יש לך גיבויים למכונות שלך בעננים?

Print Friendly, PDF & Email

כפרילאנסר שנותן שרותים ללקוחות שמריצים תשתית בעננים ציבוריים, אני מוצא את עצמי לא פעם מתפלא על תשובה שאני מקבל על שאלה פשוטה: יש לך גיבויים ל-Instances הללו שהרמתם? במקרים רבים התשובה היא "לא", או ש"יש לנו גיבוי לנתונים". גיבוי לנתונים זה טוב, אבל אם אין לך Image שאתה יכול להרים תוך דקה ושיתחבר לנתונים הללו (אם הם נמצאים בשרות כמו EFS או ב-S3) – אתה תהיה בבעיה.

כמו בענייני אבטחה, רבים נוטים לשכוח שספקי ענן לא נותנים אחריות לגבי השירותים שאתם משלמים עליהם. אם הלך לך ה-DATA – זו בעיה שלך, וזו לא דעה שלי. אם נסתכל בתנאי השרות של AWS, סעיף 4.11 קובע בפירוש את הדברים הבאים לגבי EC2 לדוגמא:

"As part of using Amazon EC2, you agree that your Amazon EC2 resources may be terminated or replaced due to failure, retirement or other AWS requirement(s). We have no liability whatsoever for any damages, liabilities, losses (including any corruption, deletion, or destruction or loss of data, applications or profits), or any other consequences resulting from the foregoing. "

במילים אחרות: מכונות יכולות להיתקע או להתקלקל וברגע שתפעיל את ה-Instance מחדש, הוא אוטומטית יופעל על מכונה תקינה, אך יחד עם זאת, הדיסק הוירטואלי שלך שרץ על EBS – זה משהו אחר. EBS יכול להתקלקל (אמזון מתחייבים על Five Niners, כלומר 99.999%) ואמזון תעשה את המאמצים לשחזר, אך אם הם לא יצליחו, הם לא יהיו אחראים ל-DATA שאיבדת.

כל הדברים הללו נמצאים בהסכם הרישוי לא רק באמזון, אלא אצל כל ספק ענן ציבורי (ואני משער שגם בעננים מקומיים).

אז מה ניתן לעשות? להלן מספר אפשרויות:

  • כל ספק ציבורי מאפשר ליצור Snapshot לדיסקים שנמצאים ב-Instnace. השימוש ב-Snapshot יכול להיות הן לשחזור, והן להמרה ל-Image (אם אתם רוצים ליצור Image חדש ל-Instances חדשים). יצירת ה-Snapshot נעשית "מבחוץ" (בין אם דרך ממשק ה-Web, דרך ה-SDK/CLI, או דרך כלי אוטומציה שתבחרו) ואין צורך ב-Agent כלשהו. ההוראות לבצע זאת ב-AWS נמצאות כאן.
  • Immutable מול Mutable: רוב האנשים שמגיעים מעולם הוירטואליזציה שרצה On Prem ומתחילים להשתמש בעננים ציבוריים – עובדים בשיטה שנקראת Mutable: יש לנו VM, עליו רץ כמעט הכל: האפליקציה, שרת ה-Web, אולי גם שרת SQL וכו' וברוב המקרים ה-DATA נשמר מקומית. בשיטה הזו גם המתודה לשדרג לגרסאות חדשות ולשנות דברים היא די בעייתית (במקרים רבים אפליקציות מצריכות שינויי הגדרות בין גירסה לגירסה, לדוגמא), ואם לא מדובר ב-instance יחיד אלא כמה וכמה – זה נהיה יותר מורכב, והשדרוג לא תמיד מצליח.
    שיטת ה-Immutable היא שיטה הרבה יותר קלה לעבודה: אנחנו מכינים Image Master שאינו כולל DATA, אך כולל את כל ההגדרות שאנחנו צריכים, ובעת ה-Deploy של ה-Image אנחנו נריץ סקריפט שנמצא בתוך ה-Image שיבצע את השינויים וההגדרות האחרונים שאנחנו רוצים (אפשר לדוגמא לכתוב סקריפט קצר של 2-3 שורות שימשוך מ-GIT את הסקריפט שיבצע עדכון הגדרות, לא לעדכן/להתקין חבילות אחרת זה רק יאיט את הזמן עד שהמכונה תהיה זמינה – את זה תעדכנו ב-Master Image). ב-Instance החדש שום דבר לא נשמר מקומית: לוגים עוברים לשרתי עיבוד (Elastic וחבריו), SQL רץ במקום אחר (שרות מנוהל או ממכונה אחרת), קבצים שצריך להנגיש מגיעים מ-EFS או S3, כך שבשרת עצמו שום דבר מהותי לא יכתב, ואם צריך – נוכל למחוק מיידית את ה-Instance ללא נזקים. את ה-Image הזה נוכל לעשות Deploy בכל כמות שנרצה (לא לשכוח לחבר אותם ל-Load Balancer). בשיטה הזו אין צורך לגבות את המכונות, אבל כן כדאי לגבות את ה-DATA שנשמר במקומות אחרים מחוץ ל-Instance.
    למעוניינים, יש בלינק הזה קליפ שמסביר זאת בצורה יותר מוחשית.
  • קונטיינריזציה/אורקסטרציה: עם קונטיינרים, אין שמירה של הדברים, הואיל וכשקונטיינר מפסיק לעבוד, הוא "מת" ולכן עבודה עם קונטיינרים מחייבת עבודה מול אחסון חיצוני. חשוב: את ה-Volume של הקונטיינר (או PV/PVC במקרים של Kubernetes או OpenShift) למפות למקור חיצוני. Kubernetes/OpenShift יודעים לתמוך במגוון מקורות כמו NFS, וגם Docker יודע לדוגמא לתמוך ב-NFS (תמיכה ב-iSCSI ל-Docker – בדרך).

לסיכום: כשעוברים מתשתית מקומית לענן ציבורי צריך "לשנות דיסקט" וצריך לעשות זאת כמה שיותר מוקדם. גם אם יש לכם 2 מכונות וירטואליות בענן הציבורי – מומלץ מאוד לבנות אותן כפי שתואר לעיל ולא לנסות לייבא את המכונה הקיימת מ-vSphere. ברוב המקרים ניתן לוותר על שרותים ואפליקציות רבות שיותקנו במכונה הואיל וספקי ענן ציבורי מציעים את אותם שרותים כמנוהלים (זה תלוי בתקציב שלכם). ואין צורך בדיסק גדול (הנתונים מגיעים מבחוץ). אם אתם מבצעים Deploy גדול בהמשך, מומלץ לעדכן תדיר את ה-Master Image כדי שיכלול עדכונים (אחרת הקמת מכונות חדשות בעת גידול פתאומי תהיה איטית מאוד).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.