אחסון: שכבה חמה, שכבה קרה, דברים שחשוב לדעת

Print Friendly, PDF & Email

כל מי שקונה או קנה אכסון בוודאי שמע על המושגים "שכבה קרה" ו-"שכבה חמה". למי שאינו מכיר את המושגים: "שכבה קרה" מציינת אחסון על דיסקים מכניים איטיים או רגילים (SATA לדוגמא) ואילו ה"שכבה חמה" מציינת אחסון על דיסקים SSD.

בעבר, פתרונות אחסון של חברות כמו NetApp ו-EMC כללו בתוכן מספר שכבות:

  • שכבה מאוד מהירה – שהיתה מורכבת ממקלות זכרון בלתי נדיף (NVRAM)
  • בחלק קטן מהמקרים, שכבה מהירה נוספת – RAM מגובה סוללה
  • שכבת דיסקים SSD ("שכבה חמה")
  • שכבת דיסקים מכניים (SAS או SATA) ("שכבה קרה"

עם התפתחויות הטכנולוגיות השונות, כמעט כל היצרנים ירדו משימוש ב-NVRAM (זה יקר מאוד ליצרן הפתרון אחסון, מה שכמובן מייקר את הפתרון ללקוח הסופי ומה שמקשה בתחרות מול יצרנים אחרים), וכיום בד"כ פתרונות אחסון משולבים (דיסקים מכניים ו-SSD) כוללים שכבה חמה קטנה שמורכבת מדיסקים SSD ושאר הדיסקים הם מכניים (כיום רוב היצרנים פשוט מכניסים דיסקים SATA, חלקם עדיין מוכר דיסקים SAS), כך שבסופו של דבר, כלקוח, כל היצרנים יציעו בפניך שתי אפשרויות (עם כל מיני תוספים כמובן): מערכת אחסון "היברידית" (מכנית, SSD) או AFA (כלומר All Flash Array) שמורכבת מדיסקים SSD. משהו חדש שנכנס לשוק (ולא ראיתי עדיין אותו בארץ) הוא "היבריד SSD" (שם שאני נותן עבור פוסט זה) כאשר רוב הדיסקים הם SSD Read Intence ומספר קטן של SSD הוא NVME Mixed Intense. לחברת לנובו יש מערכת שה-SSD Mixed Intense מוחלף בדיסקים Optane של אינטל, כדי לקבל מהירויות כתיבה גבוהות (אבל אותו סטורג' ספציפי יקר מאוד – הוא מתחיל ב-7 ספרות בדולרים).

כעת נתמקד במה שנקרא בחלק מהמקרים "שכבת ה-Cache". בעבר (ועדיין בחלק מהמקרים כיום) פתרון האחסון היה כולל מספר מצומצם של דיסקים SSD די קטנים (200-400 ג'יגהבייט), מטרתם היתה אחת: לקבל את כל המידע שאמור להיכתב לתוך פתרון האחסון, לאשר ל-client שהמידע נכתב (מה שנקרא sync) וברקע להעביר את המידע לדיסקים המכניים שמטבע הדברים הם איטיים בהרבה מאותם SSD. ה-SSD שהיו אז היו דיסקים קטנים ויקרים להחריד, הואיל ותאי ה-Flash שלהם הכילו מקסימום מספר אחד בכל תא (מה שנקרא Single Level Cell, או SLC), כיום רוב מוחלט של הדיסקים מכיל Flash עם תאים שיכולים להכיל שני מספרים בכל תא (MLC) או שלושה מספרים בכל תא (TLC). הכלל הפשוט הוא שככל שמאחסנים יותר מספרים בתא, הכתיבה את התא (ובעצם אל שבבי ה-Flash ב-SSD) יותר איטיים, ולכן – כאשר חושבים לרכוש פתרון אחסון ומקבלים מפרט, חשוב מאוד לשאול מה סוג התאים ב-SSD: האם הם MLC (ונגזרותיו, בכולן מופיעות האותיות MLC) או TLC או QLC (שזה הכי איטי ולמעט ארכיבאות אני לא ממליץ אותו לשום פתרון אחסון). לא תמיד אפשר לדעת זאת הואיל וכל יצרן פתרון אחסון נותן שמות אחרים ל-SSD מהשמות שהיצרן SSD נותן למוצריו, ולכן צריך "לדוג" קצת. אפשרות אחרת לדעת – היא לבדוק האם ה-SSD הוא Read Intense או Mixed Intense (ה-Mixed Intense מתאים לעבודות שכמות הקריאה והכתיבה די שווה, ולכן הוא אידיאלי לשמש כ-Cache בפתרון אחסון). הטובים ביותר הם MLC או Mixed Intense.

זוכרים את הדיסקים הקטנים מהפיסקה הקודמת? איתם קשה לבנות Cache אלא אם רוצים לשרוף כספים כאילו אין מחר. כיום לעומת זאת, דיסקים שהם Mixed Intense שהם מעולים לצרכי Cache – יכולים לתת ביצועים מעולים לא רק בכתיבת ה-DATA מבחוץ אל תוך פתרון האחסון, אלא גם לשמש כ-"שכבה חמה". חישבו על כך: 4 דיסקים SSD בתצורת Mixed Intense בגודל 4 טרהבייט פר דיסק יתנו לנו 16 טרהבייט נטו של "שכבה חמה" (הדיסקים הללו מוגדרים בחיבור כ-RAID-0 הואיל וכל הנתונים שנמצאים שם – זמניים, ה-DATA כולו מאוחסן בשאר הדיסקים שאינם מוגדרים כ-Cache), ועם כמות כזו של Cache (שבעצם משמש כ"שכבה חמה") רוב הקריאות נתונים לדוגמא יקראו מאותם רביעיית SSD, ומכיוון שאלו דיסקים בחיבור NVME, אנחנו יכולים לקבל מהירות קריאה של 12-14 ג'יגהבייט לשניה (תיאורתית, צוואר הבקבוק שלכם במקרים כאלו יהיו הסיבים או כל סוג חיבור אחר, לא הדיסקים).

לכן, כיום, אם מישהו רוצה לפתרון האחסון שלו "שכבה חמה", והוא רוכש אחסון היברידי (מכניים ו-SSD), הוא צריך לוודא כי ישנם מספר SSD שהם Mixed Intense ואם אפשר – בחיבור NVME. אל תרכשו דיסקים SSD גדולים לצרכים כאלו (8-10 טרהבייט ומעלה) מכיוון שהם מאוד יקרים. עדיף לרכוש 4 של 4 מאשר 2 של 8 טרהבייט ושכל אותם SSD בפתרון ההיברדי מוגדרים כ-Cache (זה מה שיוגדר כברירת מחדל במערכת פתרון האחסון). במערכות AFA אין צורך בכך הואיל וגם SSD בחיבור SATA יתן מהירויות קריאה מהירות מאוד ובכך פתרון זה מייתר את הצורך ב"שכבה חמה". אגב, AFA שכולו מלא ב-SSD עם NVME יהיה תמיד "חנוק" מבחינת רוחב פס החוצה אלא אם יש Backbone של 100 ג'יגהביט ומעלה.

לסיכום: כיום אפשר לבנות "שכבה חמה" שהיא בעצם Cache ממספר קטן של דיסקים SSD (כל עוד הם Mixed Intense) ובכך לקבל ביצועים גבוהים של קריאה וכתיבה, ובמשך הזמן גם לקבל ביצועי קריאה גבוהים מבלי שפתרון האחסון יצטרך לשלוף אותם מהדיסקים שבפועל מאחסנים את הנתונים (בשכבה חמה מאוחסן העתק, לא מקור).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.