פתרונות קוד פתוח כתחליף ל-Hypervisor מסחרי

כפרילאנסר, אני רואה את הסצינה הבאה מתרחשת במקרים רבים כאשר חברות צריכות לחדש חזה או לרכוש רשיונות חדשים לפתרון וירטואליזציה או שעומדים בפני שדרוג: חברות מתעניינות האם מוצרים מבוססי קוד פתוח יכולים לתת להם פתרון במקום לשלם כמה עשרות אלפי דולרים על חידוש תמיכה או שדרוג גירסה.

בחלק לא קטן מהמקרים, מי שמחכה "מהצד" לתפוס את הלקוחות האלו הן חברות כמו מיקרוסופט ושותפיה, בחו"ל חברות כמו אורקל עם פתרון הוירטואליזציה שלהם וחברות אחרות שישמחו להציע פתרון זול יותר אך אינו מבוסס נטו קוד פתוח.

האם קוד פתוח יכול לתת פתרון הולם כתחליף לדברים כמו ESXI?

ישנן לא מעט חברות שחושבות על פתרון כמו Open Stack כתחליף ל-ESXI. הרעיון עצמו על פניו נשמע הגיוני, אחרי הכל Open Stack מאפשר לך גם Network, גם Compute וגם Storage, אבל כשבודקים בפונקציות ההכרחיות שצריכים מה ESXI נותן ומה Open Stack נותן, התוצאות לעיתים מעודדות ולעיתים לא.

אך הבעיה המרכזית של Open Stack היא כמות הידע הנדרש על מנת להפעיל ולתחזק אותו. טכנית, ניתן להרים מערכת Open Stack שלמה תוך דקות ספורות (אם יש לך את המשאבים) מכל מיני חברות, אך ברגע שמשהו לא עובד – תצטרך או תמיכה מסחרית של חברה, או מישהו שיודע ממש ממש טוב לינוקס ורשתות, ולהסתפק בתמיכה של Mailing list או אולי IRC. איש סיסטם עם ידע בהפצת לינוקס כלשהי במקרים רבים פשוט לא יספק מכיוון שמדובר במערכת מאוד מורכבת ומסובכת (וכמובן תלוי בכל מיני קומפוננטות אם הן צד ג' קוד פתוח או מוצרים סגורים).

בנוסף – Open Stack עדיין מתאים לחברות ממש גדולות והוא לא ממש מתאים לחברה שיש לה מספר קטן של שרתים פיזיים.

פתרון אחר הוא Xen שמוכרות חברות שונות כמו Citrix או Oracle או להריץ את הגירסה הפתוחה ב-Xen Project ולחבר לזה את ה-Client של Citrix דרך Windows או להשתמש בכלים אחרים. אם יש לך כמות VM קטנה יחסית, הפתרון הזה יכול לעבוד לא רע בכלל. הפתרון של Citrix דווקא נותן "פייט" לא רע לפתרון של ESXi אבל אם אתה צריך תמיכה – תצטרך לרכוש את המוצר המסחרי.

עוד פתרון שחלק חושבים שיכול לסייע להם (אך הוא לא) הוא KVM. בעקרון KVM הוא בעצם "מנוע" וירטואליזציה, הוא זה שבסופו של דבר גורם ל-VM לפעול. הוא לא יודע ליצור דיסק ל-VM, הוא לא יודע להגדיר שום דבר ל-VM, אתם צריכים להזין לו את כל הדברים ידנית (או דרך סקריפט) ולכן KVM בד"כ לא מומלץ לשימוש "ידני", אלא מומלץ לשימוש בשילוב כלים, לדוגמא virsh שנותן command line לנהל את כל ה-VM או libvirt שזו ספריה שתומכת ב-binding בשפות רבות כך שניתן בשפה החביבה עליך להרים מכונות מבוססות KVM, לכבות, לעשות מיגרציה, ופעולות רבות אחרות.

אבל כמו שרובינו יודעים, אנשי IT אוהבים GUI, תן להם GUI גרפי, והם מחייכים, ואם אפשר שאת אותו GUI לממשק אותו דרך API לשפה החביבה על אנשי הלינוקס בחברה -אז כולם יכולים לחייך.

פה נכנס כלי שרד-האט מפתחת שנקרא oVirt. הכלי הזה יודע לנהל יפה שרתים שמריצים את Ovirt Node (שזו גירסת לינוקס מאוד מקוצצת שמותקנת "על הברזל") ומאפשרת פונקציות רבות שקיימות במערכות vSphere. למי שרוצה, יש גם גירסת LIVE שלא מצריכה התקנה, רק להוריד ISO, לעשות Boot ולשחק עם זה (רק כדאי שיהיה מחשב נוסף שישמש כ-Node). גם כאן, אם אתם צריכים תמיכה, תצטרכו את זה מ-רד-האט בתשלום לפי תושבת, או דרך ה-Mailing list / IRC אם אתם בוחרים באופציית החינם. שימו לב ש-oVirt הוא כלי שמצריך השקעה בלימוד.

עוד אופציה שיש בקוד פתוח היא מערכת שנקראת  ProxMox, ודרכה אתה יכול להרים VM, ולבצע ניהול ודברים נוספים. היתרון של Proxmox על פני פתרונות אחרים הוא קלות השימוש בכלי. הוא לא מציע פונקציות רבות כמו oVirt אולם אם יש לכם מספר שרתים קטן והרשת הולכת להיות די פשוטה, Proxmox יכול להוות פתרון לא רע.

כלים מבוססי קוד פתוח יכולים לתת הרבה דברים והרבה אפשרויות מבלי שאף אחד יבוא ו"ינבח" עליכם שאתם מפרים את תנאי הרשיון תוכנה שלכם או שאתם משתמשים בתוכנה ללא רשיון בתשלום וכו' – אולם חשוב לדאוג לפני ההטמעה "לסגור" את עניין התמיכה, עניין ה-POC, לוודא שמה שאתם רוצים באמת קיים בכלי וניתן להרים זאת תוך זמן שאתם תנקבו. אם אתם משווים מול מוצרים כמו vSphere, בדקו איזה פונקציות אתם צריכים ואותם תבדקו אם הם קיימים בפתרון המבוסס קוד פתוח.

ולבסוף – הנה קישור שאני מציע לכולם לראות – טבלה המשווה בין הוירטואליזציות השונות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

Exit mobile version