השינוי המהותי שצריך במערכות הפעלה

Print Friendly, PDF & Email

כשאנחנו מסתכלים היום על שוק מערכות ההפעלה, ניתן לראות שכולן עושות פחות או יותר את אותם דברים: אנחנו יכולים להריץ אפליקציות מרובות, אנחנו מנהלים משתמשים והמערכות מספיק חכמות כדי להמשיך להריץ (ברוב המקרים) את כל האפליקציות שאנו מריצים, גם אם אפליקציה זו או אחרת קורסת. מבחינת אבטחת מידע, כל המערכות מפרידות בין המשתמש הרגיל ל-Administrator/root וכך ניתן להגיע במרבית המקרים לרמת אבטחה לא רעה. את שאר החלל של האבטחה ממלאות אפליקציות שונות שנותנות מענה לוירוסים, פורטים פתוחים וכו'.

אנחנו עובדים בשיטות האלו זמן רב, 22 שנה ליתר דיוק אם מסתכלים על השוק האינטלי לדוגמא, עוד מאז שאינטל הכניסה את Protected Mode למעבדי i386. אמנם Windows בזמנו לא נתנה ריבוי משימות אמיתי (היא נתנה "החלפת משימות" – Task Switching) אך מערכות יוניקס אחרות (SCO וכו') דווקא נתנו.

אבל הבעיה המרכזית במערכות הללו, היא עניין ההפרדה המוחלטת שאינה ממש קיימת. כן, אפליקציות שונות מופרדות זו מזו, כמעט כל אחת גם כותבת למקום אחר בדיסק הקשיח, אך עדיין בדיקה ב-Task Manager (או TOP/PS בלינוקס/מק/יוניקס) יראו את כל הפרוססים של אותן אפליקציות. נכון, המשתמש שאינו בעל הרשאות כ-root/Administrator לא יוכל לגשת אליהן ו"להרוג" אותן, אבל הוא יכול לראות אותן וכנ"ל לגבי דיסק קשיח – כל אפליקציה יכולה לגשת לכל הדיסקים הקשיחים ולכל קובץ.

השינוי המהותי ביותר התחולל במערכות ה-Main Frame ולאחר מכן בוירטואליזציה על מערכות ההפעלה השונות: בעזרת אפליקציה/שרות היה ניתן להתקין מספר מערכות הפעלה שונות ולהריץ עליהן אפליקציות, ואותן אפליקציות לא היו מודעות כלל למערכות ההפעלה השכנות שרצות כ-Guest וכך קיבלנו מצב שגם אם היו פורצים ל-VM מסוים, שאר מערכות ה-VM לא היו מושפעות מכך בד"כ.

בעולם הלינוקס/יוניקס היו פתרונות שונים – ל-Solaris החל מגירסה 10 היתה תת מערכת של קונטיינרים שנקראה Zones שבה היה אפשר להרים מעין VM מבוסס סולאריס (בלבד, מאוחר יותר זה השתנה במעט) ובלינוקס היה בהתחלה את chroot ומאוחר יותר את LXC ובשנים האחרונות את Docker והמתחרה שלו – RKT. כל הפתרונות הנ"ל הציעו ברמת המאקרו סביבות נפרדות ללא צורך באמולציה של חומרה תוך הסתמכות על שרותי Kernel שרץ על השרת הפיזי. בעולם ה-Windows מערכת Docker הגיעה קצת יותר מאוחר בהשוואה ללינוקס, וכיום ב-Windows 2016 יש מערכת Containers מבוססת Docker.

פתרונות הקונטיינרים מאפשרים סוף סוף לעלות ברמת האבטחה: קונטיינר הוא דבר הרבה יותר "קליל" מ-VM שרץ על Hypervisor כלשהו, צורך פחות זכרון, והקמה/הרצה של קונטיינר לוקחת זמן קצר מאוד ובנוסף – ניתן להעביר קונטיינרים בין שרתים או לשלוח אותם ללקוחות כמערכות מוכנות לטסטים/הטמעה. עם פתרונות הקונטיינרים ניתן להגיע לפתרונות אבטחה הרבה יותר טובים מאשר מצב שמספר אפליקציות רצות במקביל תחת אותה מערכת הפעלה.

הבעיה – היא ביישום הפתרון. לא חשוב איזו מערכת הפעלה תקים, כשאתה תתקין אפליקציה, היא תותקן לאותה מכונה, היא לא תותקן ותוקם כברירת מחדל כקונטיינר. צריך להגדיר קודם קונטיינר ובתוך קובץ ההגדרות (קובץ DockerFile בדוגמא של Docker) להגדיר איזו אפליקציה, מהיכן להוריד, מה להתקין ומה להגדיר – על מנת שנוכל להריץ את הקונטיינר ואז האפליקציה תקום.

במילים אחרות – לעניות דעתי, מערכות ההפעלה צריכות לעבור שינוי שבו לא רק הפרוססים מופרדים, אלא כל הסביבה שבה רצה האפליקציה – מופרדת לחלוטין, כך שה"דיסק" שרואים בקונטיינר – מכיל את המינימום ההכרחי של ה-OS + האפליקציה והספריות שהיא צריכה מבלי שיש גישה לדיסק של ה-Host שמריץ את הקונטיינר ומבלי לראות אלו תהליכים רצים ב-Host עם אפשרות "החלפת מידע" בין הקונטיינרים כאופציה.

אחד המקומות שבהם הדבר הכרחי הוא אצל מיקרוסופט בדסקטופ. כמה פעמים לדוגמא שמעתם על מאן דהוא שחטף התקפת כופר ועתה כל הדיסק שלו מוצפן? ננסה לחשוב על Windows בדסקטופ שיריץ כל אפליקציה בקונטיינר נפרד באופן אוטומטי כך שכל אפליקציה שתותקן תרוץ לכשהמשתמש יריץ – בקונטיינר מופרד. נניח שהמשתמש קיבל קובץ שמוריד/מריץ תוכנת כופר. מה הנוזקה הזו יכולה מקסימום לעשות? להרוס קונטיינר יחיד שבין כה הקבצי מערכת הבודדים שבו הם עותקים, כלומר הנזק הוא מינימלי וניתן לתיקון בקלות (על קבצי הנתונים אפשר להגן בכך שהם יגובו מחוץ לקונטיינר בנפרד. אגב, מיקרוסופט או יצרניות האנטיוירוס למיניהן יכולות להוסיף מנגנון שבו יבדקו אפליקציות ואם הן מבקשות לפתוח קבצים רבים בזמן קצר – האפליקציה מוקפאת עד לאישור הלקוח). כמובן שיהיו לדבר החרגות כך שמנהל קבצים לדוגמא שרץ על המערכת העיקרית עדיין יוכל לגשת לכל הקבצים בדיסק.

שינויים כאלו אינם ניתנים לביצוע ביום או יומיים (אם כי בלינוקס יש לדוגמא את CentOS Atomic Host שמיועד בדיוק לדברים אלו), אולם לעניות דעתי שינויים אלו הכרחיים אם אנחנו מעוניינים באבטחה רצינית וביציבות יותר גבוהה לשם הרצת אפליקציות. עברנו מזמן את הימים בהם מערכת דסקטופ לדוגמא הכילה 1 ג'יגהבייט זכרון ו-20 ג'יגהבייט דיסק קשיח, כך שכל מערכת מודרנית לא אמורה לסבול מהאטה בביצועים בגלל הטמעת פתרון כזה.

[stextbox id="info" caption="הערת מפרסם"]הח"מ פרילאנסר שמחפש עבודות בתחום לינוקס, Devops, ודברים הקשורים ל-Software Defined Storage, וירטואליזציה וכו'. מי שמעוניין בפרטים – אפשר למצוא אותם כאן.[/stextbox]

תגובה אחת בנושא “השינוי המהותי שצריך במערכות הפעלה”

  1. גם אם אפליקציה בתחנת עבודה תרוץ תחת קונטיינר נפרד, זה לא ישנה כלום בהתמודדות מול וירוס כופר. בסופו של דבר המטרה של הוירוסים האלה היא להצפין קבצי נתונים ולא קבצי מערכת הפעלה
    היכולת של הוירוס להצפין תלויה ביכולת של המשתמש לגשת לקבצי הנתונים

    אם יצרנית מערכת ההפעלה תשלב מערכת שתזהה שינוי מאסיבי של קבצים בזמן קצר ותחסום אותו, מפתחי הוירוסים יפתחו גירסה חדשה שמצפינה בשקט ולאט לאט את הקבצים לפי סדר הפוך, כלומר ישנים ביותר קודם וחדשים רק לאחר מכן כך שהמשתמש מודע להצפנה כשזה מאוחר מדי

    העיקרון של דבריך נכון. צריך לשאוף שכל תוכנה ברמת השרת תותקן תחת קונטיינר נפרד, יש לזה יתרונות גם מבחינת אבטחה וגם מבחינת ניהול והקצאת משאבים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.