החל ה"מרדף" אחר החלפת הדיסקים קשיחים שלכם

Print Friendly, PDF & Email

כמעט בכל חברה גדולה בארץ יש שרתים ואם נסתכל בשרתים – ברוב המקרים נמצא דיסקים קשיחים מכניים. הם לא מהירים כמו דיסקים SSD, אבל הם "סוסי עבודה" שעושים עבודה טובה. אני די בטוח שהיו למנמר"ים או אנשי IT הצעות להחליף את הדיסקים האלו ב-SSD ובוודאי בחלק מהמקרים הדיסקים המכניים הוחלפו ב-SSD, אבל בד"כ חברות לא ממהרות להחליף – בגלל המחיר. אחרי הכל, מחיר ממוצע של SSD ל-Enterprise עולה הרבה יותר מאשר דיסק מכני SAS או NL-SAS ל-Enterprise.

מי שקורא את הפוסטים בבלוג זה, אולי קרא את הפוסט הזה שכתבתי על סוגי SSD וגם כתבתי על סוג שבבי NAND חדש עם תאי QLC (כלומר ניתן לכתוב 4 ביטים בתא אחד, בניגוד ל-SLC שבו ניתן לכתוב רק ביט אחד, אבל בהשוואה ל-QLC הוא הרבה יותר מהיר בכתיבה). החסרון הגדול של QLC זו הכתיבה האיטית ולכן דיסקים SSD מבוססי QLC NAND Flash לא מיועדים להתחרות מול SSD רגיל.

הם מיועדים להתחרות בדיסקים הקשיחים שיש לכם בשרתים.

הבה נודה על האמת: דיסקים מכניים בגודל 2.5" לא התקדמו כמעט בשנים האחרונות. ברוב המקרים הדיסק הכי גדול ל-2.5" ל-Enterprise הוא בגודל 2 טרהבייט (יש כמובן גם 5 טרהבייט אם כי הם אינם מיועדים ל-Enterprise ובכל מקרה לא בטוח הם יוכלו להיכנס לשרת שלכם אם השרת הוא של HP לדוגמא – המערכת פשוט תקפיץ הודעה שזה לא נתמך והיא לא תציג התראות מדיסק כזה). המהירות שלהם אינה גבוהה (בין 200-270 מגהבייט ב-Sequencial Read).

חברת Micron, בשיתוף פעולה עם אינטל, הציגו אתמול את ה-SSD מבוסס QLC הראשון שלהם. עדיין אין הרבה פרטים ציבוריים עליו ובאתר Toms Hardware כתבו כמה מילים לגביו.

טכנית, הדיסקים הללו, כפי שציינתי לעיל, מיועדים להיות "באמצע" – בין כוננים מכניים ל-SSD שכולם מכירים ל-Enterprise. הכתיבה שלו לא מהירה בהשוואה לשום SSD שקיים בשוק (כן, גם בהשוואה ל-SSD שעולה 1000 שקל בחנות מחשבים), אולם מהירות הקריאה שלו היא כמו מהירות קריאה של SSD ל-Enterprise, כלומר אתם תקבלו מהירות של 550 מגהבייט לשניה (שוב, ב-Sequencial Read, ב-Random התוצאה תהיה מעט שונה ואם משתמשים ב-Queue Depth התוצאות יהיו לא רעות .. הייתי מרחיב אבל יש אמברגו עד לסתיו הקרוב).

הגדלים של הדיסקים הללו יהיו שונים מגדלים של דיסקים מכניים. ה-5210 ION יהיה זמין בגדלים החל מ-2 טרהבייט ועד 8 טרהבייט (אני מעגל את המספרים), כך שתיאורתית דיסקים כאלו יכולים להחליף גם דיסקים מכניים בגודל 3.5" (ניתן לאכסן תיאורתית בשרת בגודל 1U עם 10 כניסות דיסקים – כמעט 80 טרהבייט של DATA).

והשאלה הכי חשובה לפני שחושבים לרכוש דבר כזה בעתיד: לאיזה עומסי עבודה זה מתאים? ובכן, התשובה היא במובהק לעבודות Read Intensive. זה לא מיועד לאכסן שרת SQL או נתונים של שרת SQL, זה לא מיועד לשמש כדיסקים לוקאליים עבור הרצת מכונות VM. זה מיועד יותר לאחסן תוכן סטטי, כך שאם אתם מריצים פורטל ארגוני גדול בחברה לדוגמא, דיסק כזה יכול לאחסן את התכנים עבור הפורטל (בנוסף לדיסק רגיל שיאחסן את השרת ה-Web ו/או ה-Application Server). חשוב לזכור: כמות הכתיבה/מחיקה על כל תא היא מוגבלת (בסביבות ה-1000 פעם, אבל בד"כ בקר ה-SSD עושה עבודה חכמה שלא תגיעו לזה)

חברת מיקרון היתה הראשונה להכריז על QLC, ותהיו בטוחים שבמהלך החודש הקרוב כל השאר יכריזו, כי כולם עבדו על יצור שבבים עם QLC: סמסונג, טושיבה, סאנדיסק/WD, אינטל (עם מיקרון), וגם SK Hynix. הרכישה תתאפשר החל מסביבות אוקטובר-נובמבר בשנה זו.

לסיכום: SSD עם תאים QLC מגיע לשוק. זה לא מתאים לכולם. כרגע יהיו הכרזות ל-Enterprise ובהמשך זה יזלוג לשוק הסמי-מקצועי ושוק הצרכנים. האם הייתי ממליץ לצרכן לרכוש דיסקים SSD כאלו? הפיתוי יהיה גדול הואיל והוא יהיה יותר זול מ-SSD מבוסס TLC או MLC (וצרכנים לא מודעים יקנו כאלו "כי זה SSD") – וזה יכול להתאים לשוק הביתי, אך לא לשוק המקצועי (במיוחד אם יש צורך לטפל בקבצים גדולים במהלך העבודה).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.