מחשוב ענן–איך אפשר לחסוך?

Print Friendly, PDF & Email

בעלי אתרים בינוניים ומעלה (מעל רבע מיליון יוניקים לחודש) מעדיפים כיום במקרים לא מעטים להשתמש במחשוב ענן מחברות כמו אמזון, Rackspace ולאחרונה גם גוגל ומיקרוסופט עם שרותי הענן שלהם.

מטרת החברות האלו בסופו של דבר היא לגרום לך להשתמש כמה שיותר במוצרים/חבילות שלהם (ושתשלם על כך כמובן). יש לך בעיית עומס? דרך ה-API תוכל בשניות להרים עוד כמה שרתים או עשרות שרתים או מאות שרתים נוספים, להשתמש בשרות ה-Load Balancing שלהם ובכך לפתור את בעיית העומס, וזו דוגמא אחת מיני רבות שהחברות הנ”ל מציעות ללקוחותיהן.

המחיר שאותן חברות מציגות נראה נמוך ולאלו שחדשים בתחום הוא נראה לעיתים מגוחך. אמזון מציעה מכונה עם 3.75 ג’יגהבייט זכרון ו-410 ג’יגה דיסק ב-13 סנט לשעה (או 23 סנט לשעה אם זה Windows). זה נשמע כלום, 3.12 דולר ליום, תקציב שתיה קלה למנכ”ל ליום כבר יותר גדול מזה.

כמובן שהמחיר הנ”ל לא משקף דברים רבים. הוא לא משקף תעבורה, לא משקף אחסון יציב (לא מקומי) למספר שרתים, וכמובן הוא לא משקף שרותים נוספים.

כשזה מגיע ל- 1-2 מכונות קטנות ולתעבורה בינונית (נניח עד 1 טרה בחודש), החשבון החודשי יחסית נסבל. כמעט תמיד המספר בחשבונית מפתיע, אבל מתרגלים לזה, במיוחד אם משתמשים בשיטה של הוספת מכונות בעת עומסים.

אבל מה קורה אם ה-2-3 מכונות שלך הן מכונות גדולות? (אני מדבר על מכונות עם מעל 4 ג’יגה זכרון ומספר ליבות) – באמזון מכונה עם כמעט 16 ג’יגהבייט זכרון עולה לך כבר 374 דולר לחודש, בלי Storage משותף בין מכונות, בלי תעבורה, בלי כלום. תכפיל את זה ב-2-3 מכונות ואנחנו מסתכלים על מעל $1000 לחודש רק על מכונות וירטואליות, וזה כבר לא כל כך זול.

וכאן – ניתן כבר לחסוך. איך חוסכים? שילוב של ישן וחדש.

ספקים רבים כיום יכולים להציע להשכרה שרתים פיזיים במחירים שהם נמוכים ממה שספקי ענן מציעים עם שרתים וירטואליים. כך לדוגמא ניתן להשיג במחיר של $400 לערך שרת עם 16 ג’יגהבייט זכרון, בסביבות ה-600 להשיג עם 32 ג’יגה בייט זכרון, ובמחיר של 850$ בערך אתה יכול להשיג מכונה עם 64 ג’יגהבייט זכרון. כל מה שתצטרך לשים לב זה שהמעבד הוא חזק (סידרה E56XX או E5 של אינטל לדוגמא – הם מעבדים חזקים)

עם שרת כזה אתה יכול לפתוח לך מכונות וירטואליות כרצונך, מבלי להתחיל לחשב יותר מדי עלויות נוספות כי הן כמעט לא קיימות. פה ושם תצטרך להוסיף כמה דולרים לכתובות נוספות, ואולי עוד כמה עשרות דולרים כדי שיהיו דיסקים יהיו SAS ולא SATA, תלוי בספק ובחבילה שאתה סוגר איתו.

הבעיה עם שרת יחיד זה שהוא לא יכול לשרת מקומות רבים. אם הוא ישב בארה”ב, הגלישה אליו מאירופה, ישראל, רוסיה, מזרח תיכון – תהיה איטית אליו.

וכאן הפרמטר החשוב ביותר שמגיע שאותו צריך לבדוק כבר בהתחלה: מה המהירות תקשורת בינך לשרת. נעזוב כרגע את הגולשים ונתרכז בך – האם אתה מקבל תקשורת מהירה לשרת שלך? אתה יכול לפתוח חיבור RDP (אם זה Windows) יציב ומהיר? האם אתה יכול להעלות ולהוריד אליו קבצים במהירות? אם כן, תישאר עם השרת. אם לא, בקש מהספק למצוא פתרון לבעיית תקשורת או קח שרת מספק אחר (חשוב שהשרת לא יהיה בארץ, אם הגולשים שלך ברובם לא מישראל).

יש תקשורת מהירה בינך לשרת? מצוין, עכשיו נעבור לחלק של הגולשים. איך המידע יגיע אליהם ומהם? הפתרון הוא להשתמש בשרותי CDN, כך שכל הגולשים יגיעו דרך ה-CDN ורק אתה (והחיבור בין שרתי ה-CDN אליך) תשתמש בתקשורת ישירה לשרת. כך אפשר לחסוך התקפות מצד אחד, ומצד שני הגולשים שלך יקבלו את המידע במהירות משרת CDN קרוב גיאוגרפית אליהם.

איזה שרות CDN? יש כל מיני. לגוגל יש פתרון, למיקרוסופט יש פתרון, לאמזון יש, ל-Rackspace יש וגם לאחרים יש פתרונות (כמו Cloud Flare, או Rackspace CDN ועוד).

לכל הפתרונות CDN יש מספר דברים משותפים:

  • אם הינך משתמש במערכת CMS (כמו וורדפרס, ג’ומלה, דרופל) – ישנם תוספים לאותן חברות שאתה יכול להתקין בקלות, להזין מספר פרטים ולהתחיל לקבל גולשים דרך מערכת CDN.
  • אין צורך שתיקח מהן שרת או שרתים. מערכת ה-CDN מתממשקת לשרת שלך שישב היכן שתבחר.
  • כל ספק CDN שמכבד את עצמו נותן לך סטטיסטיקות וגרפים כדי שתוכל לראות מי גלש, מהיכן וכו’ (אתה כמובן יכול להמשיך להשתמש בכלים משלך כמו Google Analytics וכו’)

חלק מספקי ה-CDN מספקים חבילות “יעד” (כלומר עד 3 טרהבייט תשלם X, מ-3 עד 6 תשלם Y וכו’) וחלק גובים פר ג’יגהבייט. תצטרך לעשות את החישובים שלך בהסתמך על נתונים קודמים שיש לך.

וכך, אם כל חודש יש מספק מחשוב הענן שלך חשבונית על סך $2000 דולר על השרתים, אחסון, תעבורה וכו’, שיטה כזו יכולה לצמצם את החשבונית במחצית לערך.

שימו לב: שיטה זו אינה מתאימה לכולם:

  • אם הינך משתמש ב-API להוספת שרתים דינמית, השיטה לא תעזור לך.
  • אם המערכת בנויה בצורה שהיא קשורה למחשוב ענן של ספק כלשהו (מבחינת פיזור עומסים, שימוש ב-Storage משותף חיצוני [כמו EBS]) – תצטרך להשקיע לא מעט כדי לצאת לספק אחר.

לסיכום: אפשר להמשיך להשתמש בשרותים שספקי מחשוב ענן מספקים, אבל לא חייבים לקחת מהם שרתים וירטואליים. עדיין קיימת בחוץ תחרות עזה שאתה כלקוח יכול להרוויח ממנה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.