אתם באמת צריכים איש Devops? (חלק שני)

Print Friendly, PDF & Email

בפעם שעברה פרסמתי פוסט עם הכותרת (שבמחשבה שניה נראית כמו Click bait, למרות שלא התכוונתי לכך) לגבי הצורך באיש Devops, תפקידיו, והאם מישהו חיצוני יוכל לעשות זאת במקום לקחת מישהו שכיר. היכן שפרסמתי את הדברים היו חלק שהסכימו והיו חלק שלא הסכימו (והיו 0 תגובות מצד רכזות כח אדם.. נו שוין). בפוסט זה אני מעוניין לענות למגיבים ולהוסיף מספר דברים.

אתחיל מהחלק של הפרילאנסר. לי אין כוונה לגזול מאף שכיר את עבודתו, אך לגבי הנקודה הנחרצת שמספר אנשים הביעו שפרילאנסר אינו יכול לבצע את העבודה (כי זה לוקח הרבה יותר מחודש חודשיים) – אותם אנשים צודקים.. בחלק מהמקרים.

אתן דוגמא: כפרילאנסר, אין לי שום בעיה להרים Software Defined Storage, או קונטיינרים או לבנות מערכות לינוקס גדולות לבצע תפקודים מסויימים, או מערכות וירטואליזציה סגורות או בקוד פתוח, אבל כשזה מגיע למערכות כאלו, יודעים כמה חברות גדולות יכנסו לדף ה"אודות" כדי להזמין אותי, לשפוך כמה מאות אלפי דולרים ולשלם לי כמה עשרות אלפי שקלים בפגישה הראשונה? אפס. אף אחד לא מוכן להקים מחר בבוקר מערכת כזו. כל מי שיפנה – אז הוא יצור קשר להתעניינות, אולי להיפגש ואם זה ישמע לו, הוא ירצה בתור התחלה PoC (כלומר Proof Of Concept) ורק אם ה-PoC מראה תוצאות טובות – אז החברה תיקח זמן לחשוב, אולי תסתכל על הצעות אחרות ואם הם ירצו – הם יפנו מחדש כדי להקים מערכת כזו. כל פרילאנסר שעובד עם גופים גדולים יכול לספר לכם על כך. באופן עקרוני – ככל שהגוף/חברה יותר גדולה, דברים נעשים יותר לאט. מה שאנשים מקצועניים עושים בסטארט-אפ מהבוקר שהם מתחילים לעבוד ועל הפסקת הצהרים – יתורגם לשבועות ואף לחודשים – בחברות גדולות.

בסטארטאפ, הדברים הם פשוטים: כולם עובדים יחד. יש כמובן צוותים, ובתוך כל צוות פיתוח – כל אחד כותב חלק מסוים של הקוד, וסביר להניח שהוא יכתוב את קוד ה-Units testing, את ה-UAT או את ה-User Stories (לפי ה-Agile Development) לאותו קוד שהוא כתב. בקיצור – יש הרמוניה, וכשיש דינמיקה, דברים זזים מהר, ותמיד יהיה מישהו שיהיה אחראי על אוטומציה, תשתית ושאר ירקות שקשורים ל-Devops.

בחברות גדולות לעומת זאת, דברים זזים לאט ולפעמים "נתקעים". אז אתה רוצה לעבוד במתודולוגיית Agile? כאילו ה-Devops הזה ששומעים עליו? אוקיי, נתחיל עם PoC. הגיוני, לא? רק שאז צצה לה ה"פוליטיקה" של הארגון. ההוא שם טיפוס מבודד שלא מוכן לעבוד עם אף אחד (ומה לעשות, הדבר הראשון ב-Devops זה עבודה ביחד) ההוא לא רוצה לעבוד עם ההיא וכו', אנשים לא רוצים עבודות נוספות כמו כתיבת טסטים, Stories וכו', יש חוסר רצון בולט בלעבור לכלים יותר מודרניים (גם אם אתה מציע כלים שישמרו על תאימות לדברים הקלאסיים) ובכלל – בארגונים רבים מנסים (וחברות גולגלות/כ"א די מסייעות לכך מבלי לשים לב) "לכמת" את זה למישהו מסוים, אולי 2-3 לצוות – בדיוק כמו שיש צוות לסטורג', לנטוורק, לוירטואליזציה – אז עכשיו יהיה "צוות Devops".

כאן, בשביל ה-PoC מישהו חיצוני (פרילאנסר) יכול להוות פתרון. החלק הראשון הוא ההסברה לגבי מה זה לכל הרוחות Devops, מה זה מתולודוגיית Agile software development, מה נדרש בעצם מהמפתחים, איך זה הולך להיות וכו', כלומר הרבה לפני שבכלל מרימים אפילו VM או קונטיינר אחד – יש ישיבות על גבי ישיבות, הסברה עם מצגות, צריכים הסכמות לגבי הדברים, אישורים עקרוניים מצד מנהלי צוותים שונים, חישוב ואישור תקציב – וכל זה לפני שאתה נוגע במקלדת בשביל לבנות משהו. האמינו לי, בחברה מסויימת אני אמור להקים קונטיינר יחיד ב-Docker. כמה זה מסובך? זה לא, אבל אנחנו כבר 6 חודשים בישיבות. בגלל זה, פרילאנסר מתאים לחלק של ה-PoC. הסכימה החברה לשנות את כל העבודה שלה ועבודת הצוותים? שם כבר יכול להיכנס שכיר (ולשכירים שנכנסים לגופים גדולים ההמלצה שלי: הצטיידו בטונות של סבלנות).

במהלך היום (אני קצת חולה עדיין) עברתי המון על קליפים ביוטיוב שיכולים להסביר בצורה עניינית ולא בצורה של בלה-בלה-בלה מה זה Devops ולבסוף מצאתי אחד שמסביר בצורה טובה (לדעתי) את הדברים. הוא לא נכנס לפרטים של איזה בדיוק כלי לבחור ולשם מה, אבל הוא מסביר את זה בקטגוריות. הוא גם מתייחס לדברים בחברות גדולות. אורכו של הקליפ הוא שעה וחצי, אבל יש חלקים שונים שאפשר לדלג מעליהם (השתמשו במקשים L ו-J [ללא shift] כדי לקפוץ 10 שניות כל פעם) ולדעתי הקליפ די עוזר לתפוס מה זה Devops.

לסיכום: כפי שציינתי אתמול, חברות כ"א עדיין ימשיכו לקטלג את Devops כעוד תחום, כלומר עוד מישהו נפרד תוך התעלמות מוחלטת שזה בראש ובראשונה עבודה בצוות בנושאים שונים ויש צורך בשיתוף פעולה מכולם, וחברות צריכות לזכור שבראש ובראשונה עוד לפני ששוכרים מישהו, צריך לגרום לכולם לעבוד ביחד ובשיתוף פעולה. אם כל אחד עובד בנפרד מבלי לרצות לשתף פעולה, שכירת שכיר שיעזור להכניס את החברה ל-Agile Development/Devops פשוט לא תעבוד, כי מה לעשות – אף מפתח ותיק לא ירצה להקשיב לבחור החדש.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.