דעה: כמה מילים על פרשת הריגול ו-Super Micro

Print Friendly, PDF & Email

עדכון בסוף הפוסט

היום התפרסמו מס' מאמרים על "פרשת ריגול חמורה" שקרתה אצל מספר ספקי ענן (אמזון, אפל) ואפילו ה-CIA. למעוניינים, הנה לינק לכלכליסט, דה-מרקר, והמקור – בלומברג.

לפני שאתייחס ל"פריצה" כביכול (ותיכף אסביר מדוע אני מתייחס לזה במרכאות) – קצת רקע לגבי שרתים.

כשאני מסתכל על עולם השרתים, אני מחלק אותם ל-2. רוב השרתים שנרכשים בישראל ובחברות Enterprise אמריקאיות רוכשים שרתים, הם רוכשים אותם מחברות כמו Dell, HPE, Cisco, Lenovo, Fujitsu ואצל האירופאים יש גם את Siemens, Huawai ועוד כמה. את כל אלו אני מכניס תחת קטגוריית "פתרון שרתים רגיל".

לעומת זאת, אצל חברות מחשוב ענן (גוגל, פייסבוק, אפל, אמזון, מיקרוסופט, אקמאי ועוד כמה) הכל שונה. בחברות רגילות ירכשו שרת בגודל 1U ובחברות ענן לא יהיה דבר כזה – יהיו לפחות 4 שרתים במארז 1U. אין ספק כח (או זוג ספקים) בכל שרת – הם פשוט יזרימו את המתח שצריך ישירות, פתרונות האוורור/קירור שונים, אין מתגים/סוויצ'ים של ג'וניפר, פורטיגייט, סיסקו ואחרים – אלא מתגים "תוצרת בית" מבוססי לינוקס שמשתמשים במעבד כמו של Avago בסוויצ' לעשות את העבודה + מעבד אינטל מהקצה הנמוך ללינוקס. אין סטורג' כמו NetApp או EMC ואין אחסון מקומי (למעט במכונות מסויימים ללקוח – אחסון שנמחק מיידית ברגע שהלקוח מסיים את העבודה עם המכונה) בשרתים. לא משתמשים בדיסקים ל-Enterprise בשום מצב (כי זה סתם מייקר את העלויות) ומה שהכי חשוב – בדרך כלל אצל ספק הענן מתכננים את כל הלוחות והדברים מוצאים החוצה לייצור (בכמויות של מינימום כמה אלפים, אחרת אין עיסקה). בד"כ מי שמייצר את הדברים הללו הם חברות כמו Super Micro, Compal, WyWinn ועוד מספר חברות סיניות או שהייצור שלהם בסין. רוב הטכנולוגיות והתוכניות ללוחות אם מופיעות תחת רשיון בקוד פתוח בפרויקט OCP שמשותף לכל ספק הענן. כמעט כל הטכנולוגיות הללו לא מופיעים אצל יצרני פתרונות שרתים רגילים מכל מיני סיבות (במיוחד רווח של היצרנים).

עכשיו נתייחס לפרשה ואני אנסה להסביר מדוע מדובר פה בכשל גם מצד ספקי הענן ומדוע גם "פריצת" הריגול הסיני לא ממש עבדה.

כפי שתיארתי לעיל, כמעט כל אותן חברות ענן מתכננות In House את הלוחות לשרתים ולשאר הציודים. הם מעבירים את התוכנית ליצרן, היצרן מעביר את הייצור לסין (כי בארה"ב ובשאר מקומות בעולם או שאין תשתית או שזה יקר מדי והלקוחות לא ממש רוצים לשלם פרמייה יקרה רק שזה ייוצר בארה"ב). בהתחלה מעבירים תוכנית לאב טיפוס (תהליך סופר יקר!) – חוזרים מס' לוחות בודדים עם הרכיבים ואותם לוחות עוברים בדיקות. במידה ויש בעיות, ייצרו שוב אב-טיפוס נוסף (וכמה אנשים יחטפו על הראש), הלוח המיוצר חוזר ללקוח, עובר בדיקות, ואם יש אישור QC מלא, מוציאים אישור הזמנה לכמה אלפי עותקים. כאן יכולה להיות בעיה שאף אחד מצד הלקוח לא בדק מה הרכיבים שיש והאם יש כל מיני דברים שנוספו (ואני בטוח שכבר 3 שנים החברות הללו הפיקו את הלקחים והם בודקים עם מיקרוסקופ).

עכשיו נעבור לצד של היצרן הסיני. לוח אם באופן עקרוני מורכב ממס' שכבות של כל מיני פסים מוליכים (ובאנגלית זה נקרא Traces). על יצור לוח האם עובדים כמה וכמה אנשים והלוח מורכב מאותם שכבות, יש את עניין הצביעה, הרכבת רכיבים וכו' (מי שרוצה לראות קליפ איך בונים לוח אם, יכול לראת זאת בקליפ הבא). היכן נכנסו המרגלים הסיניים? ב-2 שלבים: בשלב שינוי Traces באחד מהשכבות לוח אם ובשלב השני של הרכבת הרכיבים. חשוב לזכור: תנאי סף הקבלה לעבודות כאלו הם נמוכים מאוד (וכך גם השכר). אתה לא חייב להיות עם ידע על אלקטרוניקה אפילו, כך שסביר להניח שהממשל הסיני הצליח לשתול 2 (או יותר) אנשים משלו בלי שום בעיה (יש תחלופה גבוהה של עובדים, בגלל התנאים).

האם חברת Super Micro ידעה לגבי העניין? אני מוכן להמר שלא, ואני מאמין שגופים כמו ה-CIA ואחרים שמשתמשים בענן המאובטח של אמזון, ה-GOV Cloud) שמקבלים דיווח על נסיון חדירה כזה והיו מוצאים שהנהלת Super Micro (שהיא חברה אמריקאית) – ההנהלה היתה ממזמן מבלה כבר בכלא, כך שסביר להניח שגופי הבטחון האמריקאיים חקרו ומצאו שלהנהלה האמריקאית לא היה מושג ירוק לגבי העניין.

עכשיו לגבי ה-So called "פריצה".

מכיוון שאף אחד לא פירסם איך אותו מיקרו שבב חובר ללוח האם ולאיזה שבב או רכיבים – קשה לדעת מה בדיוק תפקיד השבב, אבל אם יש משהו אחד (במיוחד ב-GOV Cloud ובעננים כמו באמזון) שאין בשרתים – זה גישה חופשית לאינטרנט. כל מי שהקים אי פעם VPC (חוץ מברירת המחדל) באמזון יודע שברירת מחדל – אין לך גישה לאינטרנט, וכך גם בשרתים עצמם – אין גישה לאינטרנט. כשאתה מקים Instance ואתה מריץ אפילו פקודת ping 8.8.8.8, אותו ping עובר דרך כמה שרתים וכמה ניתובים עד שהוא יוצא החוצה, ולשרת שמריץ את אותו VM אין מושג ירוק מהיכן זה יוצא – הוא מעביר את הבקשה ל-hop הבא ומשם זה ממשיך ובחזרה.

נמשיך: אותו מיקרו שבב לא יכל לעשות הרבה מהסיבה הפשוטה שכל ספק מריץ מערכת אחרת, מודולים שונים, ה-TCP/IP לפעמים מבוצע בשרת ולפעמים מבוצע בכלל כ-Offload על שבב יעודי בכרטיס הרשת. בנוסף, כשמדובר בלינוקס או VMWare, המודולים חתומים כך שכל נסיון שינוי שלהם יגרום להם פשוט לא לעלות. נוסיף על כך שבמכונות האלו אין UEFI שדרכו ניתן להיכנס (יש Core Boot, כל הספקים מספיק חכמים לזרוק את ה-UEFI המעפן לפח!) וגם המודולים של Core Boot חתומים, שינית? אין Boot לשרת.

בקיצור, בניגוד למצב של הרבה חברות שכמעט לכל מכונה יש גישה דרך סוויצ' ב-Firewall החוצה, אצל ספקי ענן אין את הדברים הללו, כך שעם כל הכבוד לנסיון הסיני, אני מאמין שהטריק הנבזי הזה נכשל (במיוחד בענן GOV Cloud ששם אין אינטרנט בשום מצב). מי שאכל אותה מזה היתה חברת Super Micro שהפסידה חוזים ולקוחות, ואישית, כאחד שמדי פעם משוחח עם החברה – זו אחת החברות שהכי כיף לעבוד איתם ולמצוא אצלם פתרונות שאין אצל אף אחד אחר בשוק החופשי (ואפשר להתכתב באנגלית מבלי לקבל תשובות באנגלית ברמה של כיתה ה').

לסיכום: המיקרו שבב הזה הופיע אצל מספר חברות ללא ידיעתן. שתילת המיקרו שבב הזה לדעתי לא ממש עזרה לשלטון הסיני הואיל וכל אחד מספקי הענן משתמש בתשתיות שונות ודרכים שונות להפנות תקשורת, והמיקרו שבב הזה קטן מדי כדי להכיל לוגיקה מתוחכמת, שלא לדבר על קבלת מידע מבחוץ ולשנות אותו. לעניות דעתי ומבלי לדעת יותר פרטים – אני בספק אם הטריק הזה הצליח. מה שכן – השלטון הסיני הצליח לירות לעצמו ברגל ולגרום לכל ספקי הענן לבדוק שבעתיים כל דבר שמתקבל מסין.

עדכון: אמזון, אפל וסופר מיקרו הוציאו הכחשות מפורטות כפי שניתן לקרוא במאמר כאן. אפשר כמובן לא להאמין אבל Super Micro בפירוש מציינת שהיא לא נחקרה על אותה פרשה ע"י אף גוף  בטחוני, כך שכנראה או שהסיפור אינו אמת או שבלומברג לא קיבלו מידע נכון.

5 תגובות בנושא “דעה: כמה מילים על פרשת הריגול ו-Super Micro”

    1. אתה לא יכול לזרוק שום וירוס, או לבצע mount למערכת שהיא read only ושכל תיקיה וה-udev מנוטר וסגור עם ACL.

  1. לטעמי אתה ממעיט בסיפור הזה: ממעיט בהצלחה של התוקפים (שביצעו supply chain attack והצליחו להחדיר את הצ'יפ, בין אם הם באמת ניצלו אותו לצורך זדוני כלשהו ובין אם לא), ממעיט באמינות התחקיר ומפריז בערכן של הכחשות שיצאו ממשרדי דוברות כאלה ואחרים, וממעיט בהשלכות של הסיפור.

    To be continued, my friend, to be continued…

    1. עובדה פשוטה מאוד: סופרמיקרו טוענים שהם מעולם לא נחקרו על כך ולא שמעו מהלקוחות שלהם על החדרה של כך. את זה דווקא קל מאוד לבדוק בעזרת כל נציגות של FBI בארה"ב.
      זה יותר נשמע כמו תחבולה פחות טכנית ויותר של שורטיסטים על המניה.

  2. צריך להסתכל על הרקע הפוליטי.

    תמיד היו שמועות על כך שהסינים מרגלים דרך הציוד שהם מספקים, ובזמן מלחמת סחר בין טראמפ לסין על אחת כמה וכמה.

    החברים של הנשיא בוש המציאו סיפור על נשק להשמדה המונית בעיראק כדי לצאת למלחמה. עכשיו תחשבו על החברים של טראמפ…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.