להסתכל דרך החור בגרוש

Print Friendly, PDF & Email

אתחיל ברשותכם באירוע שקרה לי היום, בניכוי פרטים מזהים:

חברה מסויימת רצתה שעבדכם הנאמן ישדרג את מאות שרתי הלינוקס (כמעט כולם רצים כ-VM) מגירסת לינוקס מאוד ישנה לגירסת לינוקס מודרנית. מכיוון שישנן מכונות שונות שמריצות אפליקציות שונות עם פונקציות שונות, היה צריך לבדוק כל דבר, להרים מכונה חדשה ואז להעביר חלקים, לבדוק שהם עובדים וכך הלאה וכך הלאה. מדובר אמנם במאות רבות של שעות עבודה, אבל זו השיטה הכי בטוחה להעביר דברים בין גרסאות לינוקס ישנות מאוד לגירסת לינוקס מודרנית. חוזים ומסמכים נחתמו והבוקר כבר רציתי לצאת אל הלקוח ולהתחיל את הפרויקט. מספר דקות לפני היציאה קיבלתי טלפון שהחברה החליטה בדקה ה-99 לקחת חברה הודית שהמחיר שלה נמוך ב-93% מהמחיר שהצעתי. לא אפרסם פה מחירים אך בואו נאמר ששום פרילאנסר ישראלי מקצועי שטוב בתחום לא היה מוכן לעשות את העבודה במחיר שההודים הציעו.

הפסדתי פרויקט גדול. קורה לכל פרילאנסר. ככה זה בחיים.

אבל הסיפור לא מסתיים כאן. הבוקר החלה החברה ההודית לעבוד (מרחוק) ומסתבר שמי שעושה את העבודה מבין בלינוקס ובוירטואליזציה ברמה בסיסית ומטה. מי שעשה את העבודה החליט לעקוף את מנגנוני השדרוג הרגילים ולבצע שדרוג "בכח" על שרתי הפרודקשן מבלי ליצור אפילו Snapshots! כמובן ששרתי הפרודקשן נפלו וסירבו להפעיל כל קובץ בינארי (אפילו לא Bash!), אבל מה שהיה יותר גרוע מכך – לצוות ה-IT אסור היה להתערב או לנגוע. כל מה שהם היו יכולים לעשות זה לפתוח סשן KVM ולצפות באסון בשידור חי. הם בהחלט דפקו את הראש בקיר! היכן כל הפעולות שאיש מקצועי צריך לעשות (ליצור VM חדש, להעביר חלק חלק, לשנות סקריפטים, להתקין גרסאות עדכניות של האפליקציות והספריות הדרושות)? אותו איש טכני הודי החליט פשוט לוותר על העניין, כאילו היה מדובר בעבודה על איזה LAB ביתי קטן..

אני מאמין שבסופו של דבר שם מישהו בהנהלה יתעשת וצוות ה-IT ישחזר גיבוי מהקלטות (יש לאותה חברה צוות IT מעולה ומסודר, חייב לציין). מה שכן, בהנהלה יצטרכו להתעשת ולהכיר במציאות שבה מחירים לשעה לאנשים מקצועיים אינה דו ספרתית ברמה הנמוכה (בשקלים).

יש פה, לעניות דעתי, משהו שאותה חברה ואולי עוד כמה חברות צריכות ללמוד והוא לא להסתכל על פרויקטים דרך החור שבגרוש. שאתם צריכים מישהו מקצועי, המחיר הוא יותר גבוה מלשכור מישהו שכיר שיעשה את העבודה, כי אתם לוקחים מישהו מקצועי לפרק זמן קצר או לפרויקט. אתם מצפים ממנו שיבצע את העבודה כאן ועכשיו, לא שיתחיל ללמוד או שהתחיל ללמוד זמן קצר על החומר שהפרויקט מצריך (ולשם כך אני מאמין שאתם תבקשו המלצות לגבי פרויקטים זהים קודמים שהמועמד ביצע).

כשאתם שוכרים מישהו מקצועי, אתם צריכים (לעניות דעתי) להסתכל עם מה החברה נשארת בסוף הפרויקט. מישהו בצוות שאיתו עבד הפרילאנסר מסתכל ויודע מה הוא עשה? האם נשאר בחברה ידע נוסף לאחר ביצוע הפרויקט? האם הידע יכול לסייע לחברה לאחר שהפרילאנסר אינו נמצא במשרדי החברה?

כפרילאנסר, ישנם 2 מצבים של עבודה:

  1. מצב אחד שאני קורא לו "טכנאי טלויזיה": אני מגיע אל הלקוח, הוא מראה לי את הבעיה, אני מתחבר לשרתים, מוצא את התקלה, פותר, מוציא ללקוח חשבונית מס והולך.
  2. המצב השני (שזו שיטת עבודתי) הוא מצב ה"שיתוף פעולה". אני מגיע אל הלקוח, הוא מראה לי את הבעיה, ואו שאני יושב עם נציג מקצועי של הלקוח ועובר איתו על טיפול הבעיה שלב אחר שלב, או שאני פותר את הבעיה ולאחר מכן אני יושב ומסביר לנציג מה הבעיה ואיך פתרתי ואם הוא מעוניין, אני כותב לו מסמך שמסביר את הבעיה והדרך/דרכים לפתור אותה.

למצב הראשון יש יתרון בכך שמדובר על כמות שעות פחותה (אם כי לא באופן משמעותי) מהמצב השני וזה מתאים למצב שבו נמצאים במקום שאין מישהו עם ידע טכני  ולא מתעניינים ממש בבעיה, מעוניינים רק שתפתור וזהו. זהו מצב שלחלוטין לא מתאים לדוגמא לחברות היי-טק, שם דווקא כן מעוניינים לדעת מה קרה ואיך ניתן למנוע, גם אם ההסברים וההדרכה יקחו עוד מספר שעות.

פרילאנסרים בזול אפשר למצוא תמיד: הודו, מזרח אירופה, רוסיה ועוד. מה שלא זול – זו המערכת שלך, ה-Downtime של שרתים/תקשורת/סטורג'. האם המערכות שלך "מחזיקות" את החברה? אם כן, אז עדיף למצוא מישהו מקומי שיעשה את העבודה, גם אם זה יותר יקר מפרילאנסרים זולים בחו"ל, במיוחד שב-90% מהזמן מתרחשים דברים כמו תיאור לא נכון של בעיה בהשוואה למה שהשרתים מציגים או שלא הובנו נכון (היה לי מקרה לפני מס' חודשים שמישהו התעקש שמצא באג-קריטי ב-MySQL והתקלה האמיתית היתה .. חוסר מקום בדיסק הקשיח של ה-VM). פרויקטים צריכים להתבצע בשיתוף פעולה צמוד עם הצוות האחראי, ועדיף במקרים רבים שזה יתרחש במשרדים. מפרטים ומסמכים זה נחמד – עבודה מול שרתים מציגה תמונה אמיתית ולפעמים זה מצריך שינויים בתוכניות.

לכן, מומלץ לבצע מספר דברים בטרם מתחילים פרויקט עם מישהו:

  1. כשמראיינים פרילאנסר, בקשו ממנו לתאר מה הצעדים שהוא יבצע בכלליות. אם הפרילאנסר לא מתאר צעדי מנע, Rollback, בדיקת תאימויות, testing (ושרת טסטים) אז יש בעיה.
  2. החליטו על שיטת העבודה: האם מישהו יושב ליידו ולומד כל צעד או שהפרילאנסר יבצע את העבודה ולאחר מכן הוא יסביר וידגים מה הוא עשה ויכתוב מסמך על זה? (שימו לב: אחת הסיטואציות שמתרחשות לא פעם זה שאיש הלינוקס בחברה הוא די חדש בתחום, ואז כל הסבר מפורט לוקח הרבה יותר זמן, ואז פרויקט של 10 שעות יכול "להימתח" ל-25 שעות לדוגמא, ואז כולם עצבניים..)
  3. מתכננים פרויקט גדול? תתחילו בקטן (יותר גדול מ-POC, הרבה יותר קטן מפרויקט מלא). ראיתי פרילאנסרים רבים שמתוסכלים (נתנו מחיר Fixed לפרויקט והפרויקט התברר כדורש הרבה יותר שעות  ממה שתכננו ולפי התכנון הם הגישו הצעת מחיר) וצוותי IT מתוסכלים (ה-Storage נחנק, השרתים לא נותנים את אותה תפוקה שהיו אמורים לתת לפי התכנון, התאימות נשברת בגלל כלי חדש שהוכנס ועוד ועוד). רוצים לקחת פרילאנסר לשדרג 100 מכונות VM לגירסת מערכת הפעלה אחרת? תתחילו עם 10-20, ש-2 הצדדים יפיקו לקחים ואז תמשיכו, עדיף (לדעתי) מאשר לראות שפרויקט הושלם אבל הלקוח לא מרוצה.
  4. רוצים לעבור למשהו חדש? מעבר לענן? CI? אוטומציה פופולרית? השכרת פרילאנסר להדרכה לא תספק (ראיתי כבר חברות שלקחו 3 שעות הדרכה על אוטומציה אבל לא לקחו ליווי ויעוץ להמשך ולבסוף הם זנחו את הכלי כי הם לא הכירו מספיק את ה-Quirks). שום הדרכה אינה מספקת בכדי לכסות Troubleshooting או אופטימיזציה, אם אתם לוקחים הדרכה, קחו גם ליווי/יעוץ "לדרך" ומנסיון – אתם תחסכו לעצמכם שעות רבות של תסכול ו/או חשבונות עתק (במקרים של עננים ציבוריים).
  5. רוצים לרכוש ציוד עבור הפרויקט? אל תקשיבו להמלצות של איש המכירות. אם אין בחברה ידע לגבי הציוד הנדרש (או שיש ידע חלקי/לא מעודכן) – קחו יעוץ ממישהו מקצועי שאינו Reseller (כך שלא יווצר הרושם שהוא מנסה "לדחוף" לכם ברזלים שהוא מוכר). ראיתי לדוגמא מספיק מקרים שחברות קנו SSD לשרתים מבלי לבדוק מה העומסי כתיבה/קריאה ובחירת דיסקים בהתאם. יש מקרים בהם אפשר לעשות שימוש בציוד קיים ויש מקרים שאין ברירה וצריך לרכוש ציוד והדברים אינם כה פשוטים.

ואם יש לכם פרויקטים בנושאים הקשורים לוירטואליזציה/חומרה/לינוקס/ZFS/סטורג' מבוסס תוכנה – אתם תמיד מוזמנים לפנות 🙂

4 תגובות בנושא “להסתכל דרך החור בגרוש”

  1. היי חץ, אחלה מאמר.
    "כשמראיינים פרילאנסר, בקשו ממנו לתאר מה הצעדים שהוא יבצע בכלליות. אם הפרילאנסר לא מתאר צעדי מנע, Rollback, בדיקת תאימויות, testing (ושרת טסטים) אז יש בעיה."

    זו בעיה. כי לא תמיד יש מישהו בחברה שמבין במונחים האלו. נניח שמדובר בחברה שיש לה חמישה שרתי פרודקשן על איזה ענן, איש להם איש IT, ומידי פעם הם קוראים לאיזה טכנאי שיסדר להם כל מיני בעיות טכניות שצצות. פתאום שרוצים לעשות מיגרציה אתה (חץ) מצפה מכל בן אדם להבין במושגים שבדרך כלל רק איש IT מבין. לאדם הפשוט שמנהל עסק שרץ על שרתים, זה יכול להיראות פשוט כמו שדרוג לווינדוס 10. מה כבר יש להפסיד ?

    חוץ מכל זה, כמובן שגם תמיד אפשר ליפול עם פרילנסר חרטטן שיעשה רושם מקצועי (על מישהו שאין לו מושג בתחום). אתה הרי מכיר את הסיפור של ההיא שהרצתה בפני איגוד האינטרנט הישראלי. איך אמר מישהו? "זה נשמע מאד מקצועי למי שלא מבין כלום בטכנולוגיה"

    1. אני מבין בהחלט את הנקודה שלך, ובכל זאת – אפשר בלא מעט מקרים למצוא מידע שעוזר להחליט. אם לדוגמא מישהו רוצה לשכור את שרותיי, אני ממליץ לאותו אחד שפשוט יגגל אותי ולא ישפוט רק לפי פוסטים של בלוג שאני הבעלים שלו, אלא על הודעות בפורומים ציבוריים (גם באנגלית), ב-Mailing lists וכמובן – לבקש ממליצים ולראיין טלפונית את הממליצים: מה המועמד עשה, האם הלקוח מרוצה מהעבודה שהמועמד עשה? האם הוא ביצע את העבודה בכמות הזמן שהוקצתה לכך?
      ישנה עוד שיטה אבל היא כרוכה בתשלום כלשהו: אתה יכול לרכז מספר מועמדים ואז לשכור פרילאנסר שהוא יבצע את הראיון המקצועי. אתה תשלם עבור שעה שעתיים, אבל אתה תקבל חוו"ד רצינית לגבי המועמדים.

      1. לגבי ההצעה האחרונה: אני הייתי חושש לעשות את זה כי בעיני אני שוכר חבר של חתול בשק (אני יכול לקוות שהפרילנסר יהיה מקצועי ואמין – אבל אני לא רוצה לדעת איזה פיתוי יהיה כשיעמוד מולו מישהו שהוא מכיר)
        בגדול הייתי ממליץ לקבוע שאת שני המועמדים הראשונים לא לוקחים לעבודה והריאיון איתם הוא רק ללמוד את השוק ולראות נקודת מבט מקצועית על המקרה – הבעיה שזה קצת לא הוגן כלפי אותם שניים (אלא אם מספרים ומשלמים להם אחרי)

        1. פשוט תבדוק בפייסבוק/גוגל את התגובות של אותו מראיין.
          לגבי הפיתוי – לא ממש הבנתי. בין כה אם הוא אומר לך "לך על X", "לך על Y" או "שתיהם דפוקים" מבחינת המועמדים – הוא לא מרויח מזה כלום מעבר לשעות ששכרת אותו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.