חושבים למכור שרתים? הנה כמה נקודות למחשבה

Print Friendly, PDF & Email

"חץ ביז" כעסק, מוכר שרותי יעוץ בנוגע לרכישת שרתים, דיסקים וציודים אחרים הקשורים לשרתים, אך השרות אינו כולל מכירה ישירה של שרתים הואיל וישנם משווקים רבים לשרתים פופולריים ותמיד אפשר לקבל מס' הצעות ולהחליט על ההצעה הטובה ביותר, תנאי תשלום טובים וכו'.

אחד השרותים הנוספים שניתנים במסגרת העסק הוא "PoC מרוחק". חברות רבות לא ממש מעוניינות מצד אחד לשלם עשרות שעות על הקמה של מוצר, אבל מצד שני הן לא ממש רוצות להסתפק בהדגמה על לאפטופ. הן יהיו שמחות לקבל PoC מותקן בתשתית שלהן רק לאחר שהן החליטו על מוצר מסוים (אף חברה לא מוכנה לשלם על הקמת PoC של 4 מוצרים מתחרים לדוגמא). במקרים כאלו הלקוח מקבל גישה מרוחקת ל-PoC (דרך VPN) שהוא "ריק" מתכנים והגישה אל אותו PoC פתוחה רק לאותו לקוח. ה-PoC רץ כאן ב-Lab על שרתים די חזקים כך שאפשר יהיה להתרשם מביצועים ומהתוכנה עצמה.

מה שאומר שאני, חץ, צריך גם לרכוש ולהוסיף שרתים מקומיים על מנת להריץ את אותם PoC, טסטים משלי, תוכנות חדשות (בשבועות הקרובים אני מקים אצלי את OpenStack Queens ששוחרר רק לפני ימים ספורים), פתרונות וירטואליזציה וקונטיינרים שונים ועוד ועוד. (אם אתם מוכרים שרתים, אתם מוזמנים לפנות אליי במייל).

מכאן נעבור לעניין מכירת שרתים: כשזה מגיע לרכישת שרתים, רוב החברות מסתדרות לבד, יודעות לנהל מול המשווקים מו"מ כדי לקבל מה שהם רוצים, אבל כשזה מגיע למכירת שרתים .. נאמר כך: ראיתי לא מעט שגיאות שחברות עשו בעת המכירה, מה שעשה לסוחרים הרוכשים הכנסה נאה פי כמה וכמה מהמחיר שהוא רכש את הברזלים מאותה חברה.

אז נתחיל מהציודים שיהיה קשה למכור פה בארץ ולכן כדאי לשקול להקים חנות וירטואלית ב-eBay ולמכור את הציוד לחו"ל (כי המחיר שתקבלו בארץ – מחיר רצפה שלא שווה לכם, לדעתי)

  • מתגים אופטיים
  • מערכות Storage קנייניות
  • ציוד יעודי – כמו ציוד וידאו (מקודדים, פורסים, מיקסרים וכו' וכו'), Infiniband ועוד.

ציודים כאלו, בדרך כלל לא תקבלו עליהם מחיר גבוה (5 ספרות בשקלים ומעלה) בארץ. לסוחרים לא ממש קל למכור ציוד כזה. תמיד יהיו חברות שיחפשו לרכוש לדוגמא "מדף" של Storage אבל יהיו הרבה פחות מקרים שחברות ירצו לרכוש "ראשים". אף חברה בד"כ לא רוכשת פתרון סטורג' מלא משומש שאין לו אחריות והיחידים שמוכנים לרכוש כאלו הם דווקא אנשים שהם "פריקים" לדבר כמו אלו שמריצים LAB רציני אצלם. מצד שני, יש מצב שדרך eBay אם תמכרו את הציוד בחלקים כ-bids תקבלו מחיר טוב (רק כדאי לוודא שאתם כותבים תנאי שהרוכש בעל פידבק חיובי עם מס' מינימום מסויים של פידבק חיובי כדי שלא תיפלו על נוכל).

ציוד שלא כדאי למכור
יש דברים שלא כדאי למכור כ"חבילה". הדוגמא הבולטת ביותר היא זכרון: אם נניח אתם מוכרים 5 שרתים ובכל אחד מהם יש 128/256/384/512 ג'יגהבייט זכרון, עדיף להוציא את הזכרון ולהשאיר את השרת עם 16 או 32 ג'יגהבייט של הזכרון ולמכור אותו כמו שהוא. הסיבה לכך שזכרון עד היום עולה ביוקר, בין אם מדובר ב-DDR3 או DDR4. זכרונות הם אינם דברים שמתקלקלים כל כך מהר וזה שהשתמשתם בהם הרבה לא פוגע באיכות שלהם גם אחרי 5 שנים. לכן אם אתם רוצים למכור אותם, הציצו ב-eBay לראות בכמה מוכרים ואז תחשבו בהתאם כמה אתם מעוניינים לבקש.

דיסקים קשיחים: ההמלצה שלי היא לא למכור דיסקים קשיחים. אינכם יודעים מי הרוכש הסופי ומה הוא יעשה עם המידע שיש על הדיסקים. עדיף לגרוט ואם אתם מתעקשים למכור – בצעו Low Level Format לכל דיסק ו/או מחיקה רצינית.

מחירים לשרתים: כדאי מראש לא להשלות את עצמכם. אתם לא הולכים לקבל מחיר גבוה על השרתים גם אם השרת בן 3 שנים. שרתים כמו Dell R610/R710 או X3650/X3550 דגמי M2/M3 של IBM, או HP DL360/DL380 דור G6, G7 – תקבלו בין 1000 ל-1500 שקל מסוחר שמבין ומתעסק ברכישה מלקוחות. בין 1500 ל-2500 תקבלו על דגמים כמו R620/R720 של Dell או X3650/X3550 M4 של IBM/לנובו או DL360/DL380 דור G8 של HP. שימו לב – המחירים שציינתי הם למכונות עם מעבדים עד 4 ליבות (או 6 ליבות בדגמי Xeon L) ממשפחת Westmere-EP, עם 32-64 ג'יגהבייט זכרון וללא דיסקים או כמות דיסקים מכניים מועטה (דיסק או 2) משומשים. מעבדים עם 6/8 ליבות (לא Threads) ויותר זכרון נותנים לשרת יותר שווי אבל אז אני ממליץ לקרוא לעיל על זכרונות. שרתים יותר חדשים כמו ThinkServe או X3650/X3550 M5 של לנובו, או R630/R730 של Dell או G9 של HPE שווים תוספת של עוד 2000-2500 שקל.

מתגים: סיסקו, HP, ג'וניפר ואחרים ישנים – כל עוד מדובר במתגים מנוהלים עם תמיכה בשכבה 2 ו-3 – בד"כ תקבלו עליהם בין 700-1500 שקל אם מדובר במתגים של 1 ג'יגהביט. מתגים של 10 ג'יגהביט תקבלו בין 2000-3000 שקל (ואולי יותר, תלוי אם התמיכה היא רק לסיב אופטי או גם ל-DAC וכו').

ציודים נוספים: כרטיסי RAID או HBA, כרטיסי ניהול/רשיונות ניהול (ILO/IMM/IDRAC) – לא תקבלו עליהם הרבה (בין 50 ל-100 שקל) ולכן זהו שיקול שלכם אם לתמחר את זה בנפרד או יחד עם השרת.

לסיכום: שיטת מכירה של "תן 10000 שקל, בוא עם טנדר וקח הכל" – היא שיטה מעולה להיפטר מהציוד אבל שיטה גרועה להרוויח כסף. שיטת המכרזים היא שיטה נחמדה אבל אתם יכולים גם למכור לעצמאים ולפרסם בפייסבוק – ולקבל יותר פר שרת (מאנשים שלא מכירים את המחירים) מאשר סוחר ממולח שיקנה זאת מכם. (אפשר כמובן לאחר תקופה למכור לסוחר את מה שנשאר וכך הרווחתם יותר).

הערה: אני לא " מחירון יצחק לוי" במכירות שרתים יד שניה והמחירים שציינתי הם מחירים ששמעתי מכל מיני סוחרים שרכשו. אני כותב את הפוסט הזה כי ראיתי גם מקרים שנמכרו שרתים חדשים בני שנה ב-500 שקל פר שרת לסוחר מבלי שלמוכר היה מושג כלשהו על מחירים.

4 תגובות בנושא “חושבים למכור שרתים? הנה כמה נקודות למחשבה”

  1. כן אבל ממתי לעסק כדאי להשקיע אנרגיה במכירת שרתים שאינה בליבת העסקים שלו?

    חבל על הזמן האנרגיה והעצבים…

    לטעמי "כדאי" להפסיד כמה גרושים ולהישאר בראש שקט ולתעל אנרגיה למקום שבאמת היא שווה שם.

    אגב, אם מדובר בכמויות אני דיי בטוח שהאנשים כבר יודעים לאן לנתב את הציוד המשומש ולא עושים טעויות פטאליות מדי..

     

    אגב 2 – לגבי איביי, לא מכיר שצריך לבדוק את הדירוג של הקונים ממך… מקסימום תמיד יש פייפאל…

     

  2. הזמן, האנרגיה והכוח אדם לא שווים את זה לחברה,

    לבדוק את הציוד ולהכין הכל ולוודא שהדיסקים באמת נמחקו כשכל זה בשביל 2000-3000 שקל, העלות מעסיק היומית כמעט תעלה כמו הרווח שיכנס משרת כזה.

    לא לשכוח שצריך גם לסדר את הנושא חשבונאית, על השרת היה פחת ופתאום הוא הפך ליחידת רווח.

     

    בגלל זה המון ארגונים גורטים (זורקים לפח) ציוד תקין בעיקר כי לא כלכלי להתעסק בזה. לא בהכנה למכירה ולא בחישוב הרווח.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.