ניתוח: רכישת רד-האט ע"י IBM

Print Friendly, PDF & Email

לאחר ש-IBM הודיעה שהיא רוכשת את רד-האט, החלטתי לבדוק היכן ההגיון ברכישה ולהלן מסקנותיי כולל רקע לדברים.

בהודעה לעיתונות של IBM ו-רד-האט, לא ממש דובר בהרחבה מדוע בוצעה הרכישה ומה היא בעצם עוזרת ל-IBM, למעט המילים "Hybrid Cloud". מה שלא הוזכר בהודעה לעיתונות הוא עניין השותפות ארוכת השנים של IBM עם SuSE. אחרי הכל, IBM מוכרת הרבה יותר מערכות עם SLE של SuSE מאשר פתרונות מבוססים של רד-האט (לפחות ממה שידוע לי). עכשיו ש-IBM רכשו את רד-האט, ל-IBM לא ממש תהיה סיבה להמשיך ולדחוף רכישת מוצרים של SuSE, הואיל והרווח ממכירת מוצרי רד-האט ע"י IBM עובר בעצם ל-IBM מהרגע ש-רד-האט היא יחידה של IBM.

אז בואו נדבר על Hybrid Cloud, נתחיל בחלק של הוירטואליזציה. בחלק הזה אין ל-רד-האט משהו לתרום ל-IBM. ל-IBM יש תוסף עבור מערכות vSphere ואני מתקשה להאמין שלקוחות IBM (שנחשבים מאוד שמרנים) יעבירו את התשתית שלהם מ-vSphere ל-RHV. אם ניקח את הפתרון האחר הקשור לוירטואליזציה של רד-האט (OpenStack), אז IBM בכלל לא צריכים את רד-האט. כמה חודשי עבודה של כמה מפתחים ו-IBM יכולים לשנות את OpenStack שיעבוד בקלות עם תשתית הענן של IBM בנוסף לתשתית מקומית. OpenStack בנוי במיוחד לתצורת "תוספים" שיצרנים שונים יכולים למכור והלקוחות יכולים להתקין בתשתית שלהם.

אם זה לא הוירטואליזציה, אז מה כן? הקונטיינרים.

ל-IBM יש נסיון עשיר בקונטיינרים (עוד משנות ה-70 של המאה הקודמת) ומערכות ה-Mainframe שלהם כבר כוללים תמיכה לקונטיינרים של Docker, RKT, ועוד. המערכות גם כוללות תמיכה ב-Kubernetes, כך שלהריץ קונטיינרים זו לא בעיה.

אבל מה שכן יש לרד-האט, זו מערכת OpenShift, מערכת שלא רק בנויה על Kubernetes, אלא היא גם מאפשרת דברים רבים נוספים הקשורים ל-CI/CD, אחסון וכו' (את רוב הדברים ניתן לעשות על Kubernetes עצמאית, ה-OpenShift מוסיף שכבת אבטחה, אותנטיקציה, Auditing ודברים נוספים שחברות נותנות) ולרד-האט יש גם ענן משלה המאפשר לאנשים וחברות לעשות מנוי ולהקים קונטיינרים בשניות בענן שלה ומה שיותר חשוב ל-IBM – יש יותר ויותר רכישות מנויים ל-OpenShift מצד חברות גדולות, ואם IBM תוותר על ה-Cloud Private שלה לטובת OpenShift ותעודד את לקוחותיה לעבור לפלטפורמה החדשה, אז IBM תרוויח מכך. מבחינת OpenShift, כמות השינויים שיהיה צריך לעשות על מנת לתמוך ב-Hybrid Cloud לא תהיה גדולה (יחסית).

מה שכן עלול להיות בעייתי (עם כל הכבוד ש-רד-האט תמשיך להיות "עצמאית" כיחידה (unit) ב-IBM זה ה"שוק התרבותי". ב-רד-האט תרבות העבודה שונה לחלוטין מאשר IBM. לכל פרויקט יש מספר מפתחים ואם למפתח יש רעיון איך להוסיף או לשפר דברים, הוא יכול לשוחח עם המנהל מוצר ואם המנהל מאשר – קוד לפונקציות חדשות יכנס לגירסה הבאה. ב-IBM לעומת זאת, בשביל להכניס פונקציונאליות חדשה – יש צורך בחתיכת בירוקרטיה ואישורים של כמה מנהלים, להכין ניירת, וכו'. איך המפתחים של רד-האט יעבדו בתרבות כזו? (שבסופו של דבר, אני מאמין, תיכנס ל-רד-האט, גם אם היא יחידה עצמאית) – שאלה מצוינת.

יש, לעניות דעתי כמה דברים שעדיין תלוים באויר ואין להם תשובה. מה יהיה בגורל CentOS? חוקית אין שום בעיה ש-CentOS תמשיך להתקיים הואיל והקוד של RHEL משוחרר תחת רשיון קוד פתוח, השאלה איך IBM תסתכל על כך והאם היא תפעל נגד העניין (אני מתקשה להאמין ש-IBM תנסה לפעול נגד CentOS). מה לגבי מוצרים אחרים של רד-האט, האם IBM "תהרוג" מוצרים של רד-האט שלא ממש מכניסים הרבה כסף? שאלה טובה. מה לגבי מוצרים שמתחרים במוצרים של IBM (כמו Ceph או GlusterFS שמתחרים ב-Spectrum Scale מהצד של IBM)? מה עם שיתופי הפעולה של רד-האט עם Azure או AWS או GCE? אחרי הכל – ל-IBM יש ענן משלה שמתחרה בעננים הציבוריים.

לסיכום: הרכישה הזו, לעניות דעתי, מרימה לא מעט גבות. אלו 2 חברות שונות לחלוטין מבחינה תרבותית, מבחינת מוצרים וקוד פתוח, ומבחינת פתרונות. זה ש-IBM מבטיחה ש-רד-האט תישאר עצמאית זה נחמד, אבל בסופו של דבר, אם נלמד משהו מהיסטוריית רכישות של חברות שונות שהבטיחו שהחברה הנרכשת "תישאר עצמאית" – בעל המאה הוא בעל הדעה ובלא מעט מקרים יש "דחיפה" מצד ההנהלה של החברה הרוכשת לשנות דברים אצל החברה הנרכשת.
אני מתקשה להאמין שנראה שינויים מהותיים במהלך החצי שנה הקרובה (יקח זמן שהרכישה תאושר על ידי גורמים שונים במדינות שונות) ורד-האט היא האחרונה שלא תעמוד בהתחייבויות שלה, כך שלעניות דעתי, חברות שחושבות לרכוש מוצרים של רד-האט, יכולים לרכוש אותם – ההתחייבויות יכובדו. מצד שני, יהיה כדאי כבר עכשיו לחברות כמו SuSE לפתח אפיקים חדשים, הואיל ואי אפשר לדעת איך השת"פ בין IBM ל-SuSE ימשיך, עכשיו ש-IBM רכשה את רד-האט ולרד-האט יש מוצרים מתחרים ל-SuSE.

תגובה אחת בנושא “ניתוח: רכישת רד-האט ע"י IBM”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.