להתראות CentOS – התגובות והתשובות

Print Friendly, PDF & Email

אתמול פרסמתי את המאמר הזה לגבי ההחלטה של רד-האט להפסיק עם CentOS 8 ובמקומו לקדם את CentOS Stream. באתר CentOS יש FAQ של שאלות ותשובות בנושא, ואני ממליץ לקרוא אותו.

בחור בשם תומר בריסקר, עובד של רד-האט, פרסם פוסט בקבוצת ה-Linux IL בפייסבוק. אני בהחלט ממליץ לקרוא את הפוסט של תומר (הוא פתוח לציבור) ואני מודה לתומר שהסביר את הדברים. הוא גם הוסיף פרטים שלא פרסמתי בפוסט הקודם שלי. בקיצור – קפצו לקרוא.

העניין הוא שתומר מתייחס לנקודות מסויימות ועבדכם הנאמן מתייחס למשהו שונה לחלוטין. אין לי ספק ש-CentOS Stream במהלך הזמן ישתפר (בפעם האחרונה שניסיתי אותו לפני מספר חודשים, ה-Installer שלו (Anaconda) קרס לי לגמרי עוד לפני התחלת ההתקנה, ולא חשוב כמה ניסיתי לעקוף את התקלה) ואף יהיה תואם ל-CentOS 8/RHEL 8 ופידבקים של קהילת משתמשי CentOS Stream ילקחו בחשבון ע"י רד האט להכנסה לגירסת ה-RHEL.

אבל זה לא העניין שבגינו אנשים רבים מאוד עצבניים על רד-האט.

כל משתמש לינוקס, בין אם מישהו שהתחיל להכיר לינוקס רק לאחרונה או מכיר ומשתמש בלינוקס כבר יותר מ-20 שנה מכיר את הדבר הבא: בניגוד למערכות יוניקס, ישנן מאות הפצות לינוקס שמציעות דברים שונים ויש כמובן את ההפצות הפופולריות שרובם משתמשים בהן. כשרוצים לבחור הפצת לינוקס, צריך לבחור הפצה, וההפצות השונות מתחלקות בין הפצות יציבות אך ללא "המילה האחרונה" מבחינת אפליקציות ופלטפורמות (לדוגמא: CentOS, Debian Stable, RHEL, SLE, Ubuntu LTS), לבין הפצות שאינן כל כך יציבות – אך כוללות כמעט כל גירסה חדשה של אפליקציות ופלטפורמות פופולריות (Fedora, Ubuntu, Debian Testing, Open SuSE).

חברות רבות הטמיעו בתשתיות שלהן שאינן פרודקשן – הפצות CentOS בגלל היציבות שההפצה "יורשת" מ-RHEL. אין ב-CentOS את הקרנל האחרון הציבורי, אין את ה-KDE או ה-GNOME האחרון, והפלטפורמות הזמינות הן גרסאות יציבות, אך לא האחרונות, ולמשתמשי CentOS אין בעיה עם זה כי הם רוצים יציבות בכל מצב.

הפצה כמו CentOS Stream אינה הפצה יציבה כי ההפצה הולכת לנסות כל מיני דברים בתוך ההפצה. לא לשבור תאימות בינארית, אבל לנסות כל מיני דברים "קטנים" בתוך החבילות. נשברה החבילה? אופסי, חכה איזה יום יומיים עד שבונה החבילה יזכר לתקן אותה. זה לא יציבות, זו בקשה מהמשתמשים להיות Beta testers של רד-האט. מי בדיוק מוכן להתקין דבר כזה בשרתים שלו? אני בספק אם יש מישהו רציני שרוצה לעשות זאת. אגב, אם מישהו ינסה לשכנע אתכם ש-CentOS Stream הולך להיות התחליף ל-CentOS 8, הנה מה שכריס רייט, ה-CTO של רד-האט מציין:

"CentOS Stream isn’t a replacement for CentOS Linux; rather, it’s a natural, inevitable next step intended to fulfill the project’s goal of furthering enterprise Linux innovation. Stream shortens the feedback loop between developers on all sides of the RHEL landscape, making it easier for all voices, be they large partners or individual contributors, to be heard as we craft future versions of RHEL."

אין לי בעיה עם CentOS Stream, ואני מקווה שבעתיד הרחוק זה יהיה פרויקט מוצלח, אבל אם יש משהו שאני מתעב – זה שמנסים "למרוח" אותי (לא, לא תומר, אלא חברת רד-האט העולמית). עזבו אותי מ-CentOS Stream, אני רוצה לדעת מ-רד-האט עצמה מדוע הם הורגים את CentOS 8. אין תקציב? זה פוגע בהכנסות החברה? חלק מה-SIG פוטר? זכותה המלאה של רד-האט "להרוג" את CentOS 8, אבל מגיע לקהילת המשתמשים לדעת מדוע התקבלה החלטה זו. אחרי הכל, הובטח שיהיו עדכונים ל-CentOS 8 עד 2029. על שום מה הקיצוץ ל-2021?

לעניות דעתי, ההחלטה הזו של רד-האט היא החלטה אומללה וגרועה. נכון, רד-האט אינה מרוויחה באופן ישיר ומיידי מ-CentOS, אבל אם הארגון שמשתמש ב-CentOS מחליט לרכוש רשיונות לפרודקשן, או פלטפורמות אחרות שרד-האט מייצרת/בונה, יכול להיות שבהתנהגות זו, אנשי ה-IT יתחילו גם להסתכל על פתרונות מתחרים. איך ההצעה של אורקל? מה סוזה מציעים? והאם קנוניקל מציעים תמיכה מסחרית ו-SLA? ברכות, המתחרים מודים ל-רד-האט.

אגב, הפצה מתחרה ל-CentOS בקוד פתוח תקום כבר בזמן הקרוב ויש לה כבר שם: Rocky Linux.

תגובה אחת בנושא “להתראות CentOS – התגובות והתשובות”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.