הקמת Region בישראל: עוד קצת מידע

Print Friendly, PDF & Email

(הערה: בעקבות הפוסט שפרסמתי כאן אתמול, קיבלתי מספר שאלות די זהות במייל. במקום לענות שוב ושוב את אותן תשובות, החלטתי לכתוב פוסט לאלו שמעוניינים לקרוא – וזהו פוסט המשך לפוסט מאתמול).

אם היו שואלים אותי ועוד רבים שנמצאים בתחום של עננים ציבוריים לפני חודש האם יהיה Region בישראל – הייתי טוען שאולי, בעוד שנתיים שלוש לפחות והסיבה לכך קשורה יותר לפוליטיקה: טכנית, יש פה גיאוגרפית כמות צרכנים גדולה של מחשוב ענן, בישראל, רש"פ, ירדן ומצרים, הרבה יותר ממה שיש לדוגמא בבחריין. יחד עם זאת, בגלל אותן נסיבות פוליטיות, קשה לשכנע מצרים, ירדנים ופלסטינים להתחבר ל-Region שנמצא פה בישראל, ואם ספק הענן יחליט לדוגמא להקים את ה-Region בירדן או במצרים, הוא יפסיד לקוחות שמחוייבים רגולטורית לאחסן דברים רק בישראל.

עכשיו שפרויקט נימבוס קורם עור וגידים, דברים מתחילים להשתנות. יש לקוח גדול (ממשלת ישראל) שאף ספק ענן לא ירצה להפסיד, ובל נשכח שברגע שממשלת ישראל נכנסת לאותו Region, יהיו לא מעט גופים שירצו להיכנס גם. אחד האפקטים של דבר כזה, זה שגם ספקי ענן אחרים ירצו פרוסה מהעוגה וסביר להניח שגם הם יקימו פה Region משלהם, גם אם הם לא יזכו במכרז הממשלתי. חשוב לזכור: מכיוון שעד היום שום ספק לא הציע משהו רציני, יש כאן פוטנציאל ענק ומי שלא מאמין, מוזמן להסתכל על משהו יותר קטן שסחף המון גופים בישראל: אופיס 365, כלומר כל ספק ענן ציבורי שירצה להקים פה Region וירצה הרבה לקוחות חדשים, פשוט יצטרך להפעיל כאן שיווק רציני – ויש המון לקוחות פוטנציאליים.

שאלה נוספת שנשאלתי: מדוע אף אחד מהספקים לא הקים משהו כמו Region עצמאי, לדוגמא משהו מבוסס OpenStack, והתשובה שלי קשורה בשלושה דברים: קמצנות, עצלנות, מחיר.

  • קמצנות: נניח שאנחנו תוהים איך זה שאין פה בארץ מישהו שמספק שרות קונטיינרים כמו EKS/ECS שקיים באמזון, רק יותר קטן. בשביל להקים דבר כזה, אתה צריך השקעה מאוד רצינית במפתחים, אינטגרציה וכו'. מבחינת תמיכה, אתה לא יכול להביא אנשי תמיכה משרות לקוחות פרטי ("תכבה את הראוטר ותדליק") כדי שיעזרו ללקוח עם בעיות ב-namespace או מדוע קונטיינר קורס מיד אחרי שהוא עלה – כל הדבר הזה עולה ממון רב, ואף ספק (למיטב ידיעתי) לא היה מוכן להשקיע. איך אני יודע? כי הושכרתי להקים PoC לספק כזה. הוא התרשם מאיך שזה רץ ואיך שזה עושה Scaling, אבל כשתיארתי לו איזו חומרה הוא יצרך ואיזו הכשרה יש צורך להעביר לתומכים והעלות המוערכת לכך – הוא ביטל את הפרויקט, וזה, אגב, ממש לא ספק קטן.
  • עצלנות: בארץ הספקים מעדיפים להציע ללקוחות כפתרונות מוכנים את הדברים הקטנים, כמות Fixed של VM עם אחסון כלשהו, וכל דבר נוסף נחשב אקסטרא במחיר מטורף (אתם לא תאמינו כמה עולה אצל רוב הספקים Load Balancer מבוסס תוכנה – במחיר חודשי). הם בהחלט מוכנים לקחת דברים גדולים ולשכור אנשים שיקימו את אותם דברים גדולים, אבל המחיר להקמה יהיה מאוד גבוה ללקוח הקצה. כמה גבוה? סביר להניח שהלקוח יבחר די מהר לעבור עם ספק ענן ציבורי עם Region אירופאי כלשהו. אז הם פשוט מוכרים את הקצה הנמוך.
  • מחיר: המחירים בארץ יקרים, מאוד, ללא הצדקה. כשספק אומר לך שהאחסון שתקבל הוא "SSD", תהיו בטוחים שמדובר ב-SSD מהקצה הנמוך, שהמעבדים הם 2 דורות אחורה או יותר (אם יש למישהו VPS ישראלי, הוא מוזמן להריץ את פקודת: lscpu ולראות זאת), רוחב הפס הוא קטן מאוד, ואם אתה מחפש תקשורת מהירה בין מכונות וירטואליות שונות – תשכח מזה. על זה הם גובים מחירים שהם גובים פי 2 ומעלה מהצעות בחו"ל, ובניגוד לספקי ענן ציבוריים שמורידים מעת לעת את המחיר של מה שאתה שוכר, בארץ המחיר נשאר אותו דבר או עולה.

אז כן, בארץ הספקים החליטו להפעיל ראש קטן, ואם אתה רוצה משהו מורכב, תכין צ'ק שמן, ואם לא מוצא חן בעיניך – לך תיקח משהו בענן הציבורי. לאחרונה ספק מסוים הביא לכאן Azure Stack והוא הולך להציע שרותי "ענן", אבל חכו לתעריפים. אני הייתי מעורב בבדיקת רכישת Azure Stack לחברה גדולה, איש הקשר בחברה הגיב לאחר קריאת הדו"ח שלי במילים "אתה צוחק עליי? מה המחיר הזה?" ולכן כיום מי שחושב לייבא Azure Stack לארץ, אני ממליץ להמתין קצת, יכול להיות שהוא לא יצטרך את המפלצת הזו ב-DC שלו.

שאלה מעניינת נוספת שקיבלתי: מי לדעתי המרוויחים והמפסידים אם יהיו כאן מספר Regions של ספקי ענן ציבורי שונים. הנה רשימה קטנה:

מפסידים

  • יבואנים ומפיצים של שרתים מכל החברות. אם אתה צריך ברזל בשביל וירטואליזציה, אתה יכול לשכור ישר Instances מספק הענן לפי הגודל והצורך, ואם אתה צריך את אותו Instance כדבר קבוע למשך מספר שנים, אז אתה יכול לקבל עד 60-70% הנחה במחיר אם אתה משלם מראש ל-3 שנים נניח. אתה יכול לשכור גם Instances שמכילים ציוד שיעלה לך המון (כרטיסי Tesla לדוגמא או TPU במקרה של גוגל) ואתה יכול להריץ דברים למספר שעות או ימים ולמחוק ולשלם רק על השימוש. ברגע שמבינים ומתרגלים לרעיון – הצורך לרכוש ברזלים חדשים במקרים רבים יורד.
  • סטורג' – אם יש Regions בארץ וחברות עוברות אליו, הדרישה לרכישת סטורג' יורדת. בענן ציבורי יש מספר שיטות לאחסון, יש שרותים שחוסכים כספים רבים, יש שרותים עם יתירות שעוקפת כל סטורג' שתרכוש, ובקיצור – אלו שיצטרכו לרכוש סטורג' הם אלו שיעדיפו להשאיר את הציוד ב-DC שלהם.
  • ספקי תקשורת ישראליים: כל מי שעיניו בראשו ויש לו תשתית אצל ספק ישראלי, מספיק שידע לתכנן נכון והוא יוכל לחסוך במחירים בכך שיעבור ל-Region מקומי בענן ציבורי ולהפסיק את ההתקשרות עם כל מיני חברות COLO, Hosting וכו', ואני מאמין שתהיה הגירה המונית.
  • ספקי תקשורת לחו"ל: כל ספק Region ירצה קווים עם רוחב פס רציני מאוד, ובמחירים הרבה יותר נמוכים ממה שאותם ספקים מוכרים בארץ. כל ספק ענן ציבורי שירצה להקים פה Region יעשה את המוות לספקים המקומיים ואם המחירים עדיין לא ימצאו חן בעיניהם, אותם ספקי ענן ציבורי יתאגדו ויסללו כבל מטורף מחו"ל לארץ. גוגל, פייסבוק, אמזון ומיקרוסופט עשו זאת בעבר כמה פעמים, אז אין סיבה שלא יעשו זאת שוב אם הם לא מקבלים את המחירים שהם רוצים. ועוד משהו קטן אחד: הם רוצים לנהל את הקווים שלהם בעצמם.

מרוויחים

  • ספקי ענן ציבורי – ישראל אמנם קטנה, אך יחסית למדינה קטנה, כמות המחשוב שעסקים וחברות משתמשים היא גדולה מאוד. קחו כל סטארטאפ קטן שיכול להתחיל עם כמה מכונות VM נניח פה בארץ, ומהר מאוד הוא יצטרך כמה מכונות באירופה או ארה"ב לפיתוח, עוד כמה מכונות VM לפרודקשן, ואם הוא עובר לקונטיינרים או Serverless – ספק הענן הציבורי יכול רק לחייך.
  • חברות המוגבלות בשימוש נתונים בארץ – סוף סוף אפשר להנות משרותי ענן ציבורי.
  • עסקים וסטארטאפים ישראליים – כנ"ל.

לסיכום: זה לא שאלה של "אם", זו שאלה של "מתי". ברגע שספק ענן ציבורי גדול רק יודיע על כוונתו להגיע ארצה ולהקים פה תשתית (במיוחד אם הוא יזכה בפרויקט נימבוס), תהיו בטוחים שהמתחרים שלו גם יתחילו להתעניין בהקמה של תשתית מקומית. מהרגע שיקום פה ספק ענן ציבורי גדול (נניח אמזון או מיקרוסופט) אני מאמין שתחל הגירה המונית של לקוחות מהספקים המקומיים לספקי ענן ציבורי ל-Region הישראלי, ואותם ספקים יפסידו לקוחות על ימין ועל שמאל – ואין לספקים אלא להאשים רק את עצמם בכך.

תגובה אחת בנושא “הקמת Region בישראל: עוד קצת מידע”

  1. א. כל זה בהנחה ומיתון לא יחטיף פה חזק וימלט את כל ההייטק מפה – זה לא תרחיש ככ בלתי מציאותי, לפחות בחלקו.

    ב. אתה ממש צודק לגבי הסטורג' (והתקשורת). ברגע שתהיה פה תקשורת מהירה ל S3 Glacier ובמיוחד ל Glacier deep archive החדש המחירים ההזויים של כל מיני ספקי גיבוי ייאלצו להחתך.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.