על לאפטופים וטריקים מכוערים

Print Friendly, PDF & Email

כאחד שמתעסק לא מעט בחומרה, יוצא לי מדי פעם "לרחרח" בתחומי מחשבים אישיים, והרכיבים הכלולים בתוכו. התחום שלי בכל מה שמגיע לחומרה יותר קשור לשרתים, סטורג' וכו' – אבל איך אומרים "הסקרנות הרגה את החתול" ומדי פעם אני נתקל בכל מיני טריקים שיצרניות מחשבים מבצעות – על מנת לגרום ללקוחתיהם לשלם, ולשלם הרבה, גם אם ללקוחות יש אחריות. בפוסט זה אציג מס' נקודות לקוראים.

החברה הראשונה והראשית עם הטריקים הנבזיים הללו היא אפל. אפל תמיד טענה שהיא "מגנה" על הלקוחות מחלקים "מזוייפים" בכל הנוגע לתיקון מחשבים אישיים, אולם זהו שקר. לכו לכל טכנאי מחשבים עצמאי שמתקן מחשבי אפל ותראו שכל החלקים המורכבים ע"י הטכנאי אינם מזוייפים. במקרים רבים הרכיבים שמותקנים ע"י הטכנאי במחשב התקול הן רכיבים ממחשבי מק שפורקו מאותו דגם שהבאתם לטכנאי לתיקון. בכל גירסת מקבוק/מקבוק-אייר וכו' אפל עושה שינויים על מנת להקשות על הטכנאים החיצוניים (שאינם "מורשים" ע"י אפל – אצל טכנאי "מורשה" התיקון אם הוא אינו במסגרת האחריות [ותיכף אגיע לכך] יהיה יותר יקר ויותר ארוך כי אפל פשוט לא מאפשרת לטכנאים לקנות מלאי גדול של חלקים שמא הם ימכרו בשוק לטכנאים אחרים). אפל בעבר שינתה תושבת SSD מספר פעמים עד שהם החליטו שלעזאזל התושבת, מלחימים ישר את רכיבי ה-Flash, כך שאם יש תקלה בלוח אם – הלך לך כל המידע.

אני משער שקהל גדול של משתמשי מק יאמר ש"לי יש אחריות עם Apple Care, אפל מתקנים לי ללא תשלום". אז תרשו לי להציג משהו.

לפנינו מחשב מקבוק ישן (2010). רואים את העיגולים באדום? אלו חיישני לחות. כשטכנאי רשמי נציג היבואן של אפל פותח מחשב ורואה את החיישנים האלו בצבע אדום (כמו בתמונה משמאל) – הוא יפסול מיידית את האחריות בתואנה שנכנס מים למחשב. לא חשוב כמה תנסו לשכנע שמעולם לא הנחתם ולו טיפת מים אחת ליד המחשב – זה לא יעזור, הוא מבחינתו יחשוב ששפכתם (בטעות) כוס מים על המחשב. מה שלא מספרים לכם, שהחיישנים האלו כה רגישים, שגם לחות באוויר משפיעה עליהם, כך שאם המק היקר שלכם היה חשוף בחדר חם ולא מאוורר – יש מצב שהחיישנים שלכם במחשב כבר אדומים ולכן האחריות עליהם – עפה. כל תיקון של מק כזה תעלה לכם בין מאות לאלפי דולרים אצל היבואן הרשמי, וזה ששילמתם על Apple Care לא יעניין אף אחד.

רוצים לראות דוגמא? הסתכלו בקליפ הבא:

אז אוקיי, אם תיתקלו בבעיה כזו, תפנו לטכנאי חיצוני. לא ביג דיל, נכון? אז זהו, שכאן אפל הכינה לכם הפתעה שנקראת שבב T2. אפל מתגאה בכך שהשבב החדש נועד לשמור בצורה מוצפנת על טביעת האצבע שלכם כדי שאם מחשבכם יגנב, לא ניתן יהיה לעשות בו שימוש או לגנוב כספים דרכו עם טביעת האצבע המאוחסנת (בהצפנה) בשבב. מה שאפל לא מספרת לכם שהם הוסיפו "תכונה" חדשה נוספת: בתוך אותו שבב T2, אפל מקודדת עתה מספרים סידוריים של כל הציוד שקיים בתוך המק, החל מבקר המקלדת, הפאנל תצוגה, מעבד גרפי, CPU וכו' – והכל מאוחסן בתוך ה-T2. התקלקל לכם המק והלכתם לטכנאי חיצוני? הטכנאי יוכל להחליף את החלק התקול, אולם המחשב פשוט לא יעבוד מכיוון שהמספר הסידורי של אותו חלק שונה ממה שמאוחסן על ה-T2, והדרך היחידה (כרגע) לטפל בכך היא ע"י תוכנה סגורה שאפל לא נותנת לאף אחד – שיודעת לעדכן את ה-T2 ובכך לאפשר למחשב לעבוד מחדש. במילים אחרות: אם טכנאי מחשבים יאמר לכם שתיקון התקלה (עד לאחרונה) מחירו 800 שקל ואפל דורשים 2500 שקל – תצטרכו לפנות לאפל ולשלם את המחיר המופרז, רק בגלל ה-T2.

אפל היא לא החברה היחידה שנוקטת בשיטות הללו. מיקרוסופט לדוגמא נוקטת בשיטות פחות או יותר זהות עם מחשבי ה-Surface וישנן עוד חברות שנוקטות בכך.

לכן, אם אתם רוצים לרכוש בחברה שאותם עובדים (או לעצמכם) מחשב נייד, כדאי יהיה לשים לב לדברים הבאים:

  • בארץ אצל יבואני מחשבים (או חברות שנותנות שרותי טכנאות עבורן אותן יבואניות) – בקושי משתמשים במלחם. בדרך כלל מחליפים את החלק כולו, ולכן הדבר הראשון שכדאי לבדוק לפני קניית דגם ספציפי של מחשב – זה לחפש צילום לוח אם שלו ולראות שה-SSD הוא שליף (בין בגירסת מקלון או בגירסת דיסק 2.5 אינטש). בלי זה – כל תקלה תבטיח שהמידע שיש לכם במחשב הנייד – אבד.
  • ודאו שניתן להרחיב זכרון במחשב. הזכרון במחשבים ניידים אינו ECC ויכולים לקרות בו תקלות, ושוב – אם הזכרון מולחם ולא ניתן לשלוף את ה-SSD – המידע שלכם יעלם.
  • אם אתם קונים כמות גדולה של מחשבים ניידים עבור משתמשים שונים בחברה, תנסו לקחת אחד מהם ולהריץ עליו עבודות ש"חונקות" את ה-CPU ובסיום העבודה תבדקו בעזרת מכשיר מודד חום את הטמפרטורות בצד הקדמי (היכן שהמקלדת). אם הטמפרטורה מגיעה ל-50+ מעלות, חפשו דגם אחר – ההגנות הטרמיות במחשבים ניידים מסויימים אינן אחידות ויכול להיות שרכיבים מסויימים ישרפו לאחר עבודה מאומצת כל פעם לאחר מספר חודשים.
  • תבדקו סקירות עצמאיות של המחשבים הניידים שאתם רוצים לרכוש, לא רק את ניירות השיווק של היבואן.

לסיכום: חברות סטארט אפ רבות וחברות נוספות רוכשות מחשבים ניידים רבים עקב צרכים שונים ובדרך כלל הם גם דואגות לכיסוי אחריות מהיבואן/מפיץ/משווק. יחד עם זאת, יש לא מעט "נקודות אפורות" שטכנאי של היבואן/מפיץ/משווק יאשים אתכם (על לא עוול בכפכם) שאתם אשמים ולפיכך האחריות פג תוקפה ועליכם לשלם מחיר מפולפל כדי להחזיר את המחשב לחיים. כדאי שתמיד יהיה לכם מס' טלפון של טכנאי או חברת מחשבים עצמאית שיכולה לתקן בעצמה את המחשבים – שיהיה, למקרה וחס ושלום מגיע מקרה כזה.

5 תגובות בנושא “על לאפטופים וטריקים מכוערים”

  1. אבל בעבודה כשרוצים משהו שבא עם מערכת הפעלה סבירה צריך לבקש אפל.. איך אף חברה סינית סטייל שיאומי עוד לא עשתה מחשב סטייל מקבוק אבל שבא עם לינוקס ממותג בלי באגים מראש..

    בקשר לאחריות – בדל הם מתקנים הכל, לא בודקים שום דבר אתה מבקש חלק והם באים להחליף לך. חוץ מסוללות.

    1. אני לא ממש מסכים עם זה.

      הכל תלוי מה אתה רוצה/צריך להריץ. אפשר גם להסתדר עם Windows אם לא רצים ומתקינים כל פיפס שמיקרוסופט מוציאים ששובר דברים 2 דקות אחרי, ושיש גיבוי כלשהו למחשבים. אפשר גם להשתמש בהפצות לינוקס – שוב, כל עוד יודעים בחברה לעשות טסטים מבחינת שדרוג לגרסאות Major גבוהות יותר. גם אפל שברה בטעות תאימות פה ושם, כולל במחשבי המקבוק החדשים שהמעבדים עשו Throttle (והפתרון שלהם נראה פתרון שתוך שנה, שנה וחצי ידפוק מחשבים, כי על פיסיקה אי אפשר לעבוד).

  2. אם עושים כתבה על מק הייתי מוסיף מה האלטרנטיבה. אני אישית אשמח לדעת על מחשב לינוקס שיחזיק אותו זמן סוללה ובאיכות הרכבה טובה כמו שציינת וכמובן משקל איכות מסך וכו.

    באמת בלי ציניות. לא יצא לי לראות אלטרנטיבה איכותית למק. אני אשמח לגמרי לעבוד על לינוקס. למעשה זה יקל על העבודה שלי.

    1. בכוונה לא כתבתי "אל תיקחו אפל, קחו X" כדי שלא יצא פוסט כאילו אני "משוחד". יש מספיק דגמי מחשבים ניידים ויצרנים טובים בשוק, תלוי בצרכים ובדרישות שקובעים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.