פרילאנס: מחירים, בנק שעות, פרויקטים, הבטחות

את הפוסט הנוכחי אני כותב לטובת פרילאנסרים חדשים, פרילאנסרים שלא מכירים את האופציות המקובלות בשוק וגם לטובת לקוחות פוטנציאליים שלא תמיד מכירים את האופציות שיש. בפוסט אני מדבר על תחומי מחשבים אבל אפשר לקחת זאת לכל תחום אחר שיש בו הרבה פרילאנסרים.

בתחום פרילאנס במחשבים יש כל מיני אפשרויות לקבוע מחיר, והכל בהתאם לדברים הנדרשים. בחלק מהמקרים הדברים יחסית פשוטים ואפשר לסיים את המו"מ בדקות ספורות בטלפון ולפעמים .. דברים מעט יותר מורכבים. אנסה לתת כמה שיותר דוגמאות.

  • עבודות פרויקט: חברת XYZ מעוניינת בפרויקט מעבר תשתית ל-ABC. לאחר שאקבל את המפרט, אני אוכל לדעת פחות או יותר את כמות העבודה ואוכל לתמחר את ההקמה ב-2 אפשרויות מקובלות:
    • אפשרות ראשונה היא אפשרות Fixed לפרויקט – אני אבקש נניח 1000 שקל עבור הפרויקט. בדרך הזו אני קובע את המחיר כמחיר קבוע ללא כמות שעות שאדרש על מנת להקים את הפרויקט. היתרון הוא יותר לכיוון הלקוח: הלקוח יודע שהוא יצטרך לשלם 1000 שקל ולא שקל אחד מעבר לכך. החסרון שלה הוא בכך שאם אני כפרילאנסר אצטרך להשקיע יותר שעות ממה שחשבתי מלכתחילה, אני אפסיד על הפרויקט. מחיר פר פרויקט יותר מתאים לפרויקטים גדולים כאשר המחירים נעים בין 6 ל-7 ספרות ואין אפשרות לתשלום פר שעה.
    • אפשרות שניה היא מחיר פר שעה: באפשרות זו הפרילאנסר מציין מחיר לשעה וכמות שעות מוערכת שיקח להקים את הפרויקט. אפשרות זו עוזרת להימנע מבעיות בהמשך הדרך אם צצות להם פעילויות שיש צורך לבצע שלא נלקחו בחשבון (מכיוון שהן לא היו ידועות) מכיוון שהלקוח יצטרך לשלם על שעות עבודה נוספות על דברים מעין אלו, לעומת מחיר Fixed ששם הפרילאנסר יצטרך לספוג את הפעילות הבלתי צפויה. שוב, בפרויקטים גודלים – החברה הקבלנית תצטרך במקרים רבים לספוג את הפעילות הבלתי צפויה אם היא לא העריכה זאת מראש. היתרון ללקוח בעבודה עם בנק שעות הוא שניתן להשתמש בשעות הנותרים לצרכי תמיכה או לצרכים אחרים שהוגדרו מראש ללא תשלום נוסף.
  • עבודות Pre Sale כאיש מקצוע מלווה: חברה מעוניינת לשווק לגוף גדול מוצר או שרות. לרוב אנשי ה-Pre Sale אין את הידע המקצועי הרחב שיש לפרילאנסר שנותן כבר שרות/הטמעה למוצר, ולכן במקרים רבים חברות שונות מבקשות מפרילאנסר להצטרף אליהן לפגישות עם הגופים הגדולים על מנת לשכנע את הגוף הגדול לרכוש את אותו מוצר או שרות. לעיתים הפרילאנסר יצטרך להכין Demo או מצגת או ניירות עבודה עבור אותן פגישות.
    בעבודות כאלו, מול חברות אינטגרציה גדולות (כמו Matrix) – בד"כ אפשר לסגור את הנושא בכך שהפרילאנסר ירשום את שעות העבודה ושעות הפגישות ויגיש אחת לחודש חשבונית על כך. לעומת זאת, יש לא מעט מקרים עם חברות אינטגרציה יותר קטנות המבטיחות לפרילאנסר שאם הן יצליחו למכור את המוצר/שרות – הוא יוכל להרוויח מכך כסף, כך שהוא לא ירוויח משעות הפגישה/הכנת מסמכים/Demo וכו' וכאן אני חייב להדגיש עבור חבריי הפריאלנסרים: עם הבטחות אי אפשר לקנות בסופרמרקט ולכן אני ממליץ להתעקש על תשלום שעות על הדברים הללו (תתפלאו, אישית אני שבע מרורים מהבטחות שבסוף לא התקיימו כי הגוף הגדול החליט ללכת על מוצר/שרות אחר ואני נשארתי מבלי שקיבלתי אגורה שחוקה על כל ההשקעה שלי).
  • עבודות שזמנן אינו ידוע: חברה מעוניינת שתבצע איזו עבודה, ובהמשך הדרך לבצע עבודות נוספות זהות ללקוחות החברה. גם כאן מופרחות להן הבטחות שמדובר בכמות שעות גדולה, תצטרך להתחייב לבצע את העבודה במהירות רבה, וכמובן – מחיר נמוך כאילו מדובר במאות שעות לחודש. הבעיה: לא ניתן להעריך את כמות שעות העבודה ומתי הדברים יתבצעו, מכיוון שמדובר בתלות בגורמים שונים.
    במקרים כאלו, אני ממליץ לבחור במסלול בנק שעות שהלקוח יצטרך להחליט את כמות השעות והיא תשולם ב-X תשלומים (מקדמה, תשלומים חודשיים בהתאם לפריסה שסיכמת עם הלקוח). מדוע דרך זו? מכיוון שכפרילאנסר, תצטרך במוקדם או במאוחר להתחייב לזמנים ותאריכים מסויימים עבור לקוחות אחרים והדבר האחרון שהם מעוניינים זה בפרילאנסר "מבריז" עבור לקוחות אחרים. אינך מעוניין להגיע למצב שהלקוח שהבטיח "מאות שעות" סיפק לך בחודש מסויים 4 שעות עבודה ומכיוון שהתחייבת לו, לא תוכל להתחייב לאחר ובכך להפסיד עבודות. לכן, קבעו בנק שעות, ותנו ללקוח לשבור את הראש איך להשתמש בבנק השעות, ואתם לא תגיעו למצב של פרנסה מופחתת בגלל הבטחות.
  • עבודות ריטיינר (כמות שעות חודשית שנמכרת ללקוח): הנה משהו שחשבתי שהוא מוכר ומוסכם, אולם להפתעתי התברר לי שלא כך, ולכן אסביר את הדברים החשובים בעבודות ריטיינר:
    • הלקוח קונה X שעות בחודש. ה-X שעות היא כמות מינימום. במידה והפרילאנסר עובד יותר שעות מעבר ל-X, הלקוח צריך לשלם על כמות השעות הנוספת (מומלץ לפרילאנסר להודיע ללקוח לפני סיום ניצול ה-X שעות).
    • חשוב לקבוע על מה תינתן העבודה: במסגרת החוזה, יש לציין על מה תינתן העבודה, על אלו מערכות ואלו אפליקציות. הלקוח רוצה יותר? כנסו למו"מ על מחיר. (יש כמובן פרילאנסרים שתמורת הריטיינר הם יעשו הכל, חוץ מטאטוא המשרד…).
  • שיתופי פעולה: כפרילאנסרים, ככל שתהיו יותר מפורסמים, כך תקבלו יותר ויותר פניות לשיתופי פעולה – בביצוע עבודות, במכירת מוצר או שרות וכו'. אין בכך שום דבר רע כמובן, ומה שמביא הכנסות – מבורך, אבל חשוב לזכור, כמו בעניין ה-Pre Sale: אם מבקשים מכם דברים, גבו על כך תשלום ואל תתנו לאמרות חלקלקות להוציא מכם עבודות בחינם. תזכרו שאתם עדיין צריכים לשלם למדינה מסים, שכ"ד/משכנתא, אוכל וכו' וכו'.
  • עבודות דרך צד ג': בלא מעט מקרים תקבלו הצעות עבודה דרך חברת אינטגרציה אצל לקוח שלה. גם כאן, כמו בבנק שעות, חשוב לבדוק את כמות השעות ולא להאמין להבטחות שיהיו עוד לקוחות ובהתאם לקבוע את מחירכם (החברה כמובן תוסיף מחיר תקורה כלשהי, ולכן חשוב לקבוע מה יהיה מחיר השעה שלכם) – אל תתנו מחיר של 60 שעות בחודש כמו מחיר של 200 שעות בחודש.

לסיכום: ככל שאתם מפורסמים יותר ברשתות החברתיות, ככל שאתם מקצועיים יותר, כך כמות הפניות אליכם תגדל. אתם אלו שצריכים לשמור ולעמוד על כך שתקבלו תמורה הולמת עבור העבודה שאתם נותנים. עם הבטחות בלבד לא תגיעו רחוק מבחינת פרנסה.
חשוב לדעת גם לוותר על הצעות עבודה: לפעמים הלקוח יצמיד מחיר מגוחך לשעה ויש כאלו שיסכימו לקחת את העבודה במחיר הנמוך וזאת מתוך הנחה שבהמשך המחיר יעלה. הוא לא.

בהצלחה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

Exit mobile version