעבר לעבודה ולברזל) הוא על תוכנת גיבוי. נכון, בפתרון כזה אין שום פורטל, אבל מצד שני הלקוח לא מוכן להוציא כסף. פתרון Xen או Hyper-V יכולים גם להתאים אך ברוב המקרים פתרון של ESXI יהיה הכי מהיר להקמה (ברוב המקרים אפשר להוריד את ה-ISO מהיצרן שרת, להירשם ל-VMWare לקבל מפתח חינמי ולהתחיל בעבודה).

מ-10 משתמשים נעבור למספר דו ספרתי גדול או לתלת ספרתי, לחברה. כאן כמובן פתרון ESXI חינמי לא ממש יעזור. אנחנו צריכים ניהול מרוכז של השרתים והמכונות הוירטואליות, וכאן שלושת הפתרונות שהזכרתי נכנסים לתמונה.

ב-RDS ובמקרה של Citrix (לא XEN Server) הפתרון בגדול הוא כמעט אותו דבר (למען האמת Citrix בנו את הפתרון עוד ב-Windows NT ומיקרוסופט סיכמו עיסקה עם Citrix להשתמש בבסיס לצרכי RDS אך עם פרוטקולים שונים וכו' וכו'): אתה מרים שרתים (ב-RDS לדוגמא זה Windows 2012/2016 Data Center), מגדיר את הדברים (במקרה של Citrix מתקין עוד כמה תוכנות) ואז כל משתמש מקבל בעצם Session, ה-Session יכול להיות דסקטופ מלא או אפליקציה ספציפית. ב-Citrix יש יתרון שיש לך Portal קל להבנה והוא יכול להכיל גם אפליקציות עצמאיות וגם Session של דסקטופ (קופ"ח מכבי משתמשת בכך לדוגמא, הרופאים שביקרתי אצלם והשתמשו בזה לא ממש מתפעלים).

וכאן גם נעוצה הבעיה המרכזית גם בפתרון של Citrix וגם בפתרון RDS: ניהול משאבי החומרה. ב-VM אני מגדיר כמות ליבות, כמות זכרון, כמות דיסק, חיבור רשת וכו', ואם המשתמש לדוגמא גולש לאיזה אתר והאתר נפרץ ומישהו הזריק לשם Coinhive, אותו משתמש ספציפי יתלונן שה-VM שלו איטי (טוב, הוא לא יאמר "VM" 🙂 ) אבל הדברים לא ישפיעו על מכונות VM אחרון (למעט בנוזקה שיודעת להשתמש ברשת). בפתרונות שאינם מבוססי VM, סביר להניח שגם אחרים יושפעו, כי אין הפרדה מוחלטת של משאבי CPU וכו'. יהיו כמובן אלו שיאמרו שהם משתמשים בסביבה סגורה ללא אינטרנט, ושם יכולים להיות באגים של תוכנות שונות שיש בהן Memory Leak – בהצלחה למצוא זאת. יחד עם זאת, ל-RDS ולפתרון של Citrix יש יתרון נוסף בכך שמבחינת חומרה, אין צורך להשקיע בסטורג' סופר יוקרתי (בניגוד לפתרון VDI מבוסס על מכונות VM).

ומה עם Horizon? ל-Horizon יש יתרון של גם וגם וגם. הוא תומך בפתרונות RDS, הוא תומך באפליקציות כ-Session (מה שנקרא ThinApp) וגם במכונות VM מלאות והכל נגיש למשתמש בפורטל נחמד. החסרון? בניגוד ל-RDS "רגיל" או הפתרון של CItrix שיכולים לרוץ על סטורג' די פשוט (שבנוי מדיסקים מכניים) – פתרון של Horizon עם מאות או אלפי מכונות יצריך סטורג' מבוסס SSD.

מה עם פתרון מבוסס קוד פתוח? עם oVirt יש פורטל (אך לא ניתן להשתמש באפליקציות כ-Session), ואפשר לעבוד איתו כפתרון VDI (הוא גם תומך בכרטיסי Tesla כמאיצים). העבודה עם RHV/oVirt מצריכה הכרת מושגים מעט שונים. RHV הוא הפתרון המסחרי.

ומה עם עננים ציבוריים? כאן כדאי לזכור שאנחנו חיים בישראל, וה-Latency מחו"ל לארץ (למעט אם רכשת חיבור יעודי ב-7500$ ומעלה!) מתחיל ב-100 מילישניות וזה די יגרום למשתמשים סבל, במיוחד כאשר יש משתמשים רבים.

לסיכום: VDI ניתן להקים בכל מיני תצורות. חשוב לזכור שתצורות מסויימות יכולים להתאים לעסק אחד אך לחלוטין לא לעסק אחר. לכל פתרון VDI יש יתרונות וחסרונות כפי שפירטתי, והשיקולים צריכים להיות לא רק כמה עולה, אלא במה אני יכול להשתמש בקיים. יש פתרונות שבעבר היו רלוונטיים (Hyper-V) אך כיום עקב שינוי התמחור כבר אינם שווים את המחיר כשמדובר בפתרון לעשות, מאות ומעלה של משתמשים, ולכן שיטת "העתקת שבלונה" מחברות אחרות אינה מומלצת. כדאי להתייעץ עם יועץ חיצוני על מנת לבדוק מה קיים, מה התקציב, מה המגבלות והכי חשוב – מה התוצאה הסופית שרוצים להגיע אליה.

תגובה אחת בנושא “על VDI: מה הפתרון שיכול להתאים?”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.