על רכישת שרתים – והחזרתם

Print Friendly, PDF & Email

הבוקר קרה לי שוב מקרה פשוט שבו אני ממליץ ללקוח מפרט טכני מפורט על שרת יקר, הוא מזמין, השרת מגיע, הלקוח מפעיל ו.. זה לא עובד. הסיבה שזה לא עובד? הלקוח התעלם מכל ההמלצות והמפרט שנתתי ובמקום זה הקשיב לאיש השיווק ורכש את המערכת הלא נכונה. כמו שזה נראה כרגע – הם יגיעו לבית משפט כי הספק לא מוכן לקבל בחזרה את המערכת שהוא מכר.

ולצערי – זה לא המקרה הראשון שזה קורה. קרה לי עוד מקרה כזה בו לא הייתי מעורב אך כן סייעתי ללקוח דרך חברה צד ג' כדי שהפרודקשן שלו לא ידפק.

אני רוצה להתחיל דווקא עם הקטע של החוק. למיטב ידיעתי (ואם יש למישהו מידע אחר, אשמח שיכתוב זאת בתגובות) – כל ציוד שמוגדר כ"Custom", כלומר הוגדר ונבנה במיוחד עבור לקוח – לא זכאי להחזר תוך 14 יום, זה יכול להיות שרת, זו יכולה להיות מיטה, ארון מטבח ועוד ועוד.

בכל מה שקשור ליעוץ רכישת ברזלים, אני מתעקש על תשלום מראש. לא מדובר בתשלום גדול, אבל עניין התשלום בא לכסות שתי דברים חשובים:

  • בניית אמון ביני ללקוח מבחינת קבלת שרות ותשלום בזמן
  • אספקט פסיכולוגי: כשמישהו משלם על יעוץ, בדרך כלל הוא גם יקשיב לך יותר מאשר לכל מיני דעות והצעות אחרות. משהו שלמדתי בהתחלה כשהקמתי את העסק: כשלא משלמים, בדרך כלל נוטים להתעלם ולהקשיב לאחרים.

שרתים זה דבר מורכב. יש משווקים רבים שבטוחים שהם מכירים מפרטים בצורה מעולה, אבל יש הרבה דברים שהם לא מכירים. אני יכול לציין דוגמא על חברת תקשורת שרכשה לפני שבועיים שרתים עם דרישה למעבדים "הטופ שבטופ" של אינטל. מה הם קיבלו? מעבדי Xeon SP דור קודם, כי בשיווק לא ידעו על הדור החדש. דוגמא אחרת: חברה מסויימת הזמינה שרת עם Optane DC (זה ה-SSD שנראה דומה למקל זכרון). מה הם קיבלו? מקל זכרון ECC.

וכאן בדיוק מתחילה הבעיה: אם אתה לקוח חשוב ליצרן ולמפיץ, יבואו לקראתך, יחליפו מה שצריך (ברוב המקרים לא תקבלו החזר כספי על כל המכונה). אם אתה לקוח קטן? אז מבחינתם – לך תתבע אותם.

לכן, גם אם סגרתם מפרט, תנו למישהו חיצוני להעיף מבט. גם אנשי IT מקצועיים לא תמיד מודעים לטכנולוגיות האחרונות שיצאו, לטריקים שיווקיים "לדחוף" משהו אחד שכביכול נותן ביצועים גבוהים בזמן שבפועל מוכרים ללקוח חלק שנותן ביצועים בינוניים ומטה, ולפעמים דווקא אותו מישהו חיצוני יכול להציל לכם את הרכישה ולטייב אותה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.