"שרת" קטן ל-LAB ביתי

לכל מי שיש בבית מספר מחשבים שמשמשים אותו כ-LAB, משתמש בוודאי בוירטואליזציה כדי להקים מספר שרתים וירטואליים וכמעט כולם מקימים לעצמם שרותים כמו DNS, AD, DHCP, מייל (החוצה) ואולי גם מערכת ניטור פשוטה כדי להשגיח על הכל.

השיטה של הקמת VM לדברים האלו (בין אם מדובר ב-VM אחד או בכמה קטנים) היא שיטה נחמדה אבל הבעיה המרכזית היא להחזיק את הקונפיגורציה הזו "למעלה". אפשר כמובן לרכוש UPS אבל גם במקרה הכי טוב UPS יחזיק שעות בודדות (תלוי כמה מחשבים וציודים מחוברים אליו, גודל סוללה וכו'). המצב נהיה יותר גרוע אם אתה גר לבד והמפסק הראשי קפץ עקב קצר בבית – אם יש לך UPS אז זה יחזיק 3-4 שעות (במקרה הממש טוב) או פחות ואז הכל יתכבה עד שתגיע הביתה ותטפל בתקלה, אבל מה קורה אם נסעת לחו"ל או אם אתה צריך גישה לתוכן מסויים שנמצא בבית ואתה רוצה לגשת אליו מרחוק? יכולה להיות כאן בעיה.

ניקח את הנקודה לעיל ונוסיף לה משהו חשוב – נניח שאתה מחבר מצלמה למערכת שלך שתצלם מה קורה בבית. אם יש לך הפסקת חשמל לשעות ארוכות, לא תקבל שום צילום מהבית ואם יש לך תוכנה שמזהה שמישהו לא מורשה בבית – היא לא תפעל.

לכן אני ממליץ בד"כ להקים את הדברים החיוניים על "שרת" נפרד שאינו וירטואלי, ועד כה ההמלצה שלי היתה על Raspberry Pi (במיוחד על ה-3). הוא קטן ואפשר להחביא אותו, ואפשר לסדר לו פתרון "UPS" שמורכב מסוללה חיצונית וזה יחזיק יותר מ-10-15 שעות בלי יותר מדי מאמץ. צריך אמנם לכתוב סקריפטים שידעו לבדוק אם יש חיבור LAN (ואם לא, לבצע unmount או לבצע soft mount), ואולי גם לחבר לו מודם סלולרי כך שבמקרה ויש הפסקת חשמל הוא ימשיך לעבוד, לצלם ולשלוח את התוצאות לענן דרך מודם סלולרי.

אבל ל-Pi-3 יש כמה בעיות קטנות:

  • אין לו אמצעי אחסון אמין. כרטיס מיקרו SD הוא טוב אבל הם מתקלקלים הרבה יותר מהר מאשר אמצעי אחסון פנימי "אמיתי", במיוחד אם השרת הקטן כותב קבצי לוגים לוקאלית, קבצי תמונות (מהמצלמה) או קבצים אחרים – בעת ובעונה אחת. כרטיס מיקרו SD הוא מדיום מאוד איטי בכתיבה והוא לא יודע לעבוד במצב של גם קריאה וגם כתיבה במקביל, זה או זה או זה.
  • כמות RAM: רבים מספרים ש-1 ג'יגהבייט RAM ל-Pi-3 זה מספיק בהחלט, וזה נכון כשמריצים כמות דברים קטנה, אך מנסיון – כשדברים עובדים, רוצים להכניס עוד כמה שרותים "קטנים" – אולי איזה Torrrent Client קטן שיעשה את העבודה ב-NFS/CIFS, אולי תוכנת ניטור שאינה מינימלית, אולי תוכנת מעקב מצלמה – וכך ה-Pi-3 הנחמד יהיה עמוס וצוואר הבקבוק הראשי עדיין יהיה כרטיס המיקרו SD או הזכרון.

אחד החסרונות של השוק הסיני הוא שבשוק זה יש המון יצרנים (חלקם מייצרים דברים טובים, הרוב זבל) – אבל במקרים רבים הם מפספסים שווקים פוטנציאליים. קחו לדוגמא את שוק המחשבי MINI PC – בקושי היו כאלו עד שאינטל הודיעה שהיא תעזור ליצרנים בהכל – החל מתכנון לוח, אספקת רכיבים (כולל לוח מוכן עם צ'יפים מולחמים) – ואז השוק הזה פרח. במקביל שוק האנדרואיד (שמיועד לטלפון/טאבלט) גם פרח בשוק הסיני וקיבלנו הצפה עם מחירים שמתחילים ב-22$ ומעלה.

הבעיה של השוק הזה – שהוא לא מזהה הזדמנויות כמו מכירה של הציוד עם הפצת לינוקס. כיום לדוגמא, ישנם מכשירים בודדים שמציעים לינוקס. יש כמובן את כל אלו שמתחרים ב-Pi-3 אבל ברוב המקרים מדובר במעבדים חלשים ואלו שטובים – מגיעים (כולל קופסא, ספק וכו') בקלות למחיר ה-100$. לעניות דעתי, אם ציוד שנמכר עם אנדרואיד במחיר של 40-50$ היה נמכר עם אופציה חינמית להתקנת לינוקס – היצרנים היו יכולים לעשות כסף לא רע, אבל כיום – מספר האופציות מצומצם יחסית – (אם אתה מחפש קופסא אחת שכבר בנויה ומכילה הכל ולא בחלקים או ציוד די חלש)

בשבועות האחרונים ראיתי משהו מעניין – יש לא מעט חברות סיניות שמוכרות MINI-PC פשוטים וזולים במחירים של בערך 70-80$ (ומעלה) שכוללים:

  • מעבד ATOM Z8300 מרובע ליבות במהירות עד 1.8 ג'יגהרץ
  • 2 ג'יגהבייט RAM
  • 32 ג'יגהבייט אחסון פנימי
  • כניסת כרטיס מיקרו SD
  • 2-4 פורטים USB-2/USB-3
  • Windows 10 (חלקם ללא רשיון מאוקטב, חלקם מאוקטב, חלקם עם רשיון פרוץ)

הנה לדוגמא מכשיר NEXBOX T10 שעולה 77$ לערך. יש גם את Wintel Pro CX-W8 שעולה 72$ (אך יש לו 3 חיבורי USB, לא 4).

אם נשווה את המחירים האלו ל-Pi-3 (גירסת חבילה), ה-Pi-3 עולה כ-50$, כלומר ההבדל הוא בסביבות ה-20-30$.

מכשירי Mini PC כמו הדוגמאות לעיל יכולים להיות "שרתים" מצויינים בהשוואה ל-Pi-3. היתרונות:

  • כמות זכרון (RAM) כפולה
  • מעבד יותר מהיר (ב-10-60% תלוי במבחן)
  • אמצעי אחסון פנימי הרבה יותר אמין מכרטיס מיקרו SD (וב-32 ג'יגהבייט אפשר להתקין המון דברים כשזה מגיע ללינוקס)
  • מכיוון שמדובר במעבד אינטל, אפשר להתקין כמעט כל הפצת לינוקס עדכנית (פדורה, OpenSuSE או אובונטו 16) ואם צריכים להוסיף REPO/PPA חיצוני – אז לא צריך לחפש אם יש גירסאות ARM לאפליקציה, אפליקציות 32 ו-64 ביט ירוצו מעולה על מכשיר כזה (שימו לב איזו גירסת הפצה אתם מתקינים, גירסת 32 ביט לא יכולה להריץ אפליקציות 64 ביט אבל ההיפך אפשרי).
  • מבחינת UPS – לא צריך UPS גדול ויקר, אפשר לחפש Battery Pack שיכול לשמש כ-UPS (מומלץ לבדוק את הנושא לפני שרוכשים כל Battery Pack).
  • אם רשיון ה-Windows 10 Home חשוב לך, גבה את המכשיר לפני שתפרמט, אולי תשים את זה על VM כלשהו 🙂

עם פתרון כזה אנחנו מקבלים "כמו Pi-3" אבל עם זכרון כפול, אחסון קבוע, ותאימות אינטל.

אישית – אני מחכה ל-Wintel שיגיע לי כדי להשמיש אותו כ"שרת".

ומה דעתכם?

7 תגובות בנושא “"שרת" קטן ל-LAB ביתי”

    1. אין רעש – קירור פאסיבי, אין מאוורר בפנים
      צריכת חשמל – 5 וולט DC, נדמה לי 2 אמפר
      טמפרטורה – ליבות מכבות את עצמן שהן מגיעות ל-90 מעלות, חלק מהמערכת של ה-Z8300

  1. האם מכונה כזאת בתוספת מודם סלולרי יכול להריץ בנוחות לינוקס כלשהו (אשמח להמלצת הפצה מתאימה ל noob) שיכול להריץ שרת משחקים של Unity3D שמספר קליינטים (בערך 100) עם סלולרים יכולים להתחבר אליו?
    או שאני צריך מכונה יותר חזקה?
    הסיבה למה אני חשבתי על mini pc למשימה כזאת היא כי אני רוצה משהוא קטן ונייד עם היתרונות של מחשב חופש בחירת רכיבים (עניין של כסף) לעומת RPI3 שזה קבוע.

    1. ממש ממש לא. זה מכונה מאוד חלשה לדברים כאלו. על מה שאתה מדבר צריך לפחות מעבד PC חזק או שרת קטן.

  2. הערות קטנות:
    1. ראיתי לפני שנה מישהו ששם סים/דים של 16GB RAMבתוך RaspberryPI. טוען שזה עובד
    (ממה שקראתי במקורות אחרים זה תלוי מעבד בעיקר, ואולי גם תלוי מערכת הפעלה)
    תודֶה שזה מעניין.

    2. אמצעי אכסון פנימי? מה זה בתכלס? ולמה זה יהיה יותר טוב מכרטיס זכרון? הרי אין שם HDD, קרוב לוודאי שזה משהו דומה מאד או זהה ל-microSD. לא?

    3. אני חושב שאם אצטרך שרת חלש + UPS אקנה מחשב נייד יד שניה עם סוללה חזקה (עם מסך קטן או אפילו שבור).
    הסוללה תחזיק "רק" 4-8 שעות ממילא, כי אין מסך ואין WIFI.

    4. תודה על המאמר.

    1. 1. לא מכיר
      2. האמצעי האחסון הפנימי הוא בדיוק כמו מה שיש לך בטאבלט או טלפון. הוא מיועד לכתיבה וקריאה ממושכים ותכופים, והוא הרבה יותר מהיר ואמין מכרטיס מיקר וSD
      3. מחשב נייד יד שניה לוקח בערך פי 10-20 מתח מהציודים שהצגתי בפוסט.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

Exit mobile version