שרתים יעודיים או שרתי VPS?

בזמן שכותב שורות אלו עובד על בניית שרת חדש נוסף. יצר עימי קשר לקוח פוטנציאלי, חבר ותיק עם שאלה שרבים שואלים אותה (השאלה היא כותרת פוסט זה), ולפיכך החלטתי לכתוב פוסט שאולי יבהיר מספר עניינים באופן כללי.

רבים נוטים לחשוב שהתשובה לשאלה זו היא פשוטה: אם יש לך שרת פיזי בתצורת פיצה כמו השרת בתמונה למעלה, ואתה רוצה לארח אתר עם המון תוכן והרבה גולשים, שרת שיצטרך לפחות 4 ג’יגה זכרון, מספר ליבות וכמות תוכן גדולה, אז עדיף לך לשלם בין 250-450 שקל (תלוי בספק), להוסיף עוד קצת סכום על רוחב פס מכובד – ולארח את השרת אצל אחד הספקים בארץ. אחרי הכל, במחיר ממוצע של 350-400 שקל, אתה תקבל VPS שיתן לך רק חלק מהביצועים ששרת פיזי נותן לך.

לעניות דעתי, זה לא מדויק.

התשובה המדוייקת יותר (שוב, לדעתי) היא: אם יש לך שרת פיזי, מתחת למכסה, מה המפרט החומרתי?

השרת שבתמונה לעיל שאני בונה, אינו שרת ממוצע. יהיו בו 64 ליבות, 256 ג’יגהבייט זכרון, ו-8 טרהבייט ב-SAS (לפני RAID חומרה כמובן, אחרי ה-RAID זה ירד ל-5.5 טרהבייט). כלומר זה לא ממוצע שספקים שמים עבור הלקוחות שלהם. בד”כ השרת שיש עבור לקוחות עבור שרותי VPS מורכב מ-2 מעבדים בעלי 4 ליבות (במקרים של ספקים עם פתרונות OpenVZ/Virtuozzo ישנים – 2 ליבות פר מעבד), 8 או 16 (בחלק מהמקרים 32) ג’יגהבייט זכרון, בחלק מהמקרים זה 2 דיסקים בתצורת RAID חומרה (שימו לב, חלק מהספקים מתקמצנים ומשתמשים ב-RAID תוכנה שנותן ביצועים נמוכים ואינו ידוע באמינותו!). יש כאלו שישתמשו בדיסקים SATA ויש כאלו ב-SAS. כל ספק והעדפותיו.

אם יש לך שרת פיזי ישן (לדוגמא: 2 מעבדי Xeon 3XXX ו-4 ג’יגהבייט זכרון עם דיסקים של 70 ג’יגהבייט), הביצועים שלו יהיו נמוכים בהרבה בהשוואה לכל שרת מהשנתיים האחרונות. הטכנולוגיה השתנתה, דברים יותר מהירים בהרבה, למעבדים יש Cache גדול יותר, ועוד לא דיברנו על עניין תחזוקת החומרה (שום ספק לא יחפש עבורך ויחליף לך חלקים בשרת פיזי שלך, כלומר אם אין לך חוזה שרות, השרת שלך מושבת עד שתבוא לחווה לתקן אותו).

ומה אם יש לך שרת פיזי חדש שרכשת? במקרה כזה כמובן יהיה יותר זול לארח את השרת בחווה/אצל ספק. תוכל גם להרים מערכת וירטואליזציה על השרת הפיזי שלך ולהקים לך עוד שרת או 2 לטסטים, פיתוח וכו’.

אך אז מתעוררת בעיה אחרת מבחינת גדילה: האתר שלך מאוד פופולרי, כמות הגולשים גדלה ואתה מתחיל למצוא שיש לך צוואר בקבוק במקומות שונים. זה יכול להיות בדיסקים, בביצוע השרת הוירטואלי ואולי במקומות אחרים. אתה יכול כפתרון זמני להרים עוד 2 מכונות וירטואליות (אחת שתשמש כשרת Web משנית ואחת שתשמש כ-Load Balancer), אך זהו פתרון לטווח הקצר. תצטרך עוד שרתים, בין אם פיזיים או וירטואליים. שרת פיזי חדש יעלה לך בין 12-18 אלף שקל (תלוי בתצורה), ולא בטוח שהוא יחזיר את ההשקעה שלו (אם לדוגמא קם לאתר שלך אתר מתחרה ש”סוחב” גולשים מהאתר שלך).

לכן, כדאי לעשות את השיקולים הבאים, בהם לכל צד יש לו פתרון אחר:

  • פתרון שרת פיזי: כבר יש לך שרת פיזי, מספר האתרים שרצים עליו אינו גדול, השרת לא “חנוק” ואתה יכול להשיג חלקי חילוף במהירות ויש לך ידע איך לתקן שרת. במקרה כזה פתרון של אירוח שרתים יתאים לך. העלות יחסית קטנה (כל עוד אתה מנהל את השרת מבחינת סיסטם) וכל עוד השרת עובד, יש לך שקט.
  • פתרון שרתי VPS: אותך מעניינים רק האתרים, אין לך תקציב לשרתים פיזיים, ואתה גודל כל הזמן מבחינת כמות אתרים, גולשים, תכנים וכו’. במקרה כזה שרתים וירטואליים יכולים להיות פתרון טוב בשבילך כאשר תצטרך להוסיף עוד שרתים כדי לקבל גולשים נוספים, או אם אתה רוצה לשמור על הוצאה קטנה ולהתרחב רק כשצריך.

לסיכום: לכל פתרון יש יתרונות וחסרונות וחשוב לבדוק לפני כן מה יש לך מבחינת תקציב, למה אתה מצפה ומה ההצעות שאתה יכול לקבל, לפני שתחליט להשקיע לכאן או לכאן.

בהצלחה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

Exit mobile version