השורה התחתונה בעניין הטמעת VDI

Print Friendly, PDF & Email

כשרוצים להטמיע VDI, בין אם מדובר על כמות של כמה עשרות מכונות VDI בלבד או אלפים, יש צורך במעבר כמה שלבים.

השלב הראשון, עוד לפני שבכלל חושבים על תקציב וטכנולוגיה, היא עניין הכדאיות ואצל רבים אחרים זה לשכנע שלא מדובר באיזה "טרנד" חולף (זוכרים את טרנד ה-Diskless עם PXE בעבר הרחוק? כן, זה היה טרנד שנדחף ע"י Sun וכיום יש בו שימוש פה ושם. אישית אני משתמש בו ב-LAB בשרתי ESXi כשאני לא מעוניין להכניס דיסקים או דיסק-און-קי כדי לבצע Boot מהם).

ל-VDI יש יתרונות גדולים: כל העמדות מגובות, אפשר לבצע snapshots, וזמני התגובה יותר מהירים מהתחנות עבודה הרגילות שפזורות ברחבי המשרד, לא צריך לעבוד עם Image כמה שעות פר מכונה כדי להקים לעובד חדש (בקרוב וידאו על כך), ואם נוזקה נכנסת, קל לחזור אחורה מגיבוי – והכל מנוהל בצורה אחת מרוכזת תוך חסכון פוטנציאלי בריצות ברחבי החברה לעזור לרונית מדוע ה-Outlook נתקע לה…

החסרון: המחיר. צריך Storage יותר מהיר ממה שיש אצל רוב החברות (בעברית פשוטה: בלי דיסקים מכניים, עם SSD שהוא Mixed Intense) כי כשיום העבודה מתחיל והעובד יושב ליד המחשב אחרי שהכין לעצמו שתיה והוא מפעיל את ההתחברות ל-VM שלו, הוא רוצה זמן תגובה מהיר, ול-Windows יש Profile וזה צריך לעלות, מה שיוצר עומס עצום על ה-Storage (או מה שנקרא "סופה"/Storm) ועל השרתים שמריצים את מכונות ה-VM. בנוסף יש צורך במספר כרטיסי GPU כשעולים כל אחד כמה אלפי דולרים ושרתים מודרניים מהשנתיים שלוש האחרונים בשביל להריץ את כל העסק. בקיצור: ההוצאה הראשונית היא הוצאה גדולה (ועוד לא דיברנו על רשיונות תוכנה, להיכן לגבות, אם לרכוש Thin Clients או להשתמש ב-PC הקיימים עם לינוקס וכו').

אז נניח וחברתכם לקחה את עבדכם הנאמן ליעוץ חיצוני לגבי VDI. אף אחד עדיין לא מתחייב, רק שומעים. גם כאן וגם בפגישה אני לא יכול לציין מחירי ברזלים לשדרג/להוסיף כי אצל כל אחד יש תצורה אחרת, יש דברים שצריך להתחשב, יש תקציבים שאותם אסור לעבור וכו', אז בפוסט זה לא אזכיר (כמעט) מחירים.

אז אחרי שנחתום NDA (לא לספר לאף אחד שאתם רוצים לעבור ל-VDI, לא לספר על התשתית שלכם וכו'), אצטרך לדעת מה יש מבחינת תשתית. או שתספרו או שנעשה "טיול" לחווה. הבה נתחיל בציודים:

סטורג'

לא חשוב איזה סטורג' יש לכם, כל עוד יש בו דיסקים מכניים עם 2-4 SSD לצרכי Cache – הוא לא יספק בשביל להריץ מערכת VDI רצינית. מערכות Windows לדסקטופ "טוחנות" דיסקים עם הפרופילים, ודיסקים מכניים פשוט איטיים לזה וה-Cache קטן מדי. יכול להיות שתצטרכו או להוסיף מדף של SSD Mixed או סטורג' שהוא נטו SSD Mixed. אני מדגיש את Mixed כי Windows דסקטופ אוהב "להשתולל" עם הקריאה וכתיבה. זה לא Windows Server.

פתרונות וירטואליזציה מבוססי HCI

ב-HCI אפשר להוסיף כמובן דיסקים, אבל רוב הסיכויים שתצטרכו לרכוש עוד כמה שרתים בשביל VDI חוץ ממה שיש לכם כרגע. ב-HCI, מהירות ה-IOPS הכה חשובה מגיעה מריבוי שרתים ופחות מריבוי קבוצות דיסקים.

שרתים

כאן העניין די פשוט: תצטרכו שרתים מדור קודם או דור נוכחי, בהתאם לדגמים המועדפים עליכם. אפשר שרתים של 1U אבל עדיף 2U שאפשר לדחוף לתוכם יותר מ-GPU יחיד.

חיבור לסטורג'

כיום כל יצרן סטורג' מתפאר בחיבור סיבים במהירות 16 ג'יגהביט. זה יכול להספיק לפתרון VDI של כמה עשרות מכונות, לא מאות ובוודאי לא אלפים. יש צורך או במספר חיבורים ל-FC מוצמדים (Bond) או בחיבור יותר מהיר.

סוויצ'ים

כאן ברוב המקרים נצטרך לשדרג: 10 ג'יגה כפול 2 פר שרת, ו-40 ג'יגה בין הסוויצ'ים (ומעלה אם מדובר באלפי מכונות VM ל-VDI). חיבור 4 כבלים של 1 ג'יגה ב-Bond זה ממש לא פתרון להטמעה גדולה.

רשיונות לוירטואליזציה

מיקרוסופט: כדאי לדלג. עוד ילמדו יום אחד בבתי הספר לעסקים על השגיאה הגדולה שמיקרוסופט עשתה בכך שתמחרה את מחירי ה-Windows Server 2016 מחוץ לשוק (ב-VMWare מודים למיקרוסופט, תוצאות הרבעון האחרון והקודמים מראים על הגירה מהפתרון של מיקרוסופט ל-VMware). אתם תצטרכו לשלם פר ליבה ומכיוון שפתרון VDI מצריך מכונות מרובות ליבות (יותר מ-4 פר מעבד), המחיר שתשלמו יהיה גבוה בהרבה מכל פתרון אחר, אלא אם יש לכם הסדר מיוחד עם מיקרוסופט. חושבים להשתמש ב-Windows Server 2012R2? תצטרכו רשיון Data Center וגם אז התמיכה ב-VDI (למעט RDS) היא די חלקית, השיפורים הרציניים קיימים רק ב-Windows Server 2016.

VMWare: לא זול. תצטרכו את Enterprise Plus ואת Horizon 7.

Citrix: רוצים פורטל מסודר? נתחיל ב-3000$ על Xen Server (רשיון Enterprise ל-2 מעבדים פר שרת) ועל כך נוסיף את Xen App ואת Net Scaler (כתשלום נוסף כמובן). לא בטוח שהפתרון הזה זול ממש בהשוואה ל-VMWare.

Oracle VM Server: כבר עדיף ללכת על הפתרון של Citrix.

RHV של רד-האט: 900$ פר שרת (לתמיכה בשעות עסקיות+ או 1500$ לתמיכה 24/7). לפתרון של רד-האט יש חסרון כלשהו בכך שה-GUI אינו הכי "משופשף", כך שזה יותר מתאים לצוות הוירטואליזציה לנהל בשיתוף צוות לינוקס.

"תצורת ערימה"

יש כאלו שלא ירצו פתרון VDI עם פורטל אלא סתם פשוט "ערימה" של מכונות VM לדסקטופ. כאן גם פתרונות HCI יכולים להתאים (vSAN, Nutanix, Simplivity) אבל חשוב לזכור שכל פתרון HCI יחייב רכישת עוד שרתים בהטמעה גדולה על מנת לקבל תצורת IOPS מאסיבית. אפשר כמובן גם להרים זאת בתצורה הזו (ללא פורטל) בכל פתרון וירטואליזציה רגיל עם דיסקים מקומיים (לא HCI), אבל תצטרכו SSD Mixed וכרטיסי GPU לשרתים.

רשיונות Windows

למיטב ידיעתי (ואני לא מומחה לרשיונות Windows) חלק מהרשיונות מאפשר P2V וחלק לא. כאן נציג המכירות של מיקרוסופט יוכל לסייע לכם ותדעו אם אתם צריכים לרכוש רשיונות נוספים או לא.

חסכון

בדרך כלל כשמדובר בפתרון למאות או אלפי מכונות Windows בתצורת VDI וכשרואים הצעת מחיר, כולם מרימים גבות, והשאלות מתחילות לצוץ – איך ניתן לחסוך במחיר. עם או בלי פורטל.

אם הולכים ב"תצורת ערימה" ורוצים להשתמש בדיסקים מקומיים, ההצעה הראשונה שלי היא להשתמש במה שנקרא JBOF (כמו JBOD, רק Flash). כרגע היצרן היחידי שמציע זאת זו חברת SuperMicro, והפתרון הוא בעצם קופסא שאליה מכניסים את ה-SSD ומאחורה יש לה יציאות PCIe מיוחדות. מחברים את היציאות האלו (אחת פר שרת) לכרטיס HBA עם כבל יעודי ומנהלים את הדיסקים מה"שרת" של SuperMicro. כך אתם מקבלים ביצועי SSD גבוהים מאוד ומבלי המגבלה של רכישת דיסקים ספציפיים של יצרן השרתים שלכם. בכל קופסא כזו אפשר להכניס כמות "צנועה" של עד 1 פטהבייט של אחסון. ההצעה הזו יכולה לחסוך המון הואיל ואינכם תלויים בדיסקים שיצרן השרתים מוכר (בעשרות אחוזים מעל מחיר השוק, גם אם מדובר באותו דגם אחד לאחד שהיצרן שרתים מוכר. אף אחד מיצרני השרתים לא מייצר דיסקים).

אפשרות נוספת היא לבדוק פתרון מבוסס קוד פתוח (כמו oVirt) עם חוזה שרות לפי SLA שתקבעו.

ישנן עוד אפשרויות שעבדכם הנאמן שוקד על נסיון איתן אך הן עדיין לא בשלות ל-Enterprise.

לסיכום: ל-VDI יש יתרונות וחסרונות כפי שתיארתי לעיל. זה לא משהו שמקימים מהיום למחר, וסביר להניח שתקבלו הצעות למספר פתרונות. מכיוון שזהו שוק יוקרתי (ורווחי עבורן, מאוד! ליצרני ה-GPU זה רשיון להדפיס כסף), החברות יעשו אקסטרא מאמץ כדי למכור לכם את פתרונותיהן. לא כל פתרון יכול להתאים ולא כל חברה נותנת הצעות מתאימות. תשקלו את הדברים, קחו יעוץ ותסתכלו גם על האותיות הקטנות.

תגובה אחת בנושא “השורה התחתונה בעניין הטמעת VDI”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.