"מצב האומה" בכל הקשור לאינטרנט עסקי ושרתים

חג הפס יחול מחר (פסיכולוגים, הפרנסה תגיע בעקבות החג, כמו אחרי כל פסח) והחלטתי לקראת החג לפרסם את "מצב האומה" שלי ולתאר מה קורה בשוק האחסון (Hosting) ועוד – בישראל.

ניתן לאמר כי השנה – יש התקדמות בישראל בתחום האחסון ובתחום רוחבי פס וחיבור לאינטרנט בחו"ל:

  • בזק בינלאומי סיימה לפרוס קו (שמשום מה הולך בדיוק באותו מסלול של MED-1) וטמרס מסיימת בקרוב את פריסת הקו שלה (ובדרך מבקשת "הגנת ינוקא" משום מה). הקו של בזק אינו נותן יתרון משמעותי לגלישה מארה"ב (במקרים מסויימים הוא יותר איטי מהקו של MED-1), אבל בכל – ממצב של ספק אחד ל-3 ספקים מתחרים, זו התקדמות.
  • שוק השרתים הוירטואליים קצת התעורר השנה ובפורום hosts ופורומים אחרים הופיעו הצעות מחיר שמזכירות את המחירים באירופה ובארה"ב. חלק מהחבילות המוצעות הן הצעות של ציוד שנמצא בחו"ל ולפיכך המחיר נמוך, אולם ישנם מספר ספקים קטנים שמבצעים "תמות נפשי עם פלישתים" ומציעים מחירים זהים לחו"ל תוך כדי עקיפת המחירים הרשמיים שהם קובעים (לא צעד חכם לפרסם מחיר של 100 שקל באתר שלך ולבקש 50 בפורום, כמו הדוגמא הזו למשל), אבל זה צעד מבורך שאם ימשיך, הוא יגרום גם לספקים היותר גדולים להוזיל מחירים.
  • שוק טלפוניית ה-IP פורח, אך עדיין לא קיים ספק גדול שיתן פתרונות לאזרח הממוצע בתצורת SIP. בזק והוט מציעות פתרון טלפוניית IP דרך VOBB (לידיעת כתבי YNET: זה VOBB ולא VOB) כאשר הוט מבצעת דחיסה אכזרית של פאקטים (מה שגורם לאיכות קול נמוכה), אולם אף אחד מהם אינו נותן פתרון סלולרי (דרך SIP) או פתרון ROAMING בין הבית לסלולר ובחזרה, כך שקיימת כאן הזדמנות עסקית לעסק או חברה לעשות ביזנס לא רע.
  • בכל הקשור ל-IPTV לצערי אנו עדיין מפגרים הרחק מאחור בהשוואה למדינות אחרות. בבריטניה לדוגמא קיים Sky Go שמאפשרת לך לצפות בסרטים וסדרות (גם לא מקומיות) מכל טאבלט, סמארטפון או PC, בארה"ב יש את HULU וסרטים ניתן לראות עם NetFlix. בישראל? לוואלה יש מיזם VOD (וגם מיזם בשיתוף YES אך הוא סגור לאלו שאינם מנויים). ל-YNET יש מיזם עם "רשת", לאורנג' היה את Orange time (הוא כבר לא מופיע באתר שלהם). בכל המיזמים הללו איכות הוידאו היא בינונית ומטה (בהשוואה ל-HULU לדוגמא), וחוסר התוכן משווע (וגם כשיש תוכן איכותי, כמו "תמרות עשן", סידרה אהובה על כותב שורות אלו) ניתן לצפות בפרק או 2 ולא בכל הפרקים.
  • בתחום החדשות הפחות טובות: לצערי השנה חוסלה התחרות (אם היתה) בין הספקים הגדולים בכל הקשור לרוחבי פס בארץ (כולל מחירי תשתיות הולכה, ראו סעיף הבא), ואחסון שרתים (Colo). בעבר ספקים כמו נטויז'ן או 012 או 014 היו מתחרים על הלקוחות, אולם כעת כשחברת פרטנר "בלעה" את 012, וסלקום רכשה את נטויז'ן, אין כמעט תחרות, וכשעבדכם הנאמן מתעניין עבור לקוחותיו בשרותים אלו, קשה מאוד בחודשיים האחרונים להוציא מחירים תחרותיים מהספקים, בניגוד למצב לפני שנה שאנשי המכירות מצדדים שונים היו מתקשרים ומציעים מחירים וחותכים את המתחרים (ואגב, זה קורה לא רק לנו בעסק, גם למתחרים שלנו).
  • עוד דבר שלא התקדם: מחירי הולכה. בישראל עדיין המחיר להולכת חיבור נל"ן (בין אם זה מטרו, סיב או חיבורים אחרים של הוט/בזק/סלקום/פלאפון/אורנג') גבוה פי כמה וכמה בהשוואה למדינות אחרות, ובנוסף מחירי האינטרנט על אותה תשתית הולכה גבוהים במאות אחוזים בהשוואה למחירים בחו"ל, ומשום מה משרד התקשורת לא מתערב עדיין.

לסיכום: יש התקדמות בדברים מסויימים, יש נסיגה בדברים מסויימים ויש קפאון. בנושאים מסויימים לקוחות יכולים "לעקוף" (בכל הקשור ל-Hosting, VPS, אחסון אתרים), בנושאים אחרים קשה לעקוף (IPTV, פתרון VPN לא עוזר לצפיה בסדרות ישראליות לדוגמא), ובנושאים מסויימים צריכים לבלוע צפרדעים (תשתית הולכה, חיבור אינטרנט עיסקי).

מי יתן ובשנה הקרובה נראה התעוררות מגופים שונים (משרד התקשורת, זכייני שידור וכו'), ואולי גם הרגולטור יבין שבדברים מסויימים המצב מבריח עסקים לחו"ל במקום להשאיר אותם פה בישראל.

חג שמח,
חץ בן חמו

תגובה אחת בנושא “"מצב האומה" בכל הקשור לאינטרנט עסקי ושרתים”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

Exit mobile version